Har putsade målade källarväggar som måste fixas till bla i ett blivande badrum, var inställd på att putsa om dom men hörde talas om cementbaserat spackel, och eftersom det känns betydligt tryggare och enklare att ge sig på att bredspackla än att putsa undrar jag följande.

1, Andas sånt spackel lika bra som puts?
2.Kan man sätta kakel på det?
3.Är det slipbart utan betongfräs el dylikt.
4.Fäster silikatfärg på det?
5.Något märke som nån kan rekomendera

Jag skulle nog säga ja på alla frågorna, och Finja 360 på den sista.

Men frågan är hur lättjobbat det blir, du måste blanda lite i stöten, det brinner i hinken för dig annars. Spacklet har i och för sig en trevlig plastisk konsistens och klibbar fast bra. Du får dock inte samma yta som om du putsar. Det är lättast att slipa eller skrapa bort överflöd när det är halvhårt, sedan kan det nog krävas lite mer jobb.

Vad har du för underlag under detta?

Jag putsade just upp en vägg på 9m med puts och murbruk b. Den väggen lutade 6cm, nöjd med resultatet av det. Bilder kommer i min projekt tråd senare under badrum.

Underlaget är hårt det är någon form utav cementbruk, inte kalkbruk eller liknande, på detta sitter en färg från 1958, som jag tänkte öppna upp så gott det går, nu gör det inte speciellt mycket om det är öppet då ytterväggarna är isolerade med isodrän, men vill helst ha så genomsläppligt som möjligt ändå, sen måste ju givetvis det jag sätter på fästa.Dessutom sitter det saltliknande avlagringar på vissa ställen, då väggarna tidigare var klädda.

Tycker det verkar extremt svårt att putsa en vägg när man aldrig gjort det innan, inte för att det är lätt att bredspackla ens med sandspackel men ändå.
Om man spacklar med´tex Finja spacklet och får det jämt, lämmnar det en slät yta eller kommer det bli små porer i det som syns när man lägger på färg?

Jag har nyligen spacklat väggar med Finja 360 och kan verkligen rekommendera det!
Som sagt blanda lite åt gången, för det brinner ganska fort.
När du har spacklat å låtit det torka, slipar du upp det med ett grovt papper, så blir ytan kanonfin!
Vi är själva mycket nöjda med resultatet!

Ok det låter ju bra.
Målade du väggarna sen? Vad had du för underlag?

Jopp! :)
Jag har köpt Fluggers Silicone Färg som är diffusionsöppen. Den skall användas på omålade ytor.
Å innan jag målar skall det primas först ....
Tyvärr har jag inte målat ännu, för jag håller på att riva ut bastun, å skall därmed riva en vägg i det rummet.
Alltid kommer man på nått mer under pågående projekt. :/
Känns lite dumt att måla, när jag skall riva ner en innervägg å dona å gojsa med sånt.....
Underlaget är Puts&Murbruk B/C (kommer inte ihåg vilket), som jag putsade upp med, resultatet blev inte bra, så jag spacklade upp väggarna efteråt.

Förlåt om jag kapar lite här; om man har risig kalkputs i källaren (huset från 29, kalkputsat tegel, men lite osäker på källaren, om det vekligen är kalkputs där). Tänkt knacka ner o kalkputsa igen. Men kan detta vara ett alternativ även om underlaget på vissa ställen skulle vara kalkputs?

/A

Nej, jag tror att kalkputs är för svagt för cementbaserat väggspackel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.