Håller på att förbereda den här hålet för en dörrkarm. När vi sågade ut det var det en enkel gipsvägg där så timret var en överraskning. Fanns bakom två lager regel. Nu går diskussionerna här om huruvida det behövs en regel eller inte. Som det är nu med regel på bara ena sidan är bredden perfekt. Men måste det in en så det finns på bägge sidor så måste hålet breddas lite så det får plats. Det ger jag mig helst inte in på om jag inte måste.
så vad säger ni... behövs det vara en regel på bägge sidor?

• Delvis rivet väggparti med synligt isoleringsmaterial och trästomme, nära ett akvarium.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt med en öppen dörröppning som avtäckts till trä och gips, med synlig trappa i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går kanon att fästa karmen direkt i timret, behövs inte någon extra regel.

• Gilla
Edlunn och 1 till
  • Laddar…
För att en timmervägg inte ska "kalva" bör man sätta i en gåt innan man sätter karm.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
För att en timmervägg inte ska "kalva" bör man sätta i en gåt innan man sätter karm.
vad menas med kalva och gåt?

• Gilla
Lorelai
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Kalva är att timmerväggen tappar stabilitet och viker sig, dvs inte står rak, gåt kan du läsa och se om här: [länk]
Ah! Tack! Det är absolut bäst att ha en rejäl regel naturligtvis. Men kan det räcka att ha något smalare än en reguljär regel?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.