Lill72 Lill72 skrev:
Och var får du in motkravet?
Blir inte motkravet att det fortfarande ändå är så dyrt så praktiskt taget alla skulle vara intresserade av att spara för sin egen skull?

/C
 
  • Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Och var får du in motkravet?
Att snittvillan per år drar mer under vintermånaderna. Så incitamentet hålla sig under 2500kWh kommer vara stort då el över det kostar kanske 10kr/kWh.

Om det istället ska vara 1000kWh per månad och 600 per person, eller någon annan fördelning låter jag vara osagt. Men med det upplägget skulle ju de som snålar inte kunna få ett extremt högt elpris, och de som förbrukar långt över medel får ett incitament att dra ned.

Och, blir det rullande nedstängningar borde de som hållit sig inom sin kvot släckas sist, om tekniken tillåter.

Bäst skulle förstås vara en bättre prissättningsmodell, men om det inte kommer till stånd i vinter är bidrag det näst bästa av på kort sikt genomförbara alternativ.
 
C Costanza skrev:
Blir inte motkravet att det fortfarande ändå är så dyrt så praktiskt taget alla skulle vara intresserade av att spara för sin egen skull?

/C
Nej, det är inget motkrav.
 
J JohanLun skrev:
Och, blir det rullande nedstängningar borde de som hållit sig inom sin kvot släckas sist, om tekniken tillåter.
:surprised:
 
Lill72 Lill72 skrev:
:surprised:
Det är väl inget konstigt, säg att jag snålar och stänger allt, drar 700kWh / mån och grannen har igång pool, spabad mm. Vem borde man stänga av vid elbrist? Givetvis den som har onödig förbrukning. Den som håller köket och sovrummet varmt och lagar lite mat kan gott få ha elen kvar.

Och det verkar ju som de nyare elmätarna klarar detta.

En app som säger att nu är du över din kvot. Ändra beteende annars riskerar du vara en av de som ev drabbas av rullande nedstängningar.
 
J JohanLun skrev:
Och det verkar ju som de nyare elmätarna klarar detta.
Elmätare som ser vad elen används till?
Nä, nu ger jag upp.
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Nej, det är inget motkrav.
Du läser ju inläggen som Fan läser Bibeln. Vill du inte förstå andemeningen är det klart att du inte ser den.
Nej, det är i strikt mening inget krav, men ett starkt incitament som till stora delar säkert skulle fungera.

/C
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
B
sänk skatten på el. KLART!
 
  • Gilla
Iggmo och 2 till
  • Laddar…
G
B Bus1t skrev:
sänk skatten på el. KLART!
Det räcker nog inte i vinter då skvs avgiftern mellan elområden samt spotpriset ändå är för högt.
 
B Bus1t skrev:
sänk skatten på el. KLART!
Jag håller med och alla andra upplägg kommer att bli komplicerade att administrera och kommer att leda till olika former av fusk.

/Krille
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Mhm, men 100.000 kr i Stockholm är en helt annan sak än 100.000 kr i Norrland.
Precis. För att få ut 100 000 kr netto behöver man i "Norrland" i regel arbeta betydligt fler timmar pga lägre lön för samma jobb samt betala högre skatt än i Svealands största stad.
 
  • Gilla
mickewest
  • Laddar…
B
G OMathson skrev:
Det räcker nog inte i vinter då skvs avgiftern mellan elområden samt spotpriset ändå är för högt.
Högre pris = högre skatt.

Dvs större lättnad för område 3/4 än 1/2.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
G
B Bus1t skrev:
Högre pris = högre skatt.

Dvs större lättnad för område 3/4 än 1/2.
Ja men troligen blir fortfarande flera hundra procent dyrare i vinter än för två år sedan pga exportregler och avgifter mellan elpridområdena.
Sen är det redan lägre energiskatt i norra Sverige.
Moms på 40 öre är 10 öre, exempel på historiskt "rimligt" pris.
Moms på 1000 öre (10kr/kWh spotpris område 3 och 4 i vinter?) är 250 öre. Ta bort momsen så kostar 1kWh forfarande 10kr och då går sammhället ändå åt pipan. 10 eller 12,5kr spelar då knappt någon roll.
 
För att svara direkt på frågan i trådrubriken:
Jag räknar min familj till medelklass.
Vi brukar ha en årsförbrukning på strax under 20.000 kWh. När priset låg kring 1 krona (inkl. elnätskostnaden) betydde det alltså ca 20-25 000 kr om året.

Den kommande tiden räknar jag med priser på runt 10 kronor (ännu mer i topparna). Dvs, jag räknar med en elkostnad på kanske 200 000 om året.
Hur fattiga blir vi av 180 000 mindre? Ja, det är inget som ryms inom lönen om vi säger så, så vi får ta av besparingarna. Det funkar ett år, högst två. Sen får vi väl bo i tält eller emigrera, för då är sparpengarna slut.
Men förhoppningsvis inser politikerna vid det laget att vanligt folk inte kan betala 200 000 om året för el, och sätter nåt tak.
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Förslag; förbrukning upp till 2500kWH / månad ger man behöver betala max 5kr/kWh för den elen. Över det marknadspris.

Min stora fundering, är det per elabonnemang kan en ensam person med fjällstuga, sommarstuga och villa få 7500 medan en barnfamilj med ett boende få klara sig på 2500. Rättvist är ett grundavdrag på säg 2000 per abonnemang och 500 till för varje permanent boende på den adressen. De med barn varannan vecka får väl göra upp på något sätt...
Det är ju de som har stor förbrukning pga. eluppvärmning (direkt eller pump) som behöver subventioner. Inte tex. de med fjärrvärme.

Din modell hjälper ju de med minst behov av lättnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.