M Martin Lundmark skrev:
Det är inte de som redan nu inser att de skall spara (t.ex. på grund av kostnaden för elkraften) jag främst vänder mig till, utan till alla övriga.
Problemet är att folk som inte anser det värt att spara el för sin egen privatekonomis skull knappast lär börja spara el för att grannens privatekonomi ska bli bättre. På marginalen kan det kanske bli en del som av skamskäl släcker ner utebelysning och liknande som syns utåt.
 
L lbgu skrev:
Problemet är att folk som inte anser det värt att spara el för sin egen privatekonomis skull knappast lär börja spara el för att grannens privatekonomi ska bli bättre. På marginalen kan det kanske bli en del som av skamskäl släcker ner utebelysning och liknande som syns utåt.
lbgu

Kan mina medmänniskor inte bry sig om varandra, då skäms jag å deras vägnar.
Jag kommer att fortsätta uppmana till att spara eleffekt i vinter.:)
 
  • Gilla
MiaV och 5 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Angående olika syn på elsparandet så är något som slår mig att jag redan nu kan höra värmepumpsfläktarna gå på en del sommarstugor som är tomma. Dygnsmedeltemperaturen är ändå en bit över 10 så man undrar ju lite vad de sysslar med. Sen varför ens hålla på att värma i en sommarstuga som är relativt enkel att kallställa?
En stuga kan ta skada av att slå av all uppvärmning, ex. kan det bli för fuktigt som kan skada + ökad mögelrisk. Den stugan vi har är byggd på 80-talet och har isolering för att användas året runt + ångsspärr / plast. Normalt kallställer vi så att vattenrör inte kan frysa men de andra problemen kvarstår.

Finns företag som sysslar med detta, ex: https://www.lfs-web.se/kallstallt-hus-mogel.htm
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Magnus E K
M Martin_ skrev:
Det var ingen direkt uppoffring, byttes mot plattor istället som vi redan har. TV drar uppmätt 130w + tvbox, chromecast på 45W så ca 175W totalt. Mätaren är inte den bästa, visar i 0.5w steg.



Om bara Skåne drar ner 5% är det ca 40 öre enligt rapporten, det stora sker om hela eu drar ner 5%. Nu tror jag den siffran behöver vara högre också och jag tror inte det kommer att ske.
Problemet så som den rapporterades i media är att det inte framgår att energiforsk hade med t om juli i år. Så de besparingar som gjorts i år på ca 5.7% är redan medtagna och ytterligare 5-10% krävs utöver detta.
Bra gjort att byta TV-tittande mot matlagning! (Eller pratar vi om någon annan typ av plattor än spisplattor nu?) En chromecast drar inte 45 W, i så fall skulle den smälta eller brinna upp ganska omgående.
 
M Martin Lundmark skrev:
Även om man skulle ha råd att köpa en bra långsiktig lösning så är leveranstiderna för långa, då flera frågar efter samma saker samtidigt. Ser vi 1–5 år framåt, då har vi har vi rimligen många fastighetsägare, som kunnat genomföra de åtgärder de borde haft gjort nu inför denna vintern. Men det är så dags då.

Större och verkningsfulla elkraft- och energifrågor/lösningar för privatpersoner kräver ofta mer planering och genomförandetid och syns inte. Då vill man helst inte lägga några pengar där.
Ja så är det. För egen del har vi gjort "allt" för 20 år sedan redan. Tilläggsisolerat väggar, vind, källare, bytt alla fönster, konverterat till lågtemp värmesystem och bergvärme, moderna vitvaror som drar mindre el, bytt alla lampor som går att byta, till led, rörelsestyrning på många lampor. Jag har sex elmätare i huset och loggar förbrukning med Shelly 3em samt direkt från kundporten på elmätaren. Finns inte mycket kvar att göra än att sänka temperaturen inomhus, stänga av viss elektronik som går 24/7. Vid något tillfälle är det dags att gå till timpris och aktivt styra större förbrukare, men det lär hända när solcellerna landar på taket och kanske när det finns ett batteri att jobba med.
 
