Vi håller på med försäljning av vårt hus. Vi har gått ut med ett pris ca 8 % under ”marknadsvärdet. Värdet uppskattat efter försäljningar av grannhus. Husen i området är byggda samtidigt och mycket lika varandra. Prissänkningen förslag från mäklaren. Kombination av lockpris och anpassning till marknadsläget.
Vi har nu fått ett bud på detta pris med förbehåll att den eventuelle köparen också vill villkora med försäljning av sin egen fastighet. Vi har preliminärt accepterat detta mot en mindre höjning av priset. Så långt inget konstigt, men sedan har ett nytt villkor dykt upp. Om köparen inte får ut vad han vill ha skall hans ”underskott” dras av från köpeskillingen för vårt hus.
Är detta rimligt och eller kutym? Verkar synnerligen tveksamt och riskabelt.

• Wow
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Oj, nä detta skulle jag aldrig acceptera. De kan ju i princip sälja sitt hus för lite och ingenting, de kan ju ändå dra av på köpeskillingen på erat hus?

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
Skönt med en sådan klausul.
Säljer han kåken till en polare för 1krona så får han ditt hus gratis?

• Gilla
Nillea och 1 till
  • Laddar…
Shit, finns folk till allt. Du ska absolut inte gå med på det. Du har inget ansvar för vad han får för sitt hus.
Du måste ju själv höra hur konstigt det låter.

Tack för svar. Vi har tämligen direkt avskrivit förslaget. Jag bara undrade om det är något som förekommer.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Det närmaste jag kommer på, en kollega köpte hus i början av finanskrisen -92. Säljaren var desperat. Det var prtecis innan botten gick ur marknaden, men folk hade slutat köpa.

Han lyckades få in en klausul om att ifall räntan gick upp under tiden från kontrakt tills tillträde, så skulle priset justeras motsvarande.

Han köpte för 1,2 milj (detta är alltså för 30 år sedan, ränteläget var ca 16%), säljaren hade begärt 1,5 milj. varit erbjuden 1,45 milj några månader tidigare, tackat nej. Vid tillträdet hade räntan ökat, så klasulen sänkte priset till 1,075 milj.

Den här typen av klasusuler skall man givetvis inte ens överväga att acceptera.

• Gilla
polaris78
  • Laddar…
P
Verkar vara en knasig sak att gå med på...

ju mer villkor man tillåter desto mer nackdel kommer du ju få med den typen av villkor som inte gagnar dig...

Även att skriva på med utgångspriset plus den mindre höjningen så kommer det ju om din köpare inte lyckas sälja sitt hus så kommer du ju ha huset blockerat tills dess med allt vad det innebär.. husaffärer tar ju ofta lite tid med annonseringar och att det blivit lite lugnare på många håll och med en marknad som vacklar lite mer..

visst det är ju en fördel att få ett påskrivet kontrakt men inte till vilket pris som helst och inte med villkor som kan bli att likna med nåt slags öppet köp.. mycket kostnader om det drar ut på tiden och ju fler osäkerhets faktorer som köparens försäljning och pris han får desto större risk att det kommer en annan köpare som kan betala och tillträda fortare än den som ska sälja sitt boende.. jag skulle tänka två ggr vad jag själv tjänar på att gå med på dessa om och men och kanske klasuler..

Skulle hellre fortsätta att försöka sälja med nån som är redo för affär och säga att den köparen är välkommen när denne är redo att göra affär utan förbehåll som kan vara så tidsödande som en husförsäljning kan vara om det är ett kallt objekt eller överpris idag.. varför låta denne köpare blockera för dig på x antal månader och sen blir det inställt för dom inte hittat en köpare.. då kan du ju lika gärna låta mäklaren fortsätta försöka sälja ditt hus under tiden men då kan du ju inte skriva nåt kontrakt med nån.. tacka för budet och fundera vilka premisser som är bäst för dig..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.