U
TeroM TeroM skrev:
Då är det säkert ok, hantverkare gör väl aldrig fel :thinking:

Skulle nog kolla med Lip innan allt byggs igen.

Att jag reagerar på detta är att jag kommer snart att ta tag i ett badrum själv och börjar samla information om vad som gäller nu för tiden.
Ja det är ju lätt att lösa om det endast är under fötterna till fixturen som det behövs (om det är för att förhindra skav). Bara skjuta up fötterna lite och limma fast två plattor och skjuta ned fötterna igen när det torkat.
 
  • Gilla
Noramasen
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
BKR vill ha klinkers under och koll med Lip om kakel. Det var just det som Tommie påpekar, tätskiktet behövde skyddas mot långvarig mekanisk påverkan. Säger inte att det måste vara så men det vore synd att missa detta när du ändå verkar göra jobbet grundligt.

[bild]
Nu blev jag nyfiken på ”långvarig mekanisk påverkan” i ett inbyggt område som bilden visar? Kommer man ens åt det efter montering?
 
  • Gilla
Er Ar
  • Laddar…
U
K Kjell_G skrev:
Nu blev jag nyfiken på ”långvarig mekanisk påverkan” i ett inbyggt område som bilden visar? Kommer man ens åt det efter montering?
men jag förstår risken, eftersom kraven för våtrum inte tillåter att fötterna skruva fast i golvet + att avloppet till toan inte får vara närmare vägg än 60mm gör att fixturen sitter en bit ut och att den inte sitter 100% stumt. Tar jag och sliter i fixturen allt jag kan i sidled så rör sig fötterna ca 1 mm mot golvet/tätskicktet. Så en toa man sätter sig på x antal gånger per dag kan nog leda till en viss nötning efter tid.
Jag ringde LIP och han hade inget riktigt direkt svar. Han sa att de inte hade något emot att man ställer fixturen stumt mot folien, men att den inte är designad för nötning. Så om det finns risk för rörelse måste något ligga emellan.
 
  • Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
men jag förstår risken, eftersom kraven för våtrum inte tillåter att fötterna skruva fast i golvet + att avloppet till toan inte får vara närmare vägg än 60mm gör att fixturen sitter en bit ut och att den inte sitter 100% stumt. Tar jag och sliter i fixturen allt jag kan i sidled så rör sig fötterna ca 1 mm mot golvet/tätskicktet. Så en toa man sätter sig på x antal gånger per dag kan nog leda till en viss nötning efter tid.
Jag ringde LIP och han hade inget riktigt direkt svar. Han sa att de inte hade något emot att man ställer fixturen stumt mot folien, men att den inte är designad för nötning. Så om det finns risk för rörelse måste något ligga emellan.
Golvet okej, men övrigt bakom cistern?
 
U Utsliten och utdömd skrev:
men jag förstår risken, eftersom kraven för våtrum inte tillåter att fötterna skruva fast i golvet + att avloppet till toan inte får vara närmare vägg än 60mm gör att fixturen sitter en bit ut och att den inte sitter 100% stumt. Tar jag och sliter i fixturen allt jag kan i sidled så rör sig fötterna ca 1 mm mot golvet/tätskicktet. Så en toa man sätter sig på x antal gånger per dag kan nog leda till en viss nötning efter tid.
Jag ringde LIP och han hade inget riktigt direkt svar. Han sa att de inte hade något emot att man ställer fixturen stumt mot folien, men att den inte är designad för nötning. Så om det finns risk för rörelse måste något ligga emellan.
Blir lite samma mot bakväggen men borde inte vara läckage längs väggen. Vad jag skulle vara orolig för är kallflytning av folien, blir den mer och mer tillplattad och då ökar rörelsen?

Är hantverkarna klara med foliejobbet eftersom du skulle börja montera? Tycker det ser ut som att sista förseglingen i skarvarna saknas, 10:an nedan, i väggar ocg golv och även längs remsorna i hörnen som skall vara mer eller mindre helt täckta?

Instruktioner för hur man förseglar skarvar på en isoleringsfolie, steg 9 och 10, med bilder som visar omlott och försegling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
U
TeroM TeroM skrev:
Blir lite samma mot bakväggen men borde inte vara läckage längs väggen. Vad jag skulle vara orolig för ar kallflytning av folien, blir den mer och mer tillplattad och då ökar rörelsen?