  • Gilla
JockeHX
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Bra gjort att byta TV-tittande mot matlagning! (Eller pratar vi om någon annan typ av plattor än spisplattor nu?) En chromecast drar inte 45 W, i så fall skulle den smälta eller brinna upp ganska omgående.
Jag tänkte "LP", men "tyvärr" är det nog surfplattor... :crysmile:
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
M Martin_ skrev:
En stuga kan ta skada av att slå av all uppvärmning, ex. kan det bli för fuktigt som kan skada + ökad mögelrisk. Den stugan vi har är byggd på 80-talet och har isolering för att användas året runt + ångsspärr / plast. Normalt kallställer vi så att vattenrör inte kan frysa men de andra problemen kvarstår.
I de flesta fritidshus borde det vara relativt enkelt att se till det blir självventilation så man slipper köra värme stor del av året, snacka om att elda för kråkorna. Man kan ju börja med en sån sak som att ta bort alla tätningslister. Får man alla fönster/dörrar dragiga så har man kommit en bit på vägen, sen kan det kanske behövas lite håltagningar med, men knappast något komplicerat/dyrt.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Bra gjort att byta TV-tittande mot matlagning! (Eller pratar vi om någon annan typ av plattor än spisplattor nu?) En chromecast drar inte 45 W, i så fall skulle den smälta eller brinna upp ganska omgående.
plattor = mobiler fast 10" skärmar. 45W, är klumpsumman som är igång när tv:en också är igång (men utan tv:n). Ex. tvbox med hdd, chromecast och högtalare. Tror bluerayspelaren var på standby, minns inte nu.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ja så är det. För egen del har vi gjort "allt" för 20 år sedan redan. Tilläggsisolerat väggar, vind, källare, bytt alla fönster, konverterat till lågtemp värmesystem och bergvärme, moderna vitvaror som drar mindre el, bytt alla lampor som går att byta, till led, rörelsestyrning på många lampor. Jag har sex elmätare i huset och loggar förbrukning med Shelly 3em samt direkt från kundporten på elmätaren. Finns inte mycket kvar att göra än att sänka temperaturen inomhus, stänga av viss elektronik som går 24/7. Vid något tillfälle är det dags att gå till timpris och aktivt styra större förbrukare, men det lär hända när solcellerna landar på taket och kanske när det finns ett batteri att jobba med.
Detsamma här

Köpte huset 1994 och använder idag ca 35% av ursprungligt elbehov (i fjol ca 8 400 kWh till värme och varmvatten). Har i princip bara kvar att byta fönster, som med bergvärmepumpen inte ger så mycket extra i besparing.

Tack vare mängder med elmätare (både drygt 20 Shelly en- och trefas + ytterligare ett antal mätare) så har jag kunnat mäta resultatet av mina insatser och kunnat förbättra resultaten succesivt. (Mätsystemet och dess lagring, börjar dyka upp som en tydlig post i elanvändningen!)

Jag är medveten om att den som redan bekostat investeringar för att erhålla besparingar och kommit långt på den vägen dessutom har svårt att minska ytterligare denna vinter. Men jag (som bor i SE1) kommer ändå att försöka, både för det direkta resultatet och för kunskapsinhämtningen.

Hoppas att fler gör detsamma.
 
Redigerat:
L lbgu skrev:
I de flesta fritidshus borde det vara relativt enkelt att se till det blir självventilation så man slipper köra värme stor del av året, snacka om att elda för kråkorna. Man kan ju börja med en sån sak som att ta bort alla tätningslister. Får man alla fönster/dörrar dragiga så har man kommit en bit på vägen, sen kan det kanske behövas lite håltagningar med, men knappast något komplicerat/dyrt.
Självdrag bygger på att det är en temperaturskillnad mellan inne och ute. Det är det inte i det här fallet och det kan fortfarande vara hög luftfuktighet som stannar kvar i stugan. Som sagt detta är inget nytt. Finns även trådar om det här på byggahus...
 
Det som behövs är en rejäl, nationell energisparkampanj som förklarar sambanden för svenska folket. Dvs att ett solidariskt arbete med att minska energiförbrukningen (inte minst under effekttopparna) i förlängningen innebär lägre elpriser för alla.
Vi bor i SE3 och har ett bra, bundet avtal så vi drabbas inte direkt - men kan och bör ändå dra vårt strå till stacken för att minska elanvändningen.
Att kapa elförbrukningen och få bort ”peakarna” är det absolut mest effektiva sättet att få ned priset i närtid.
 
  • Gilla
Zsam och 3 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Det som behövs är en rejäl, nationell energisparkampanj som förklarar sambanden för svenska folket.
Kör man en sådan statlig kampanj så får man ju hoppas att staten samtidigt drar in alla bidrag till elbilsköpare. Annars blir det väldigt svårt att ta kampanjen på allvar.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
M Martin_ skrev:
Självdrag bygger på att det är en temperaturskillnad mellan inne och ute. Det är det inte i det här fallet och det kan fortfarande vara hög luftfuktighet som stannar kvar i stugan. Som sagt detta är inget nytt. Finns även trådar om det här på byggahus...
Finns ju mängder med byggnader i hela landet som inte är uppvärmda utan att ta skada.
För att hjälpa ventilationen så kan man ju använda sig av någon/några frånluftsfläktar som drar ut luft ur huset. Deras elförbrukning är i princip noll jämfört med att ha värme påslaget i huset. Vill man så går det.
 
L lbgu skrev:
Kör man en sådan statlig kampanj så får man ju hoppas att staten samtidigt drar in alla bidrag till elbilsköpare. Annars blir det väldigt svårt att ta kampanjen på allvar.
Vad är det för bidrag du pratar om, förutom bonusen man kan få vid nybilsköp?
 
L lbgu skrev:
Finns ju mängder med byggnader i hela landet som inte är uppvärmda utan att ta skada.
För att hjälpa ventilationen så kan man ju använda sig av någon/några frånluftsfläktar som drar ut luft ur huset. Deras elförbrukning är i princip noll jämfört med att ha värme påslaget i huset. Vill man så går det.
Klart det går, men stugor är inte byggda för det. Om frånluftsfläktar hade löst problemet skulle man inte ha problem på vinden pga. för mycket isolering där fukten sedan kondenseras på träet. Ingen lösning mot detta bygger på att öka ventilationen på vinden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.