Tvättade en dunkudde i tvättmaskinen idag. Kudden gick sönder och tvättmaskinen fylldes med dun och fjädrar.Så nu fungerar inte tvättmaskinen längre.
10 år gammal Elektrohelios. TP1234 E
Poblemet nu är att nödtömningsslangen inte tömmer ur vattnet i tvättmaskinen. Rensfiltert är kollat. Inloppsvattensilen kollad.
Startar vi tvättmaskinen nu så sprutar vattnet in i tvättmedlesbehållaren men kommer inte vidare utan vattnet strömmar ut genom behållarens kanter och ut längs med tvättmaskinens yttre.
Vattnet går inte att få ut med något program. Vattenslangen in och avloppsslang ut är rensade. Inga slangar är lösa inuti maskinen.
Min teori är att dunet lagt sig i pumpen. ( Men pumphjulet snurrar då jag titta genom rensfilterhålet).
Så frågan är: hur komma åt att rengöra pumpen på en gammal Elektrohelios tvättmaskin?
Fanns inga felkoder på den tiden.....
Poblemet nu är att nödtömningsslangen inte tömmer ur vattnet i tvättmaskinen. Rensfiltert är kollat. Inloppsvattensilen kollad.
Startar vi tvättmaskinen nu så sprutar vattnet in i tvättmedlesbehållaren men kommer inte vidare utan vattnet strömmar ut genom behållarens kanter och ut längs med tvättmaskinens yttre.
Vattnet går inte att få ut med något program. Vattenslangen in och avloppsslang ut är rensade. Inga slangar är lösa inuti maskinen.
Min teori är att dunet lagt sig i pumpen. ( Men pumphjulet snurrar då jag titta genom rensfilterhålet).
Så frågan är: hur komma åt att rengöra pumpen på en gammal Elektrohelios tvättmaskin?
Medlem
· Västernorrland
· 10 856 inlägg
det handlar väl om att demontera vissa delar kanske.......
Du får lyfta ur trumman med baljaJ Jan65 skrev:Tvättade en dunkudde i tvättmaskinen idag. Kudden gick sönder och tvättmaskinen fylldes med dun och fjädrar.Så nu fungerar inte tvättmaskinen längre.
spola med trädgårdsslang samtliga slangar till och från baljan
spola i trumman runtom så tills alla dun åkt ut genom bottenhålet (tar några timmar)
total arbetsinsats större delen av en dag
du kommer de följande 10 tvättarna få ut mer dun, men tillslut så kommer tvätten ut dunfri.
Problemet löst!
Jag ringde till Electroluxsupport men de sa bara "Köp en ny tvättmaskin".
Så jag fixade det själv. Inte svårt men tog en hel dag. Dunet har tovat sig under trumman.
Skruvade ut säkringarna, lossade elsladden , avloppsslangen och tillvattenslangen.
Lossade övre skivan ( 2 skruvar i bakkanten, drag skivan bakåt)
Lossa bakplåten.
Under tvättmaskinen finns en plastskiva. Den bröt jag sönder i bitar och tog ut ( Krävdes för att komma åt inne i maskinen eftersom jag inte kunde ta bort frontplåten).
Lossade slangklämmorna och tog bort alla gummibälgar. De var helt igentäppta av dun. ( som musbon).
Tog ur värmeelementet. ( Sitter med en skruv, lossa den och bänd ur elementet med två skruvmejslar).
Plockade ut så mycket tovat dun jag kunde. ( Använde böjda cykelekrar).
Satte tillbaka allt.
Körde tvättmaskinen flera gånger på "Sköljning".
Fixat! Gratis!
Jag ringde till Electroluxsupport men de sa bara "Köp en ny tvättmaskin".
Så jag fixade det själv. Inte svårt men tog en hel dag. Dunet har tovat sig under trumman.
Skruvade ut säkringarna, lossade elsladden , avloppsslangen och tillvattenslangen.
Lossade övre skivan ( 2 skruvar i bakkanten, drag skivan bakåt)
Lossa bakplåten.
Under tvättmaskinen finns en plastskiva. Den bröt jag sönder i bitar och tog ut ( Krävdes för att komma åt inne i maskinen eftersom jag inte kunde ta bort frontplåten).
Lossade slangklämmorna och tog bort alla gummibälgar. De var helt igentäppta av dun. ( som musbon).
Tog ur värmeelementet. ( Sitter med en skruv, lossa den och bänd ur elementet med två skruvmejslar).
Plockade ut så mycket tovat dun jag kunde. ( Använde böjda cykelekrar).
Satte tillbaka allt.
Körde tvättmaskinen flera gånger på "Sköljning".
Fixat! Gratis!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
1. Det är inte alla som kan kila in på jobbet en Söndag och jobba lite extra för att få in 3.600 i plånboken.electroluxaren skrev:
2. Alternativet var kanske att sitta en dag framför Netflix och inte få något gjort utan få betalt...
3. 3.600 räcker inte långt till ny maskin