Såg just ett inslag från SVT nyheter: Sant och falskt om fem myter om hur man sparar el.

Det här med att använda timer på belysning var lite knepigt. Det berodde på vilken typ av timer man har.
Jag har ju förstått att de enkla, tickande timers som jag har i hemmet när jag är borta en helg drar för mycket energi. Man ska ha elektroniska timers.

Men vad är en elektronisk timer? Är digital timer detsamma som elektronisk timer?

Vill gärna ha tips på enkel elektronisk timer, både för inomhus- och utomhusbelysning. Gärna till bra pris oxå

XMian XMian skrev:
Såg just ett inslag från SVT nyheter: Sant och falskt om fem myter om hur man sparar el.

Det här med att använda timer på belysning var lite knepigt. Det berodde på vilken typ av timer man har.
Jag har ju förstått att de enkla, tickande timers som jag har i hemmet när jag är borta en helg drar för mycket energi. Man ska ha elektroniska timers.

Men vad är en elektronisk timer? Är digital timer detsamma som elektronisk timer?

Vill gärna ha tips på enkel elektronisk timer, både för inomhus- och utomhusbelysning. Gärna till bra pris oxå
Du har helt rätt, en elektronisk timer är det samma som digital timer! Även om det säkert kan finnas mellanvarianter..

Här är exempel på en modell för inomhusbruk:

https://www.jula.se/catalog/el-och-...ch-skymningsrelaer/digital-veckotimer-406068/

Det ska dock tilläggas att det oftast inte är mycket energi som en analog timer av ”gammal modell” gör av med. Det brukar stå på baksidan av dem, hur mycket effekt de använder, uttryckt i Watt (W).

Utifrån det, samt effekten (och inköpspriset) på den nya digitala timern, så kan man räkna ut hur lång tid det tar innan den nya har betalat av sig.

V Vardagsrum skrev:
Du har helt rätt, en elektronisk timer är det samma som digital timer! Även om det säkert kan finnas mellanvarianter..

Här är exempel på en modell för inomhusbruk:

[länk]
Tack för snabbt svar! Den länkade timern ser ju bra ut! Får bli ett par såna!

XMian XMian skrev:
Tack för snabbt svar! Den länkade timern ser ju bra ut! Får bli ett par såna!
Det var så lite så! Trevligt om jag kunde vara till hjälp :)

Obs att jag redigerade mitt svar, om det främst är besparing man är ute efter när det gäller timers, så kan det vara värt att vända på den och se hur mycket den drar. Av hushållets totala energiförbrukning, så torde timers utgöra en försvinnande liten del av denna.

Man kan alltså ofta låta sin befintliga timer sitta i flera år, innan investeringen för den nya digitala har återbetalat sig. Samt att det är miljömässigt tveksamt att kassera en fungerande apparat, även om syftet är att spara energi.

Därmed inte sagt att det är fel med energibesparing, men om man kan hitta mer prisvärda digitala timers så blir återbetalningstiden kortare. Här är ett exempel på en som är nästan 50% billigare än den jag länkade tidigare: https://www.amazon.se/REV-002510010...NzMifQ==&sprefix=digital+timer,aps,164&sr=8-6

• Gilla
XMian
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Det var så lite så! Trevligt om jag kunde vara till hjälp :)

Obs att jag redigerade mitt svar, om det främst är besparing man är ute efter när det gäller timers, så kan det vara värt att vända på den och se hur mycket den drar. Av hushållets totala energiförbrukning, så torde timers utgöra en försvinnande liten del av denna.

Man kan alltså ofta låta sin befintliga timer sitta i flera år, innan investeringen för den nya digitala har återbetalat sig. Samt att det är miljömässigt tveksamt att kassera en fungerande apparat, även om syftet är att spara energi.

Därmed inte sagt att det är fel med energibesparing, men om man kan hitta mer prisvärda digitala timers så blir återbetalningstiden kortare. Här är ett exempel på en som är nästan 50% billigare än den jag länkade tidigare: [länk][/QUOTE

Det är såna här gamla timers jag har. De har ingen märkning alls på sig, tyvärr. Misstänker att de drar en del ändå.
[bild]

Man ska nog också fundera på hur stor del av förbrukningen som är belysning. Har man LED-ljuskällor är det knappt värt att spara några timmar per dygn. Det är lite sila mygg och svälja kameler.

• Gilla
Pen
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Man ska nog också fundera på hur stor del av förbrukningen som är belysning. Har man LED-ljuskällor är det knappt värt att spara några timmar per dygn. Det är lite sila mygg och svälja kameler.
Jo det är ju lite så jag tänker. Men vill ha timer som sätter på och stänger av lite här och där när vi inte är hemma.

XMian XMian skrev:
Jo det är ju lite så jag tänker. Men vill ha timer som sätter på och stänger av lite här och där när vi inte är hemma.
så syftet är att avskräcka inbrott, då förstår jag. Trodde du var ute efter att spara energi.

J Johan456 skrev:
så syftet är att avskräcka inbrott, då förstår jag. Trodde du var ute efter att spara energi.
Avskräcka inbrott utan att slösa energi!:D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.