Hej!

Jag har en bärbar dator som jag ibland vill använda i bilen. Eftersom batterikapaciteten börjar bli knapp har jag införskaffat en liten växelriktare för att omvandla bilens 12V DC till datortransformatorns önskade 230V AC.

Men se riktigt så enkelt var det tydligen inte... :mad:

Växelriktaren fungerar och är testad med flera andra små 230 V apparater.
Och jag har testat datorns båda olika trafos, men ingen vill vara med i samspel med växelriktaren.

Den tekniska infon på baksidan av trafon (DELL A20031) anger följande data:
Input AC 100-240V 50/60Hz
Output DC 20V 3,5A

Input current Max 1,5 A
Output Power Max 70W

Någon med tips?

Misstankarna riktas omedelbart åt att den typen genererar "modifierad sinusvåg" och vissa apparater kan ha problem med det.

Håller med Pefo,

den omvandlar du har köpt ger antagligen en "hackad våg" i stället för en "sinus våg" typ.

Fungerar inte tyvärr...

mitt tips är att köpa en omvandlar för "bärbar" dator, finns till och med på "biltema" kanske rent av också på Clas Ohlson eller www.kjell.com

Där finns det lite olika varianter. 17 Volt eller 20 VOlt samt olika kontakter...

/Lycka till...

Tack för responsen,

I växelriktarens lilla manual står det att den använder just modifierad sinusvåg.
Problemet skulle alltså kunna ligga där..

Samtidigt står det på förpackningen och även i manualen att den är lämplig för bl.a. just bärbara datorer..

Allt som sägs i reklamen är inte alltid sant! :D

el_richard skrev:
Håller med Pefo,

den omvandlar du har köpt ger antagligen en "hackad våg" i stället för en "sinus våg" typ.

Fungerar inte tyvärr...

mitt tips är att köpa en omvandlar för "bärbar" dator, finns till och med på "biltema" kanske rent av också på Clas Ohlson eller www.kjell.com

Där finns det lite olika varianter. 17 Volt eller 20 VOlt samt olika kontakter...

/Lycka till...
Problemet med dessa omvandlare hos bl.a. kjell.com är ju att de använder en standardkontakt och tyvärr inte passar till äldre DELL..

pefo skrev:
Allt som sägs i reklamen är inte alltid sant! :D
Nej, det har du fullständigt rätt i!

Frågan är om det är min dators trafo som är känslig, eller om alla datorerers trafos har problem med denna modifierade sinusvåg. För i så fall är det ju lite missledande marknadsföring.. :mad:

Det låter lite osanoligt att det skulle bero på att det är modifierad växelspänning, en dator nätdel likriktar spänningen det första den gör. Prova med att vända kontakten i växlriktaren.

GoForIt skrev:
Nej, det har du fullständigt rätt i!

Frågan är om det är min dators trafo som är känslig, eller om alla datorerers trafos har problem med denna modifierade sinusvåg. För i så fall är det ju lite missledande marknadsföring.. :mad:
En del nätaggregat har problem med de övertoner (frekvenskomponenter som finns i den modifierade sinusvågen) som icke sinusgenererande växelriktare har. Det finns faktiskt folk som eldat upp sina apparater pga detta. Så beroende på hur ditt nätaggregat är konstruerat så kommer det att a) fungera, b) inte fungera, c) brinna upp. :D

Problemet är nog mindre med moderna prylar som är bättre skyddade mot störningar som övertonerna egentilgen kan klassas som.

Dell har en kombinerad 12V=/230V~ nätagg som tilbehör, dom har kanske konstruerat 230V-agget så att det inte ska fungera med inverter...nej nu är jag konspirationsteoretisk igen...

Kan vara lönt att testa med ett avstörningsfilter. Vet att det har funkat med clas ohlson ell dyl varianten i nått fall

Lånar tråden och frågar :

Är det nån som har testat Kjell&Co´s 70W laptop nätdel för 12 V ?

Tänkte köpa en sådan till min FSC Amilio men vill veta ifall det är nått att ha eller inte innan jag köper!?!
Står ingen uteffekt i Watt på mitt nätagg som följde med orginal,
men det står utspänningen 20 DCV och 3,25 A
Så jag antar att en nätdel som ger 3,5 A vid 20 DCV pallar att driva min lille dator.

12VDC till 230 VAC omvandlare och nätdelar till datorer är ingen bra kombination. En båtägare jag har hjälpt misslyckades med detta och blev utan GPS ute på havet, det gick bra den gången. sedan provade vi att köra denna dator som ska ha 18 V att köra den direkt på 12V (egentligen är det 14-15 V då motorn går och det är väl en 3-4 år sedan och han har inget sagt sedan dess (och han är vid liv, vi hejar på varandra ibland)

Vi provade och datorn bootade vid en 10-11 volt utan batteri.

Prototypen

Jag har använt http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=10569195 150W, till min Acer . Den levererar en trappstegsmodifierad sinusvåg. Har fungerat utan några som helst problem i två år.
Det enda jag kan säga är att den blir rejält varm. Men har hört att de flesta blir det.

Hittade här lite information om Biltemas växelriktare. Kanske samma för dig?
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=660868

" Iallafall, TÄNK på att köpa en stabiliserad spänningsombandlare! Jag köpte den från biltema, och när jag startade bilen så tog inte datorn någon ström från cigguttaget nå mer. LCD skärmen tål inte att spänningen varierar så mkt när bilen var på, därför ville den inte " ta in " strömmen, och därför började den att köras på batteri. Funkade dock fint när bilen var avstängd (Generatorn laddade inte)."

GoForIt skrev:
Hej!

Jag har en bärbar dator som jag ibland vill använda i bilen. Eftersom batterikapaciteten börjar bli knapp har jag införskaffat en liten växelriktare för att omvandla bilens 12V DC till datortransformatorns önskade 230V AC.

Men se riktigt så enkelt var det tydligen inte... :mad:

Växelriktaren fungerar och är testad med flera andra små 230 V apparater.
Och jag har testat datorns båda olika trafos, men ingen vill vara med i samspel med växelriktaren.

Den tekniska infon på baksidan av trafon (DELL A20031) anger följande data:
Input AC 100-240V 50/60Hz
Output DC 20V 3,5A

Input current Max 1,5 A
Output Power Max 70W

Någon med tips?

Hur många WATT drar datorn ?

för 70 W ur en växelriktare är lite...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.