Sweli varför?
 
Sweli -> Det beror nog på vad du lägger för golv. Lägger man ett minst 25 mm tjock golvplank (som vi ska) så ska det läggas direkt på golvvärmen.
 
KarlXII -> Jag är lite nyfiken på vilken dimention det är på din kompis furugolv från Siljan? 1:a eller 2:a hands sortering? Färdigbehandlat eller har han behandlat själv?
 
Ekke skrev:
Sweli  varför?
Varför vad? :-/ kan du precisera lite mer?
 
Varför masonit?
 
Vi ska bygga med golvvärme i plattan på bottenplandet och på övervåningen ska vi också ha golvvärme. Till min fråga, är det någon som har en rekommendation/synpunkt eller förslag, baserat på erfarenhet, funderingarna går i följande riktning:
1. Lägga värmeslingor i plåtar direkt på bjälklaget därefter 22mm golvspån, därefter golvgips och parkett.
2. Lägga golvspån med spår för värmeplåtar och slingor, därefter parkett
3. Lägga glespanel med värmeplåtar och slingor, därefter golvgips och parkett.

Vilket alternativ är bäst, eller finns det ytterligare fler alternativ, tacksam för tips och synpunkter.
 
Kör på alternativ 3:
Definitivt billigast, miljövänligast och stadigast.
 
Tack för ditt svar, XII,
Menar du att det kan bli för tjockt golv om man går på alternativ 1, alltså med plåt o slingor därefter 22 mm golvspån + parkett.

Alt 3
Vilken dimension på glespanel ??
Var kan man köpa plåtar ?? Hur mycket kostar plåt,
är det någon som har ett pris per m2 ??

Är alt 3 så mycket bättre att man kan förkasta alt 1 ??

 
Plåtarna i alternativ 1 är egentligen kassetter som ska ligga över reglarna - de är jättedyra och börjar antagligen, möjligen att hänga efter ett tag så de tappar direktkontakt med spånet ovanför.

Vi har kört 22x95 mm spontat virke, tre i grupp och sedan 25-30mm mellanrum så plåtarna går ner.
Vi har alltså använt 20 mm golvvärmeslang. Använder du smalare slang måste du ha tätare mellan slingorna.
Det blir stadigt och fint med 13 mm gips ovanpå.

Kolla på Wirsbos hemsida - där finns en kalkylsnurra med ca-priser och grejer. Var du ska köpa grejerna sen kan du hitta här i tidigare trådar.
 
KarlXII -> Jag måste bara få fråga... Var det bökigt att sätta glespanelen? (för det är väl det du menar med "22x95 mm spontat virke, tre i grupp och sedan 25-30mm mellanrum"). Har du föresten krypgrund? För i såfall har du spikat kortlingar mellan reglarna också eller?? (för att ha något att spika glespanelen i).

Varför jag undrar är för att vi tänkt göra ovanstående, men är lite rädda att det blir så jäääädra mycket jobb och att det skulle vara bra mycket smidigare med kasetterna istället. Fast om kasetterna är sämre (och dessutom är de ju betydligt dyrare) så kanske man ändå ska bita i det sura äpplet och köra på plåtarna i glespanel i alla fall....
 
Visst är det tidskrävande att sätta glespanelen, men med skruvautomat (skruvdragare med band) går det fort. Spika inte. Kom ihåg att det tar tid med spånskiva också, plus att risken för att skruva genom slangen ökar. En personlig reflektion är att det känns fint att veta att det är riktigt trä därunder...
Vi har byggt på plintar. Vi har antingen cc 60 eller cc 30 på reglarna, men inga kortlingar. Det funkar fint.
 
Men KarlXII.. ursäkta om jag kommer med en korkad fråga :p
.... men vad spikade ni glespanelen i ifall ni inte satte kortlingar?? Sätter man inte glespanelen längs med reglarna?.... Eller bygger ert uppåt något då kanske??

/"Marge" som hoppas att hon inte blir idiotförklarad nu ;) ;D ;) ;D
 
Vi lade glespanelen tvärs reglarna förstås :)
 
OK, det förklarar ju saken... :D

Vi har tänkt lägga golvvärmen i bjälklagret då vi inte vill att den ska bygga på höjden. Förmodar att vi inte kommer ifrån att spika kortlingar då...
 
Fråga till Karl XII

Jag har redan golvspånskivor, tror du att det skulle vara något problem att använda dem i stället för glespanel 22x95, om man istället sågar golvspånet i lämplig bredd ca 20-25 cm och anväder det som "glespanel" och sedan lägger 13 mm gips + parkett.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.