tja, vilken rulle/pensel hade ni valt till att måla MDF ,sprut är inte aktuellt, så fin och slät finish som de går, föredrar ni att blanda ut färgen lite och sen låta den rinna ut eller?

• Gilla
oddan
  • Laddar…
Jag målade mdf för första gången i vintras.
Använde en roller för att få ut mycket färg, sedan en pensel för att dra det över materialet.
Hade en bred pensel av bra kvalitet.

Slipa hela ytan en gång, grundmåla, slipa med fint sandpapper, grundmåla omgång2, slipa med fint sandpapper.
Färdigmåla omgång1, slipa med ännu finare papper, färdigmåla omgång2.

Beroende på resultat, repetera sista steget.

Mitt reaultat blev varierande vilket antagligen mest berodde på underarbetet som jag slarvade lite med.

Lycka till!

• Gilla
Addddde
  • Laddar…
Kolla in denna videon av Peter Millard. Viktigt att välja rätt typ av roller (skumgummi)

• Gilla
Addddde
  • Laddar…
Efter att ha sågat till och målat x antal fönsterbänkar i MDF till huset delar jag med mig av mina bästa tips baserat på de erfarenheter jag tillskansade mig under processen:

Efter färdigsågning, slipa alla kanter noggrant och slätt med 240 papper på kloss men dra även över själva ytan på brädan
(körde med 120 papper första gångerna men det gjorde att kanterna sög mycket färg i början och blev heller inte riktigt så släta som jag lyckades med senare. Körde även utan kloss i början vilket gav en ojämnare yta)

Grundmåla med skumgummi-roller och använd lackfärgen/slutstrykningsfärgen direkt och ta gärna några extra drag direkt på kanterna för dom suger upp färgen så snabbt att man ser det nästan.
(i början tog jag grundfärg som jag applicerade med pensel vilket resulterade i dels extra slabbandes med en extra färgburk och tvätt men dels fick jag "penselränder" som levde kvar trots flera nya lager färg och slipningar däremellan. Penseln var förvisso ganska dålig och borde kanske använt en sk moddlare)

Slipa ner fibrerna som rest sig både på ytan och kanterna med 240 papper.
Lägg ett tunt och jämnt lager snickerispackel på kanterna och försök undvika extra klet i den mån det går. Slipa efter det har torkat
(i början var jag inte så noggran utan tänkte att det är väl bara att slipa slätt men det blev mycket slipandes och jag tjänade tid på att spackla så jämnt och "snålt" det bara gick)

Måla, slipa, måla slipa men efter tredje lagret färg var det såpass slätt att jag struntade i slipningen. Totalt blev det 5 eller 6 lager.

Mina skivor var av Bauhaus "standardkvalité" och färgen även den från Bauhaus egna sortiment (skit kanske många forumet tycker men det funkade för mig i alla fall)

Tar tacksamt emot kommentarer om eventuella fel ni tycker att jag gjort eller vad som kunnat göras bättre.

• Gilla
Peder90
  • Laddar…
Kör fuktresistent MDF (MR MDF, V313) så slipper du att framför allt kanterna suger så mycket färg. Överlag är MR MDF av högre kvalité och trevligare att arbeta med.

O oddan skrev:
Kör fuktresistent MDF (MR MDF, V313) så slipper du att framför allt kanterna suger så mycket färg. Överlag är MR MDF av högre kvalité och trevligare att arbeta med.
Nyfiken på denna produkt - men hur/vart köps den ”över disk”? Svårt att hitta, ovanlig, ersatt?

E EmilÖrn skrev:
Nyfiken på denna produkt - men hur/vart köps den ”över disk”? Svårt att hitta, ovanlig, ersatt?
Jag brukar köpa från Fredrikssons Trä! Min närmsta Hornbach eller Beijer hjälper till att beställa ur dreras sortiment

• Gilla
EmilÖrn
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.