Hej, har luftvattenvärmepump som är kopplad till en gamal pelletspanna, förr så körde dem pellets endast på pannans 200l inbyggda tank, när de satte i lvvp så satte de också in en 500l gammal jävla acktank, tänker byta till modernare lvvp med innerdel (framöver) men min rörmokare ifråga satte redan nu varför jag hade tank till detta system?

Lurar nu på om jag ska fimpa tanken eller köpa ny tank med, denna är dåligt isolerade och dessutom inga slingor i, och liggandes

Kan 500literstanken göra varmvatten via värmepump eller elpatron?
Jag funderar på om den är tänkt som VVB på sommaren för att kunna stänga av pelletspannan?

P Plutus skrev:
Kan 500literstanken göra varmvatten via värmepump eller elpatron?
Jag funderar på om den är tänkt som VVB på sommaren för att kunna stänga av pelletspannan?
Nej tyvärr inte, så vi har en vvb brevid pannan, så den kan bara förvärma vattnet (genom pannan då) ja de är jätte konstigt tänkt, förra ägaren sa att de var för att lvp inte ska jobba för ofta, men den jobbar ju mest för att hålla tanken i temp, gått hela sommaren dock ner ställd för att vvb skulle få ljummet vatten tänkte jag.
Men ja de sitter en elpatron i acktanken men de är för att förra ägaren har spetsat med den och skippat pellets senaste åren, jag tänkte dra igång pelletsen när de blir kallt i vinter

B
Jobbar värmepumpen med flytande kondensering (varierande framtemp beroende på utetemp), eller är det fast kondensering (samma temp året om ut från vp?).

Acktanken gör väl ingen större skada om du kör flytande kondensering. Du får större möjligheter att undvika högpristimmar om du tänker styra vp på ett smart sätt (och har timdebitering). Är vp underdimensionerad mor värmebehovet i huset så kan ju acktanken minska elpröatron vid stark kyla.

Ja pellets låter väl som en bra idé ett år med dessa elpriser.

Jag hade inte tagit bort den om den är hel och fungerar, om du inte har stor nytta av utrymmet där den står. Enkelt att tilläggsisolera om den är för dåligt isolerad.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Varför skulle det vara ett problem med en acctank? Det låter som du har slingor i den eftersom du skriver att den förvärmer vvb. Är det dessutom en on/off pump är det ju mycket bra att du har en rejäl bufferttank. Är problemet att den är dåligt isolerad så kanske du skall ta och isolera den.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Jobbar värmepumpen med flytande kondensering (varierande framtemp beroende på utetemp), eller är det fast kondensering (samma temp året om ut från vp?).

Acktanken gör väl ingen större skada om du kör flytande kondensering. Du får större möjligheter att undvika högpristimmar om du tänker styra vp på ett smart sätt (och har timdebitering). Är vp underdimensionerad mor värmebehovet i huset så kan ju acktanken minska elpröatron vid stark kyla.

Ja pellets låter väl som en bra idé ett år med dessa elpriser.

Jag hade inte tagit bort den om den är hel och fungerar, om du inte har stor nytta av utrymmet där den står. Enkelt att tilläggsisolera om den är för dåligt isolerad.
Flytande kondensering ja.

Okej jag ska gå in lite mer på detalj, förra ägaren som vi kan kalla för mullemeck, orkade inte riva upp och bredda dörren till källaren så acktanken står i ett förråd han byggt utanför, en oisolerad tank som han byggt in i en låda och knölat in 2 balar isolering i.

Vi har faktiskt bundet till bra pris sedan vi köpte de i våras.

Mer att de är en stor kåk jäkel, fastighet med 4 lägenheter, 400kv.
Jag har sett förra elräkning från december och inser att spetsa med elpatron vill jag inte göra, fick tag i en pall pellets i alla fall men hoppas som sagt på en mild vinter här på Gotland så de räcker ett tag, i min filosofi så behöver jag inte köra pellets fören de blir minusgrader.

