Hej,

Jag har en 7 år gammal Siemens WM14W447DN/09.

Efter problem med dålig lukt har jag konstaterat att den inte värmer vattnet. Ingen felkod sätts och den avbryter inte programmet.

NTC ger ca 6 kOhm vid 25 grader och ca 2 kOhm vid 50 grader så den verkar ok.

Värmeelementet får jag inget utslag alls på multimetern när jag mäter mellan de två yttre flatstiften så jag anar att jag hittat boven i dramat.

På Nettoparts felsökningssida står det dock att om elementet är trasigt brukar det komma felkod. Kan det vara så att jag har fel både på styrkortet och värmaren?

Hempa

Bästa svaret

De ger ingen felkod när elementet är defekt. Byt element.

• Gilla
Hempa69
  • Laddar…
Kolla vad du hr på stiften på elementen när maskinen är i drift, 230V , bara byta element avbrott i dito, ingen spänning, kanske ett överhettningsskydd löst eller relä på kortet eller manöver till dito. Sist hela kortet

A
Byt element

• Gilla
Hempa69
  • Laddar…
Tack för hjälpen!
Nytt värmeelement från Nettoparts tog 6 dagar att anlända, 673 kr ink frakt. De svarade snabbast...
Dagen efter fick jag svar från Quickparts som skulle varit ett par hundralappar billigare. Nåväl, det nya elementet är på plats och nu funkar maskinen utmärkt igen.

Jag kan tillägga att två saker var lite bökiga:
-Få loss det gamla elementet: lossa mittre muttern, sätt en bred mejsel eller liknande på skruven och knacka till den med gummiklubba eller handloven tills den släpper. Därefter bryt försiktigt med minsta kofoten för att dra ut elementet första biten.
-Få ut skräpet inne i tunnan som satt sig på elementhållaren. Jag använde stekpincett och lilla kofoten för att få tag i tygrester och annat jox.

Hempa

Redigerat:
  • Gilla
Giuseppe Maglio och 1 till
  • Laddar…
Då var det dags igen, ett och ett halvt år höll värmeelementet från Nettoparts. Kanske är det maskinen som äter värmeelement, kanske är det elementets kvalité. Har funderat över om avkalkning av maskinen kan hjälpa, det har vi inte gjort, men vi tvättar emellanåt med tillägg av ättika.

Nåväl, mitt första försök blir att köra igenom maskinen med bikarbonat och ättika så får vi se om det hjälper.

Häromsistens fick jag igång värmen som lagt av på vår ca 15 år gamla torktumlare genom att torka alla ytor med en trasa fuktad med ättika. Japp, det är sant och det var min enda åtgärd, jag har behövt upprepa det en gång ungefär ett år efter första gången.

Återkommer med berättelsen om det lilla värmeelementet.

Hempa

Avkalkning hjälpte inte…

Samma resultat som förra gången, ingen kontakt över elementpolerna och NFC fortfarande i gott skick.

• Ledsen
Kurtivan
  • Laddar…
A
Köp original

• Gilla
Hempa69
  • Laddar…
Denna gång beställde jag från Quickparts och enligt dem ska det vara original. Vi får väl se hur bra den är. Finns det något att tänka på för att få det att leva längre? Både denna och förra gången hade det fastnat ganska mycket textilrester på elementet, jag tänker att det kanske kan leda till överhettning?

A
H Hempa69 skrev:
Denna gång beställde jag från Quickparts och enligt dem ska det vara original. Vi får väl se hur bra den är. Finns det något att tänka på för att få det att leva längre? Både denna och förra gången hade det fastnat ganska mycket textilrester på elementet, jag tänker att det kanske kan leda till överhettning?
Original ligger förpackat uppmärkt med bsh logga och art. Nr.
På fästet står all data inkl tillverkare

• Gilla
Hempa69
  • Laddar…
Etikett med streckkod och text "ORIGINAL 12024621" och flerspråkig beskrivning av en värmeelement på en kartong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A
Typiskt original.

• Gilla
Hempa69
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.