Nissens Nissens skrev:
Du ”glömde” att nämna att du också får 500:-. :crysmile:

Tibber innebär inte att det finns låga priser varje dygn. I morgon är det höga priser hela dygnet tex..
känns rätt underförstått nuförtiden :).
Men mer trist för de som skaffar och går miste om 500kr. Jag trodde bara de hade sånt man inte ville ha. Men fick en Google nest och många skaffa Tibber Pulse som blir typ gratis.
 
B burton skrev:
Du har den ”på” mellan 00 och 05. Övrig tid ”avstängd”, dvs parallell kopplade motstånd.

Tänker att den kyls långsamt av under dagen, vad sker om du duschar på kvällen? Sjunker tempen så mycket att den kickar igång?

Mitt scenario är ingen dusch på morgon och dag generellt men barnen kommer hem efter träning på kväll och skall duscha. Kortare duschar så klart men undran är om inte temperaturen sjunker såpass mkt i beredaren att ändå kickar igång under högpris. Duscha senare är ju ett alternativ.
Vi kör på som vanligt nu och duschar när man känner för det - än så länge har vattnet varit varmt oavsett tid på dygnet. Förskjutningen av temperaturen kan du kalibrera med olika motstånd - lägre motstånd förskjuter tempen mer. Min har som lägst visat 69 grader, då var verklig temp 41 typ. Kör ett motstånd på 6kohm eller så nu, började med ett lägre men då visade vvb 85 grader, kändes lite överdrivet
 
C Cerb skrev:
Ganska svårt att veta vem som i framtiden hjälper en mest?
Aha så kan det vara, tänkte mest om han redan diskuterat nån fråga med nån på forumet så är det kanske större chans att denna kommer hjälpa honom än nån som bara spammar koder:D
 
S super70 skrev:
Aha så kan det vara, tänkte mest om han redan diskuterat nån fråga med nån på forumet så är det kanske större chans att denna kommer hjälpa honom än nån som bara spammar koder:D
Absolut en bra tanke, vill dock tro att de flesta här är hjälpsamma individer som gärna hjälper till om man besitter kunskapen som efterfrågas :)
 
  • Gilla
super70
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Absolut en bra tanke, vill dock tro att de flesta här är hjälpsamma individer som gärna hjälper till om man besitter kunskapen som efterfrågas :)
Ja det är faktiskt många som verkligen hjälper till, själv har jag fått frågan om jag inte kan komma hem å hjälpa koppla stryningar å trimma värmesystem mm mot betalning, tror det är typ 5 som frågat om jag räknar med fb forum.
Vilket visar att det borde finnas underlag för nån att starta ett sådant bolag, själv har jag inte riktigt tid å åka hem till folk, förutom några kompisar som man inte kan säga nej till
 
Kunde innan snabbt se innan uppdatering priset i kr per dag. Nu borta?
 
  • Skärmavbild av en energiförbrukningsapp med aktuell pulsvisning på 2771 watt och dagens förbrukning på 13,26 kWh.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det dumt att inte ha Tibber och köra på
Månadspris om man har laddhybrid(kör ca 50km nästan varje dag) man kan ladda hemmma och luft luft värmepump(en thermia som inte verkar kunna kommunicera med ngenic)
 
Boss89 Boss89 skrev:
Är det dumt att inte ha Tibber och köra på
Månadspris om man har laddhybrid(kör ca 50km nästan varje dag) man kan ladda hemmma och luft luft värmepump(en thermia som inte verkar kunna kommunicera med ngenic)
jag skulle säga ja. Du kan då ladda de billiga timmarna och via tibber kan du köpa en sensibo som gör din luft/luft smart och således också går att styra till de billiga timmarna.

senast jag kollade på tibber så kostade en sensibo 895kr men om du bestämmer dig för att byta så följ länken jag skickar till dig i pm. Då får du och jag 500kr var att handla för i deras shop.
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Boss89 Boss89 skrev:
Är det dumt att inte ha Tibber och köra på
Månadspris om man har laddhybrid(kör ca 50km nästan varje dag) man kan ladda hemmma och luft luft värmepump(en thermia som inte verkar kunna kommunicera med ngenic)
sensibo är alltså en pryl som gör din luft/luft smart.
 
Boss89 Boss89 skrev:
Är det dumt att inte ha Tibber och köra på
Månadspris om man har laddhybrid(kör ca 50km nästan varje dag) man kan ladda hemmma och luft luft värmepump(en thermia som inte verkar kunna kommunicera med ngenic)
Jag skulle nog prova, är ingen bindningstid(1mån?) så bara byta om det inte passar
 
Tack för svar jag kollar upp det :) finns det någon sida där man kan se vad snittpriset per timme under månaden har varit? Vill se hur det hade slått under en vanlig dag
 
Boss89 Boss89 skrev:
Tack för svar jag kollar upp det :) finns det någon sida där man kan se vad snittpriset per timme under månaden har varit? Vill se hur det hade slått under en vanlig dag
Här kan du se. https://www.vattenfall.se/elavtal/elpriser/timpris/#setimpris

så här ser det ut idag, hämtat från tibberappen
 
  • Skärmdump från Tibber-appen visar elprisförändringar över en dag med ett höjdpunkt kl 10:00-11:00.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Boss89 Boss89 skrev:
Tack för svar jag kollar upp det :) finns det någon sida där man kan se vad snittpriset per timme under månaden har varit? Vill se hur det hade slått under en vanlig dag
https://www.elbruk.se/

Jag kör också med tibber och kör ca ~5 mil varje dag och jag spar på det..

Dock så hänger ju allt på hur mycket billigare elen kommer vara på natten kontra dagen..
 
  • Gilla
kjork
  • Laddar…
K kjork skrev:
Här kan du se. [länk]

så här ser det ut idag, hämtat från tibberappen
Det är en fin kurva idag gissa vem som laddade 30 kWh mellan 03-06 :cool:
 
  • Gilla
Magnus E K och 2 till
  • Laddar…
Boss89 Boss89 skrev:
Tack för svar jag kollar upp det :) finns det någon sida där man kan se vad snittpriset per timme under månaden har varit? Vill se hur det hade slått under en vanlig dag
så tex idag kunde du laddat bilen för <60öre ink skatter och avgifter mellan 03-07. Det är också när elen är billig som värmen går på lite mer för att sedan inte behövas när elen är dyr. Det är ingen av och på utan den lär sig ditt hus och tar hänsyn till inställd temp.

många är oroliga för att husen ska svalna så fort om man styr efter elen men det är inte alls min upplevelse. Du får titta på tibbers hemsida hur sensibo fungerar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.