2 379 läst · 8 svar
2k läst
8 svar
Dränera trädgård - utan rör , singel/stendike
Jag har en sänka på tomten där två stuprör vetter och det blir sankt och står vatten.
I somras grävde jag ett dike/ränna ut till avrinning. Funkar bra. Funderar på att lägga rör i rännan och täcka över.
Betydligt enklare vore att lägga markduk i rännan och hälla i grov singel eller småsten . Borde funka tycker jag. Markduk ovanpå och täcka över. Vad för småsten finns att köpa?
Är det funkis tror ni?
I somras grävde jag ett dike/ränna ut till avrinning. Funkar bra. Funderar på att lägga rör i rännan och täcka över.
Betydligt enklare vore att lägga markduk i rännan och hälla i grov singel eller småsten . Borde funka tycker jag. Markduk ovanpå och täcka över. Vad för småsten finns att köpa?
Är det funkis tror ni?
Det är nästan lika enkelt att lägga en dräneringsslang och täcka med makadam som att bara lägga makadam. I ditt fall är det antagligen precis lika enkelt då fallet inte behöver vara perfekt.
Fördelen med slang är att du kan spola rent den om den sätts igen, i ditt fall (återigen) är det dock ingen avgörande faktor då vattnet i alla fall kommer rinna bort ifrån huset.
Du har inte funderat på att göra en plantering istället?
Fördelen med slang är att du kan spola rent den om den sätts igen, i ditt fall (återigen) är det dock ingen avgörande faktor då vattnet i alla fall kommer rinna bort ifrån huset.
Z z_bumbi skrev:Det är nästan lika enkelt att lägga en dräneringsslang och täcka med makadam som att bara lägga makadam. I ditt fall är det antagligen precis lika enkelt då fallet inte behöver vara perfekt.
Tack för svar! Det är fem stora stenar och ett par monsterrötter i diket som gör att det blir ganska mycket jobb med rör. Slang möjligen, men hittar ingen som verkar bra. Du kanske har någon du tror kan funka? Med dimensioner som gör att den går att koppla till stuprören (och evt ett fritt rör)?
Dessutom måste jag koppla stuprören till slangen, och det verkar vara mycket jox med dimensioner och delar. Dessutom kanske jag borde ha en dräneringssrör i botten av sänkan för att det skall bli tillräckligt torrt.
Det är intill ett nybyggt hus på tomten, så marken precis uppgrävd. Tänkte inte plantera (naturtomt), utan låta det växa igen. Idag bara jord.
Jag tänkte mer att stuprören rinner ut i en bädd av makadam/sten och sen i botten, eller så djupt det är praktiskt möjligt, ligger en dräneringsslang med fall bort från tomten. När vattnet når slangen så rinner det bort snabbare än genom enbart makadam och om det börjar rinna långsammare så trär du bara in en vattenslang och spolar rent. Ha en rensbrunn ansluten till övre änden av slangen eller dra bara upp slangen så den går att komma åt.
Att koppla direkt till stuprören kräver att det är godkänt installerat dagvatten för att bli bra.
Så lägg markduk fyll med makadam och lägg en dränringsslang där det funkar. Fyll mer makadam och vik duken över med rejält överlapp. Under stuprören så lägger du en ny duk och fyller med makadam eller stenar. Lägg t ex en cirkel med sten för att hålla fast duken. Fyll på med jord och så några roliga växter som tål torka.
Att koppla direkt till stuprören kräver att det är godkänt installerat dagvatten för att bli bra.
Så lägg markduk fyll med makadam och lägg en dränringsslang där det funkar. Fyll mer makadam och vik duken över med rejält överlapp. Under stuprören så lägger du en ny duk och fyller med makadam eller stenar. Lägg t ex en cirkel med sten för att hålla fast duken. Fyll på med jord och så några roliga växter som tål torka.
Toppen! Tack. Låter som en bra lösning. Jag har ingen vattenslang på tomten (detta är en stuga i skogen med naturtomt, så spola rent evt en fråga, men det löser sig.Z z_bumbi skrev:Jag tänkte mer att stuprören rinner ut i en bädd av makadam/sten och sen i botten, eller så djupt det är praktiskt möjligt, ligger en dräneringsslang med fall bort från tomten. När vattnet når slangen så rinner det bort snabbare än genom enbart makadam och om det börjar rinna långsammare så trär du bara in en vattenslang och spolar rent. Ha en rensbrunn ansluten till övre änden av slangen eller dra bara upp slangen så den går att komma åt.
Tnkte på en sån här:
https://www.clasohlson.com/se/p/30-9164-15
Men det behövs väl kanske bara en trädgårdsslang?
Kanske med en sån här i änden?
https://www.fruugo.se/813mm-slangfi...pw-5JFBLnmpbbwTsa9qJbKELqUPf0IzxoCL1cQAvD_BwE
https://www.clasohlson.com/se/p/30-9164-15
Men det behövs väl kanske bara en trädgårdsslang?
Kanske med en sån här i änden?
https://www.fruugo.se/813mm-slangfi...pw-5JFBLnmpbbwTsa9qJbKELqUPf0IzxoCL1cQAvD_BwE
Om du har råd och är bekväm kan du köpa en säck 'kattskallar' lagom stora snygga kullersten av tex Bauhaus, levereras med kranbil i säck på 800kg.
Jag skulle köpa makadam 16/32 de levereras billigast med grusbil och jag skulle passa på att beställa både bil och släp för att minska transportkostnaden per ton.
Jag skulle köpa makadam 16/32 de levereras billigast med grusbil och jag skulle passa på att beställa både bil och släp för att minska transportkostnaden per ton.
Liknande trådar
-
Bygg en argentinsk grill - asado i din egen trädgård
Artikelkommentarer -
14 variationer på pergola - från smäckert solskydd till trädgårdsportal
Artikelkommentarer -
TV-pelare i trädgården?
Teknik -
Bygg en eldstad i trädgården - snygg och säker
Artikelkommentarer -
Trädgårdsgång - bärlager
Trädgård allmänt