Hej, har aldrig kört elko vägguttag med snabbanslutning. Är det jord på bilden nedan?

• Någons hand håller en omonterad eluttagssats mot en betongvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Alltså de tre till vänster

Märkningen sitter på det röda, lossa locket så ser du.

Om du kör fast med vart jorden ska sitta i ett vägguttag kanske du ska låta någon annan koppla. Men ja det är där jorden ska sitta. Tänk på att skala upp rätt läng och provtryck lite så dem sitter. Lycka till

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
N Noxxan skrev:
... och provtryck lite så dem sitter. Lycka till
Provryck, väl...?;)

• Gilla
Noxxan
  • Laddar…
Dilrah Dilrah skrev:
Hej, har aldrig kört elko vägguttag med snabbanslutning. Är det jord på bilden nedan?
Man måste ha nödvändig kännedom för att få byta ett vägguttag, har du @Dilrah det?

S
F fribygg skrev:
Man måste ha nödvändig kännedom för att få byta ett vägguttag, har du @Dilrah det?
Nu har han nog det.

• Gilla
Dilrah
  • Laddar…
Älskar detta forum, finns alltid ni medelålders vita män som är så bittra på livet och bara väntar på att få skicka ut en brasklapp. Hoppas er dag blev lite bättre nu. I aim to please

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
D
Dilrah Dilrah skrev:
Älskar detta forum, finns alltid ni medelålders vita män som är så bittra på livet och bara väntar på att få skicka ut en brasklapp. Hoppas er dag blev lite bättre nu. I aim to please
Dilrah Dilrah skrev:
Nästa gång kan du titta på kopplingsschemat som är inmärkt på apparaten. Att döma av din hand är du själv vit och inte purung. Vad var poängen med din kommentar?

• Gilla
gone_fishing och 2 till
  • Laddar…
Min poäng var att jag ser kommentarer likt ovan hela tiden på detta forumet av människor som gör eljobb som de enligt föreskrifter inte får göra hur mkt de än känner sig bekväma. Att då ifrågasätta folks kompetens när man själv inte följer reglerna blir ju ngt motsägelsefullt. Om någon frågar hjälp förväntar sig denne inte svar enligt ovan.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Dilrah Dilrah skrev:
Min poäng var att jag ser kommentarer likt ovan hela tiden på detta forumet av människor som gör eljobb som de enligt föreskrifter inte får göra hur mkt de än känner sig bekväma. Att då ifrågasätta folks kompetens när man själv inte följer reglerna blir ju ngt motsägelsefullt. Om någon frågar hjälp förväntar sig denne inte svar enligt ovan.
S SonnyListon skrev:
Nu har han nog det.
Tja, om du förstår vad du håller på med och kan göra ett säkert jobb så har ju din formella kompetens inte så stor betydelse
Om du du håller i uttaget i din egen hand, är vaken och nykter och ändå inte fattar var du ska ansluta jorden tror jag att det är säkrast att du avstår...

Eluttag med markerade L, N och jord, koppartrådar och ELKO-etikett på röd plast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Antar att det är ett sådant här uttag. Hittade bilden i en annan tråd här på byggahus.

Där syns markering för "L" , "N' och "Jordsymbol"

• Gilla
datja
  • Laddar…
Fattade det när jag öppnade uttaget, men du ska ha tack för att du gav mig den hjälp som jag efterfrågade. Och ni andra, missa nu inte att crawla sidan efter kandidater till kompetensbedömning. Det är med er hjälp, elsäkerhetens fanbärare, som hus inte brinner ner och barn inte dör pga sådana som jag. Världen är en säkrare plats med er.

• Gilla
  • Älska
Lennart 57 och 2 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Dilrah Dilrah skrev:
Du får tänka på det omvända dvs det borde krävas "nödvändig kännedom" för att få kommentera på dessa onödigt ohjälpsamma sätt.

Skrapat lite på ytan står de flesta av den typen helt nakna i frågan. Det har ju dock aldrig hindrat dessa nick att ge sig in i alla ämnen trots stora egna brister om man nu skulle syna och trycka till dem rejält. Skapar ju tyvärr inget nyttovärde att göra bara onödiga aggressioner i sandlådan.

• Gilla
Dilrah och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.