mexitegel mexitegel skrev:
Alla elmätare ska bytas tills 2025. Den nya har en sk p1-, eller han-port där den där tingesten kan kopplas in. Man får dock vara lite uppmärksam då det verkar förekomma både RJ12 och RJ45 kontakter.
Det är via den porten en lastbalansering till billaddare kan kopplas in, tex Equalizer till Easee laddare. Smidigt att slippa tråda mellan mätare och laddare :)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
R roli skrev:
Fungerar den på de elmätare som finns i Sverige? Du får komma med en recension när du monterat.
kan definitivt återkomma med recension då jag fått den :)
 
richardtenggren
jonmo jonmo skrev:
DEN får du lämna omdöme om den!
Hej!

Jag har nu slipat några knivar, de vi hade hemma blev riktigt bra, även om jag fick köra några fler drag än instruktionen sa, men det är väl bara ett tecken på att de skulle varit slipade för länge sedan... :)

Slipade även mina föräldrars knivar, de blev helt klart bättre, men skulle säga att de var ännu mer "nedgångna" och man skulle slipat lite mer än vad jag hade tid till där och då. Man kunde ana lite jack i eggen, som jag inte hann få bort. Så när man skar i papper som test så kände man av dessa.
Jag antar att slipstenen är väldigt fin, vilket är bra, men kanske förutsätter att man slipar relativt ofta. Gissar att de större maskinerna, har en högre avverkningsgrad standard, eller i alla fall har möjlighet att byta till grövre stenar.

Maskinen är tyst och har en gedigen känsla.
Svårigheten verkar vara spetsen, då det blir svårt att få styrning på slutet tycker jag, men det är nog bara ovana. Tog en stund tills jag fick en jämn slipfas, men då ska ju tilläggas att det är första gången jag slipar en kniv också. Min enda tidigare erfarenhet kring slipning är att jag testat på att slipa hårdmetall på borrkronor ;)

Men som sagt resultatet var riktigt bra, gick loss på några tomater och det var som att skära i luft. (y)
 
  • Gilla
Stiftet och 9 till
  • Laddar…
Bosch batteriladdare, högtryckstvättlans svivelkoppling och sågbladspaket på metallbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Laddare, blad och en svivel till tvätten:cool:
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
Stativ uppställt på ett vardagsrumsgolv med utsikt över en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stativ till laser passet, eller kameran beroende på vem man frågar i hushållet…
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
T trojlee skrev:
[bild]
Laddare, blad och en svivel till tvätten:cool:
Återkoppla gärna hur sviveln funkar.
 
  • Gilla
trojlee
  • Laddar…
A Anderscurl skrev:
[bild]
Stativ till laser passet, eller kameran beroende på vem man frågar i hushållet…
Jag tycker snarare, att det ser ut som en stötta till taket.:thinking:
 
  • Haha
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
R roli skrev:
Fungerar den på de elmätare som finns i Sverige? Du får komma med en recension när du monterat.

Nu har jag fått hem P1 meter dongeln
( https://www.homewizard.com/p1-meter/ )
och stoppat in den i min elmätare (EONs Landis+Gyr E360)
Konfat upp den (app i telefonen för att konfa upp dongeln till ens eget wifi )
och även fixat så jag får ut värden till min smarthub ( dongeln har ett http get api )

Man kan även betala 10kr/mån för att kunna se 3fas användningen i mobil appen om man inte vill köra via nån smarthub
 
  • Gilla
roli och 2 till
  • Laddar…
Sonen har fått öroninflammation så blev vabb idag.
Tur i oturen kom ett litet paket att hämta ut. (Som den fanboy jag är beställde jag när böckerna kom till Sverige, sen blev de försenade ändå så Hyvlar.se bjöd på den lilla ljusblå, fin service) Tre böcker om hantverk; "The Joiner & Cabinet Maker", "The Stick Chair Journal", och "Sharpen This" på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lintto1 och 9 till
  • Laddar…
En högtryckstvätt i kartong märkt "MASTER P60" och en blå Bosch verktygslåda staplade i ett hörn av ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite impulsköp :seenoevil:
 
  • Gilla
Bödvar McOlsson och 6 till
  • Laddar…
Uppgraderat på mätfronten. Två in, två ut (eller snarare en ut då den gamla längst till höger får vara kvar som reserv). Fyra multimeterinstrument med testkablar på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
HSP och 5 till
  • Laddar…
Antar att unit-tången är på väg ut? Säljer du den?
 
Loppis, 150kr för en Metabo snabbchuck med MK2-fäste.

Hur kollar jag om det är gänga eller B16-fäste på chucken?
Den är märkt med
1-13 METABO-FUTURO 801 3/64 - 1/2 Germany.

Blir uppgradering till en Bosch UB2J77 som står som bänkpelarborr.

/Höghus

Metabo snabbchuck med MK2-fäste, märkt med 1-13 METABO-FUTURO 801, liggande på tyg.
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Efter att dragit 2000 skruv manuellt så var det ett faktum. Gipsdragare måste köpas.

Valet stod mellan Hilti eller Festool. Ville ha en idag och hiltibutiken är ju inte öppen på lördagar så valet vart svart å grönt.
 
  • Öppen verktygslåda med en Festool gipsdragare och tillbehör på ett arbetsbord omgivet av byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
bulleribock och 6 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Efter att dragit 2000 skruv manuellt så var det ett faktum. Gipsdragare måste köpas.
Får ju hoppas du inte är klar när du väl köper den :)
 
  • Gilla
  • Haha
David_St och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.