Hej! Vår trappa håller på att glida isär, och igår lossnade ett av stegen och det är ett under att min sambo inte slog sig! Tror jag har lokaliserat problemet till att vi spände upp en barngrind längst ner vilket tydligen var nog med kraft för att pressa isär trappan. Hur sjutton fixar vi det igen? Pressade ihop den igen bara genom att trycka på den lösa sidan och nu kan jag hoppa på det lösa steget utan att det lossnar men jag kan nu se den gamla mattan inne vid ena kanten vilket vi inte sett innan så jag är livrädd varje gång jag går i trappan. Min sambos lösning var vinkeljärn. Men förutom faktumet att det inte kommer bli så snyggt med vinkeljärn under trappstegen så känns det inte som en helt säker idé!
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 537 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 537 inlägg
Det jobbiga svaret är ju att du borde limma om skiten.
Enklare är ju din snubbes vinkeljärn eller helt enkelt dra skruv från sidan.
Edit: Eller passa på att köpa en ny trappa... Men det är såklart en ekonomisk fråga.
Enklare är ju din snubbes vinkeljärn eller helt enkelt dra skruv från sidan.
Edit: Eller passa på att köpa en ny trappa... Men det är såklart en ekonomisk fråga.
Är det ett steg mitt i trappen eller i en ände?
Borde gå att spänna ihop de 2 vagnstyckena med något diskret tätt under några av stegen om de nu har lyckats tryckas isär.
Borde gå att spänna ihop de 2 vagnstyckena med något diskret tätt under några av stegen om de nu har lyckats tryckas isär.
antar att limmandet innebär att hela trappan ska plockas isär, vilket överstiger min händighet, hehe. Så isf byter vi nog trappa, har dock en del andra saker hemma som vi vill göra först så skjuter gärna på den utgiften!Düsseldorff skrev:
det är typ 5-6 steg upp, var två steg som gick att lossa när vi började känna efter. Har du någon tanke vad man skulle kunna använda för att dra ihop det?snuttjulle skrev:
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 537 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 537 inlägg
Min första ide är en pinnskruv med träskruv i ena änden och gängad i andra och sedan en gångstång eller rör med invändig gäna tvärsöver och där en mutter med bricka på utsidan som går att försänka eller göra en sak av det. Borde gå att gömma under några av stegen på vägen upp.Enlindbergare skrev:
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv
Träskruvar är speciellt designade för att användas i trämaterial och har ofta en självborrande effekt som minskar risken för sprickor i träet under infästning. Denna självborrande funktion innebär att skruven skär genom träet när den
Läs mer
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 537 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 537 inlägg
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Bygga trappa till trädäck.
Altan & Uteplats -
Någon som monterat isär en 140-säng för att få upp den för trappan?
Inredning -
Takpanel glider isär. Huset knakar
Kök -
Hur undviker man att stegen i en trappa byggd i plywood flisar?
Byggmaterial & Byggteknik -
ARN: "Klickgolv som glider isär bör åtgärdas"
Artikelkommentarer