Är hantverkarna klara med foliejobbet eftersom du skulle börja montera? Tycker det ser ut som att sista förseglingen i skarvarna saknas, 10:an nedan, i väggar ocg golv och även längs remsorna i hörnen som skall vara mer eller mindre helt täckta?

[bild]
Ja plattsättarna har gett ok till att montera fixturen. Oklart dock om de ska pensla på mer gegga innan de ska plattsätta eller om de anser sig klara med tätskickt. Men som du säger så ser det på bilderna ut som att det inte ligger något extra lager över hela skarven. Får kolla på plats ikväll.
Pratade med en rörmokare nu som sa att han hade limmat fötterna mot tätskickt och skruvat i väggen för att sätta fast den. Han hade inte brytt sig om att limma plattor och sen limma fixturen i plattorna.

LIP verkade som sagt inte ha något emot att den satt skruvad mot tätskickt på vägg eller stog ovanpå tätskicktet så länge som det inte rörde sig. Kallflytning över tid var inget han tog upp varesig på vägg eller golv. Fixturen går inte röra någonting alls innåt/utåt utan endast i sidled nere. Uppåt och nedåt är den också stum eftersom den är skruvad i taket i hålet och står på fötterna.

Oklart hur man ska göra, fötterna bör ju fästas. Men frågan är om de ska limmas med eller utan platta emellan.
Fogarna i tätskicktet, även runt/bakom fixturen går att komma åt och pensla även med fixturen sitter på plats, det finns rätt mycket luft bakom.
 
Redigerat:
Bara en känsla att en kabellist kanske skyddar lite mer än tidigare på arbetsbänken?
 
  • Arbetsbänk med kablar, kabellist, krympslangspaket och BOSCH-verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kabellist längs arbetsbänk med inkopplade verktyg och laddare, ordnat för säkerhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
AndersPS och 4 till
  • Laddar…
Lexington Lexington skrev:
Rivit spångolvet i köket, vilket helvetesjobb det va!
Spårad skiva på imorgon o förhoppningsvis drar rörig golvvärme under veckan!

[bild]
[bild]
Golvspån inne.
Imorgon fräser röris böjar, lägger plåtar och drar in och kopplar in golvvärmen. På onsdag kommer köket.
Hoppas dom blir färdiga så jag hinner lägga golv imorgon kväll!

Oinredd köksdel med exponerade vägginstallationer och nylagt golvspån redo för golvvärmeinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
Fortsatt med gjutformen…spaden är hel än.
En gjutform för fundament med spadar och byggmaterial i förgrunden och ett rött hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
boschkenta och 13 till
  • Laddar…
Lexington Lexington skrev:
Golvspån inne.
Imorgon fräser röris böjar, lägger plåtar och drar in och kopplar in golvvärmen. På onsdag kommer köket.
Hoppas dom blir färdiga så jag hinner lägga golv imorgon kväll!

[bild]
Framsteg!

Installation av golvvärme med synliga rör innan golvläggning i ett hus under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blir dock o vänta med golv, va tydligen inte så stressigt :D
O inkopplingen av golvvärmen sker när kran och övrig VVS fixas!
 
  • Gilla
boschkenta och 7 till
  • Laddar…
Lagt golvvärmen och byggt gjutform för carportens kantbalkar…det närmar sig.

Golvvärmeinstallation och träformar klara för gjutning av kantbalkar för en carport på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
Ville ha ett avbrott mot en slät fasad , och något att hänga laddsladden på och något att ställa grejor på när det är blött ute medans man lastar in och ur bilen. Så fick bli en bänk.

Takfotsplankorna får monteras i vår. Nu är det bara lite plank över dörrarna sedan får jag äntligen gå in.

Nybyggd träbänk integrerad i en slät träfasad på en byggnad med belysning ovanför och grusad mark framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd träbänk inbyggd i slät träfasad med belysning, väntande på ytterligare plank.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
nochl och 32 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Ville ha ett avbrott mot en slät fasad , och något att hänga laddsladden på och något att ställa grejor på när det är blött ute medans man lastar in och ur bilen. Så fick bli en bänk.

Takfotsplankorna får monteras i vår. Nu är det bara lite plank över dörrarna sedan får jag äntligen gå in.

[bild] [bild]
Mycket snygg Bengt!
 
Appendix Appendix skrev:
Mycket snygg Bengt!
Är han? Fast jag är iofs inte lagd åt det hållet…:crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
pennybridge och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.