Måste tillägga, lvpn är en lyfco på 12kw, som kostade 45k för 4år sedan, så jag skulle förmodligen kunna döda den om jag laborerar för mycket, rörmokaren skulle räkna på ett nytt system på 14-18kw, men de lär ju inte bli investerat fören tidigast om ett år

G guggen skrev:
Varför skulle det vara ett problem med en acctank? Det låter som du har slingor i den eftersom du skriver att den förvärmer vvb. Är det dessutom en on/off pump är det ju mycket bra att du har en rejäl bufferttank. Är problemet att den är dåligt isolerad så kanske du skall ta och isolera den.
Nja den värmer gamla pannans 200l inbyggda tank som i sin tur förvärmer till vvb (då pellets/olje pannan producerade varmvatten själv förr) så är vvb kopplad på utgående vatten från pannan, så lite som en hemmabyggd analog innerdel kan jag tänka mig att de funkar.

Aa jag skrev lite mer detaljerat här över om hur det ser ut.
Mvh

Jaha då var det vinter, lite intressant detta.
1 plusgrad igår och lvp orkade inte få upp temperaturen mer än 40 grader, den gick konstant ett dygn (bortsett från avfrostning) ändå pallade den inte, inser hur mycket förra ägaren kört med elpatron nu.

Jag hade redan förberett pelletsbrännaren för skarpt läge så jag gick ner i och drog igång den, funkar bra, men reagerat på en grej, förra ägaren har aldrig kört pellets efter att han installerade sin acktank, jag har nu 50 grader i pannan (satt termostaten på det finns endast termostat i pannan) men ute i tanken är det bara 43 pannan bränner i princip konstant, slog av sig någon timma idag på dagen.

Jag börjar tycka att acktanken bara har en avkylande effekt, de blir bara en börda, faktiskt tänkt att be rörmokaren fimpa tanken (förra ägaren sa att de skulle jag inte göra för då kommer lvp (mono) få gå så mycket)
Har jag varit dum som ställt termostaten på 50 grader bara? Kanske man sparar drift tid om jag sätter den på 60, Just nu schuntar schunten ut 44 grader ut på radiatorerna, var uppe på 50 imorse.

Pannan är en Nibe city den har en inbyggd 200l tank i sig.
Pelletsbrännaren är en janfire a-flex
Acktanken är en gammal liggandes tank på 500l med inbyggd elpatron, ingen inbyggd vvb i den så en tank helt enkelt.

Inte vackert men såhär är det kopplat, ingen laddomat, tom tank som vattnet cirkulerar igenom, eldar jag pellets så vänder systemet, alltså då skickar jag ut hög temp till tanken och den cirkuler tillbaka svalare vatten tillbaka till pannan = får i princip inte tempen att hålla sig i pannan om inte brännaren går konstant.

Rörmokaren skulle komma i veckan och ta bort tanken men jag är lite nervös för jag inte vet hur de kommer bete sig faktiskt. Gäller att lita på elpatronen i pannan för den i tanken försvinner ju då, om något skulle skita sig

Schematiskt diagram över ett värmesystem med tank, Lvp, Nibe panna och radiator med flödesriktningar markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har du inga ventiler så du kan prova att stänga bort tanken innan du tar bort den?

Jag tänker att det är flest fördelar med att ha ackumulatortanken kvar.

Den kan användas för att kunna styra uppvärmningen till billigare el-timmar.

Den minskar antalet av/på, vilket kompressorn mår bra av.

dof dof skrev:
Har du inga ventiler så du kan prova att stänga bort tanken innan du tar bort den?
Jo eller jag stängde av pumpen som pumpar emellan tank och panna, de gick åt mindre pellets helt klart, hållhaken är att när jag 4h senare starta lvp igen så skulle den värma upp tanken som då gått ner till 20 grader igen

nimhed nimhed skrev:
Jag tänker att det är flest fördelar med att ha ackumulatortanken kvar.

Den kan användas för att kunna styra uppvärmningen till billigare el-timmar.

Den minskar antalet av/på, vilket kompressorn mår bra av.
Har bundet till bra pris med tanke på omständigheterna, men känns ändå trögt att elda eller elvärma för tanken.. men visst de kanske skulle tjäna mera på att försöka isolera upp tanken mera.

A Alexander Nyman skrev:
Jo eller jag stängde av pumpen som pumpar emellan tank och panna, de gick åt mindre pellets helt klart, hållhaken är att när jag 4h senare starta lvp igen så skulle den värma upp tanken som då gått ner till 20 grader igen
Ahh missade ritningen där vp'n går in i tanken.....

Uppdatering, tanken bortkopplad i fredags, vp producerar 43 grader in nu när det är -6, innan orkade den inte ens 40 grader vid -1. Det går åt hälften så mycket pellets som innan

• Gilla
växelventil
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.