Ska sänka taket i vår WC. Håller nu på att kolla delar men blir inte klok!

Tar av frånluftsventilen. Men hur ska man lyckas vidare? Ventilen ska väl sitta i en metalldel, men den ser ut att vara ditgjuten?

Vy av ett modernt kökstak med inbyggd belysning, konstverk och dekorativa föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en demonterad rökdetektor som ska monteras upp.
Skapa konto
Måttband som mäter diameter på hål i vägg, ca 8 cm, ojämn kant runt öppningen.
Skapa konto
Måttband visar dimensionen på ett avloppsrör i en vägg.
Skapa konto
Mätband som mäter diametern på ett öppnat ventilationsrör i en vägg.
Skapa konto

Kan tillägga att detta är en lägenhet och den har byggår 2020.

Tror jag förstår dig rätt , takstosen som sitter kvar i taket skall bort sen köper du en 120 nippel som passar där i, sen sätter du i en bit rör till i rätt längd och sätter sen dit din takstos igen och i med ventilen

E egge80 skrev:
Tror jag förstår dig rätt , takstosen som sitter kvar i taket skall bort sen köper du en 120 nippel som passar där i, sen sätter du i en bit rör till i rätt längd och sätter sen dit din takstos igen och i med ventilen
Exakt! Det är planen, men det känns som den där ”stosen” sitter fastgjuten? Som det syns på en bild har jag försökt böjt upp den lite? Ska den skruvas bort? Sitter som berget! Eller är det en speciallösning?

Där brukar vara nån gummitätning som kanske fastnat lite , kör in nåt mellan taket och plåten och bänd lite rakt ner då skall den lossna

E egge80 skrev:
Där brukar vara nån gummitätning som kanske fastnat lite , kör in nåt mellan taket och plåten och bänd lite rakt ner då skall den lossna
Tack, ska ta mod till mig och riva lite mer. Har inte vela ha sönder nått ifall jag inte för ner det. :D

Ventilram nippel kallar de den på Google

• Metallventilram känd som 'nippel' mot en neutral bakgrund.
    Skapa konto
E egge80 skrev:
Ventilram nippel kallar de den på Google
Jag frågade en på hornbach och han blev lite konfunderad då mitt rör i taket är en böj. De böjar dom säljer har gummitätningen på böjen. Den där täckdelen ska då i deras fall gå på utsidan.
Men nu var han inte nån ventilationstekniker så han kunde ha fel, men han visade vad dom sålde.

Har man raka rör, då ser delen ut som du visar. Men på böjar är det tvärt om. :thinking:

Då har du väl denna varianten då ? Men den borde fortfarande bara vara att dra rakt ner

• Metallisk ventilationsmuff för installation i ventilationssystem.
    Skapa konto
  • Gilla
Tekniker
  • Laddar…
E egge80 skrev:
Då har du väl denna varianten då ? Men den borde fortfarande bara vara att dra rakt ner
Närbild på skarven mellan rör och nippel gjuten i plats med en hand som pekar på den veckade formen.
Skapa konto

Det ser ut som detta skulle kunna vara skarven mellan rör och nippel?

däremot verkar allt vara gjutet på plats. Sitter som berget. Det den är ju veckas i formen, är den gjuten så kommer det sitta hårt.
Veckad, gjutjärnsliknande skarv mellan rör och nippel, inbäddad och fast i vägg.
Skapa konto

Väggplatta med genomföring och tätande fläns föreslagen för montering med silikon.
Skapa konto

Plan b? Skruva fast med silikon som tätning?

Tekniker Tekniker skrev:
[bild]

Det ser ut som detta skulle kunna vara skarven mellan rör och nippel?

däremot verkar allt vara gjutet på plats. Sitter som berget. Det den är ju veckas i formen, är den gjuten så kommer det sitta hårt.
[bild]
Den där är som sagt ingjuten i bjälklaget. Böjarna slutar ju med nippel. Så gör man på filigran.
Det går ju att fippla till och docka emot och smacka med tätmassa. Behöver ju inte vara lustätt. Klass B räcker åtta dar i veckan.

I Installation skrev:
Den där är som sagt ingjuten i bjälklaget. Böjarna slutar ju med nippel. Så gör man på filigran.
Det går ju att fippla till och docka emot och smacka med tätmassa. Behöver ju inte vara lustätt. Klass B räcker åtta dar i veckan.
Så banka tillbaka plåten och köra på plan b med platta och silikon?

Tekniker Tekniker skrev:
Så banka tillbaka plåten och köra på plan b med platta och silikon?
Eller så plåtknackar de ner flänsen så du kan trä på en bit 125 kanal och avsluta med en sån fin ventilram i ditt nya tak.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.