BRA ISOLERING I PACKAD CELLULOSA-ULL?

FÖRUTSÄTTNNGARNA: Vi har en kallvind i hus byggt 1964 med kutterspån som isolering utan fuktspärr. Huset har också en FTX-anläggning. Vinden är torr och utan mögel har besiktningsman konstaterat. Vi har fått en offert om att tilläggsisolera vinden med cellulosaull, se till att luften som kommer in via takfoten och som kan ventileras ut på gavlarna ska kunna fortsätta göra så.

Huset är 7 meter brett och på vinden har vi en 2½ meter bred gång som går från husets ena ända till den andra som gör att vi kan förvara saker däruppe och som vi gärna vill ha kvar.

MEN mellan husets innertak upp till gången är det bara 15 centimeter.

FÖRSLAGET är att ha suga ut kutterspånen vi har på vinden och under gången, spruta ut lösull av cellulosa som sprutas ut runt landgången till en höjd om cirka 50 cm. Men under själva landgången så ska ullen av cellulosa packas istället. Det är därför som kutterspånen ska sugas ut (ett alternativ hade varit att ta bort gången och lägga isoleringen ovanpå kutterspånen men då hade vi blivit av med gången vilket vi vill undvika).

FRÅGA: Vad jag undrar över är om packad ull av cellusosa har högre isoleringsförmåga än opackad. Det vill säga kan 15 packad ull av cellulosa vara bättre än 15 cm av opackad ull? Eller kan 15 cm packad ull komma i närheten i isoleringsförmåga av cirka 50 cm av opackad ull?

Undrar och hälsar

Erik

Akta er så inte innertaket trycks ned om det packas allt för mycket.

Jag hade byggt upp en ny landgång på lämplig höjd

• Gilla
b8q
  • Laddar…
Har inget direkt svar på frågan om packad cellulosa men tänkte bara kolla att ni gjort en riskbedömning på tilläggsisoleringen?

Att vinden är torr och utan mögel beror nog till viss del på att det ligger så lite isolering på vinden och attvinden får till sig spillvärme från boningsdelen. Lägger ni in 500 mm isolering kommer vinden bli kallare och risken för påväxt ökar, särskilt när ni inte har någon ångspärr.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
B boohoo skrev:
Akta er så inte innertaket trycks ned om det packas allt för mycket.

Jag hade byggt upp en ny landgång på lämplig höjd
Tack för ditt svar. Jo, den risken har nämnts och vi har undersökt, för att upptäcka att innertaket är byggt av råspont och inte gipsskivor, så det borde fungera.

Men ingenstans så kan vi se hur tjocka de är, så nog värt att undersöka. Tack!

Centano Centano skrev:
Har inget direkt svar på frågan om packad cellulosa men tänkte bara kolla att ni gjort en riskbedömning på tilläggsisoleringen?

Att vinden är torr och utan mögel beror nog till viss del på att det ligger så lite isolering på vinden och attvinden får till sig spillvärme från boningsdelen. Lägger ni in 500 mm isolering kommer vinden bli kallare och risken för påväxt ökar, särskilt när ni inte har någon ångspärr.
Tack för ditt svar. Just eftersom vi har en FTX-anläggning så verkar lite fukt söka sig uppåt. Vi har skafffat nya fönster med lågt U-värde (0,68) och det har inte inneburit något problem.

Vi tänker skaffa en Hygrometer till vinden för att bevaka luftfuktigheten där efter tilläggsisoleringen.

Tack för ditt svar!

Missade FTX:en. Låter som att ni har koll på läget, bra med en hygromenter på vinden. Sätt dit en redan nu så ser ni hur klimatet ändras efter tilläggsisoleringen. Kan även vara intressant att se hur temperaturen ändrar sig där uppe.

Det som isolerar är den stillastående luften i ullen. Packar du ullen blir isolerförmågan sämre.
Det är iaf så som jag förstått det när jag läst på inför tilläggsisolering. Isolertillverkarna trycker på att isoleringen skall vara fluffig och inte kompakteras, så i mina öron låter det konstigt om firman vill komprimera isoleringen och då tror sig få ett högre isolervärde.
Som någon annan skrev i tråden så skulle jag titta på om det inte går att höja gångspången så att du kan få ett jämt lager isolering istället.

• Gilla
Knight och 2 till
  • Laddar…
J johan_p skrev:
Det som isolerar är den stillastående luften i ullen. Packar du ullen blir isolerförmågan sämre.
Det är iaf så som jag förstått det när jag läst på inför tilläggsisolering. Isolertillverkarna trycker på att isoleringen skall vara fluffig och inte kompakteras, så i mina öron låter det konstigt om firman vill komprimera isoleringen och då tror sig få ett högre isolervärde.
Som någon annan skrev i tråden så skulle jag titta på om det inte går att höja gångspången så att du kan få ett jämt lager isolering istället.
Problemet kan nog förklaras med att vi önskar få till isoleringen så snabbt som möjligt och bara att få ned allt vi har på vinden kommer ta tid och att dra upp alla spik som håller gångens alla plankor på plats, tror jag tar lång tid.

Det verkar som att många som tilläggsiolerat sin kallvind med samma panninställningar dagen efter har 3 grader varmare inomhus. Förenklat sagt, vi skulle kunna sänka uppvärmningen motsvarande 3 grader, det skulle innebära en rejäl minskning av elförbrukningen vilket vi gärna vill ha snabbt.

