Byggt ett litet basic fräsbord. :cool:

Kanske off-topic, men någon som kan tipsa om vart man kan köpa frässtål med 12 mm skaft som inte kostar skjortan?
Hemmagjort fräsbord med fräsinstick och synligt fräsverktyg med 12 mm skaft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 6 till
  • Laddar…
La sista handen på kanoten jag renoverat i sommar. En sliten fd uthyrings-Inkas 525 som någon knäckt rejält och som enligt förra ägaren höll tätt men gick märkbart sämre i vattnet.
Renoverad grå kanot på gräsmatta med blommande buskar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad grå kanot med fokus på köllisten, ute på gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad aluminiumkanot med verktyg och klämmor för reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter riktning och hamring av spänningar och bucklor blev den rak och fin men läckte tyvärr i bottenfogen.
Renoverad aluminumkanot med verktyg och reparationstillbehör utspridda i båten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad grå kanot med synlig köllist och ms-polymerbehandling, monterad på en släpvagn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad aluminiumpaddelkanot på grusunderlag med verktyg synliga inne i båten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lossat köllisten, rengjort med aceton och rejält med Biltemas ms-polymer, den långsammare sorten. Bytte några 4,2 mm plåtskruv som inte längre tog mot 4,8 mm. Nu är hon tät igen så nästa sommar blir det expedition :geek:
Tre personer i en nyligen renoverad grön kanot på en flod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
MickeLarsson och 20 till
  • Laddar…
B Bomba skrev:
Byggt ett litet basic fräsbord. :cool:

Kanske off-topic, men någon som kan tipsa om vart man kan köpa frässtål med 12 mm skaft som inte kostar skjortan?
[bild]
Skaffa en 1/2” spännhylsa till fräsen och handla på AliExpress. Det gjorde jag.

Verktygsvägg med olika fräsdelar och tillbehör för snickeri, inklusive en uppställd fräs och spännhylsor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
karlmb och 9 till
  • Laddar…
B Bomba skrev:
Byggt ett litet basic fräsbord. :cool:

Kanske off-topic, men någon som kan tipsa om vart man kan köpa frässtål med 12 mm skaft som inte kostar skjortan?
[bild]
Kan du bjuda på någon mer helhetsbild? Fick ett sug av att göra något liknande.
 
A Anderscurl skrev:
Kan du bjuda på någon mer helhetsbild? Fick ett sug av att göra något liknande.
Absolut, inspirerad av länken nedan.


En handöverfräs som används på en arbetsbänk med uppspänd MDF-skiva och mallar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
MDF-skiva iklämd mellan två träklämmor med utskuren cirkel och fyra skruvhål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trähantverk i verkstad med en skiva trä monterad vinkelrätt mot arbetsbänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FreQa och 3 till
  • Laddar…
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
B Bomba skrev:
Byggt ett litet basic fräsbord. :cool:

Kanske off-topic, men någon som kan tipsa om vart man kan köpa frässtål med 12 mm skaft som inte kostar skjortan?
[bild]
Om du ordnar en 1/2" spännhylsa finns det prisvärda frässtål hos Wealden Tools https://www.wealdentool.com/acatalog/Router_Cutters_1.html

Billiga kinastål i all ära men min erfarenhet är att de kan va så dåliga att de blir farliga. Slängde mina efter att ett stort kopierstål var så obalanserat att fräsen hoppa ur fräsbordet.
 
  • Gilla
Lime113 och 4 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Om du ordnar en 1/2" spännhylsa finns det prisvärda frässtål hos Wealden Tools [länk]

Billiga kinastål i all ära men min erfarenhet är att de kan va så dåliga att de blir farliga. Slängde mina efter att ett stort kopierstål var så obalanserat att fräsen hoppa ur fräsbordet.
Brukar också handla hos Wealden, nöjd och inte svindyrt (sist jag handlade iaf, vilket var i början av året)
 
  • Gilla
Lime113 och 1 till
  • Laddar…
Waelden har även 12 mm skaft oftast.
 
V vanpire skrev:
Waelden har även 12 mm skaft oftast.
Nä dom verkar ha slutat med det, hittar inte ett enda stål med 12mm skaft efter att ha kollat lite slumpmässiga kategorier.
 
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Nä dom verkar ha slutat med det, hittar inte ett enda stål med 12mm skaft efter att ha kollat lite slumpmässiga kategorier.
Ajdå, det var ett antal år sen jag köpte nåt därifrån. Tur att jag har 1/2 tums spännhylsa.
 
Om jag måste nämna en brist med DW621 så är det den eländiga brytaren. Väldigt ointuitiv. Svårarbetad speciellt när maskinen monteras under bänk.
Min numera utsliten spärr så att den måste hållas in hela tiden.
Handöverfräs med hemmagjord brytarinhållare av plywood och skruvar på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tål inte sådant så gjorde en tekniskt avancerad brytarinhållare av en bit plyfa, två skruv och tre centrumtappar.
Hemmagjord plywood brytarhållare med tre tappar och skruvar för verktygsbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Maskinen startas genom att vrida brytarinhållaren. Motställda tappar för stabil funktion.
Handgjord brytarhållare av trä monterad på en gul och svart handöverfräs för att underlätta start/stopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Brytaren har också haft en tendens att fastna. Vid avstängning så vrids brytarinhållaren tills en tapp tvingar ut brytaren.
Hantverksmässig modifiering av DW621 fräsmaskins brytare med hemmagjord träbrytarhållare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh Findus
 
  • Gilla
  • Älska
erikgöteborg och 15 till
  • Laddar…
Rickard.
H Husärlivet skrev:
Satt panel på undertak. Imorn blir det putsa skorstenen
Och i övermorgon tar du tag i och ordnar till stupröret, att det inte ser klokt ut så där är nog inget som behöver sägas :D
 
  • Haha
hobbs och 4 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Och i övermorgon tar du tag i och ordnar till stupröret, att det inte ser klokt ut så där är nog inget som behöver sägas :D
Ja det kanske man ska. Om jag tyar. Ska byta djupvattenpumpen för den la av i söndags kväll
 
Rickard.
H Husärlivet skrev:
Ja det kanske man ska. Om jag tyar. Ska byta djupvattenpumpen för den la av i söndags kväll
Du kan ju sätta det på att-göra-listan ;) Är väl inte förrän våren du ska njuta av altanen(kanske?)


(Ps. Det var skrivet som ett skämt med kärlek, kunde bara inte låta bli)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.