Ska undersöka lite om hur lätt det går att få bort spik med en spikborttagare, Tack för ditt svar

Centano Centano skrev:
Missade FTX:en. Låter som att ni har koll på läget, bra med en hygromenter på vinden. Sätt dit en redan nu så ser ni hur klimatet ändras efter tilläggsisoleringen. Kan även vara intressant att se hur temperaturen ändrar sig där uppe.
Bra tips, ska undersöka redan nu :)

E EriPhi skrev:
Problemet kan nog förklaras med att vi önskar få till isoleringen så snabbt som möjligt och bara att få ned allt vi har på vinden kommer ta tid och att dra upp alla spik som håller gångens alla plankor på plats, tror jag tar lång tid.

Det verkar som att många som tilläggsiolerat sin kallvind med samma panninställningar dagen efter har 3 grader varmare inomhus. Förenklat sagt, vi skulle kunna sänka uppvärmningen motsvarande 3 grader, det skulle innebära en rejäl minskning av elförbrukningen vilket vi gärna vill ha snabbt.

Ska undersöka lite om hur lätt det går att få bort spik med en spikborttagare, Tack för ditt svar
Jag förstår att ni vill ha det gjort så snart som möjligt. Men betänk att om ni gör ett sämre jobb nu så kommer ni ha en sämre isolering och sämre komfort för all framtid. Om ni istället ger det en extra vecka eller två för att flytta ner vindsförvaringen och flytta spången så kommer ni ha optimala förutsättningar under resten av tiden ni har huset. För att inte tala om vad en besiktningsman kanske kan anmärka på vid en kommande försäljning.

Om ni ändå bestämmer er för att inte flytta spången så ser jag inte någon vits med att packa isoleringen hårdare under den. Isolera med den densitet som den ska ha enligt tillverkaren, det kommer ge bättre isolervärde än att trycka in extra.

Hej,

Jag har nyligen tilläggsisolerat med cellulosa ca 250mm i hus från -44 med självdrag där det sedan tidigare fanns ca 15cm spån och ingen ångspärr. Ångrar förstås att jag inte kollade luftfuktigheten innan tilläggsisoleringen gjordes, men har iaf bra koll nu med hjälp av den här:

https://www.amazon.se/dp/B086YX1MKB...d_rd_i=B086YX1MKB&psc=1&ref_=pd_bap_d_rp_22_t

Är ärligt talat lite nervös nu då luftfuktigheten toppar under förmiddagen på runt 70-75%, men sjunker snabbt när solen värmer på därefter. Hur det ska bli om några veckor när det är 5 grader varmt dygnet runt och duggregn återstår att se. Dygnsmedel ligger däremot runt 60%. Vilket värde tror ni bör beaktas mest?

• Skärmbild av en luftfuktighets- och temperaturmonitor med grafer för veckovisa förändringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F Förrådsbo skrev:
Hej,

Jag har nyligen tilläggsisolerat med cellulosa ca 250mm i hus från -44 med självdrag där det sedan tidigare fanns ca 15cm spån och ingen ångspärr. Ångrar förstås att jag inte kollade luftfuktigheten innan tilläggsisoleringen gjordes, men har iaf bra koll nu med hjälp av den här:

[länk]

Är ärligt talat lite nervös nu då luftfuktigheten toppar under förmiddagen på runt 70-75%, men sjunker snabbt när solen värmer på därefter. Hur det ska bli om några veckor när det är 5 grader varmt dygnet runt och duggregn återstår att se. Dygnsmedel ligger däremot runt 60%. Vilket värde tror ni bör beaktas mest?
Du ska nog inte oroa dig för topparna, för jag tror det går upp och ner så, utan att det bör finnas längre perioder av relativt låg fuktighet som torkar ur vinden. Man kan nog bli tokorolig av att förstå hur det verkligen pendlar när man inte visste om det förut.

Men är du nöjd med enheten? Som du kanske såg, så hittade jag två andra som kanske kunde vara intressanta i tidigare inlägg.

J johan_p skrev:
Jag förstår att ni vill ha det gjort så snart som möjligt. Men betänk att om ni gör ett sämre jobb nu så kommer ni ha en sämre isolering och sämre komfort för all framtid. Om ni istället ger det en extra vecka eller två för att flytta ner vindsförvaringen och flytta spången så kommer ni ha optimala förutsättningar under resten av tiden ni har huset. För att inte tala om vad en besiktningsman kanske kan anmärka på vid en kommande försäljning.

Om ni ändå bestämmer er för att inte flytta spången så ser jag inte någon vits med att packa isoleringen hårdare under den. Isolera med den densitet som den ska ha enligt tillverkaren, det kommer ge bättre isolervärde än att trycka in extra.
Klokt reflekterat, ska se om jag kan få reda på vilken densitet den ska ha. Tack :)

Kan knappast tänka mig att det är en firma som har koll på isolering och hur man ska göra. Isolering ska hållas luftig och inte pressas ihop.

Frågan är ju om dom har koll på resten om dom inte vet en sådan enkel regel?

Sen i frågan om ev fukt efter isoleringen så kan ni ju alltid slänga upp en enklare utsugfläkt på ena gaveln för att få bättre cirkulation.

Sen kan ni ju även låta landgången ligga kvar och bygga en ny ovanför isoleringen sen om ni vill ha 50cm överallt. Dvs "isolera in" den befintliga landgången, men bäst är ju naturligtvis att ta bort den om ni har möjligheten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.