VA-C måste väl kopplas in?
Det är väl I/O som avses för att kunna bryta strömmen?
Eller menar du att man enbart behöver koppla in klämmorna A, B och C på höger sida i diagrammet?
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Du ska koppla in spänningen på VA-C och helst via en säkring med låg märkström det är bara mätande ingångar där. Och I/O använder du om du vill manövrera något via den.

Nu uporepar jag #1485 i princip men du kan tänka på det som skrevs om säkringen där igen.
 
Det verkar vara lite olika åsikter om dessa säkringar, vissa anser att man bara kan ansluta VA-VC efter de befintliga säkringarna (i tveksamts fall då efter pumpens 16A säkring) och att detta fungerar så länge man använder så grov area på kablarna som motsvarar säkringen. Jag tror inte det går att få in större kabelarea än 2,5 mm2 i 3EM, så i så fall skulle säkringen vara begränsad till max 16A generellt.

Men hur gör man då om man vill mäta på inkommande där man kanske har en 20 eller 25A säkring? Antingen så kan man man ju ansluta VA-VC till någon annan lämplig grupp, de är ju bara för spänningsreferens och förhoppningsvis har du samma spänning i hela centralen, se dock till att få faserna rätt så att värdena blir rätt.

Eller så monterar man in små mätsäkringar av en mindre storlek, de kan tex vara 2A dvärgar eller 0,5AT glasrör skulle också fungera.

I vilket fall så är det konstigt att det inte anges i manualen vad max storlek får vara på dessa säkringar. Se nedan ett tyskt exempel, där verkar de tycka att det behövs separata säkringar, av mindre storlek då får man förmoda. Men inte heller här någon spec på storleken.

Schema för trefas elinstallation med mätare, säkringar och konsumentenheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Öppen elcentral med kablar anslutna till säkringsklämmor och spänningsreferensutrustning med grönt lysande indikatorljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J Jsson83 skrev:
Det verkar vara lite olika åsikter om dessa säkringar, vissa anser att man bara kan ansluta VA-VC efter de befintliga säkringarna (i tveksamts fall då efter pumpens 16A säkring) och att detta fungerar så länge man använder så grov area på kablarna som motsvarar säkringen. Jag tror inte det går att få in större kabelarea än 2,5 mm2 i 3EM, så i så fall skulle säkringen vara begränsad till max 16A generellt.

Men hur gör man då om man vill mäta på inkommande där man kanske har en 20 eller 25A säkring? Antingen så kan man man ju ansluta VA-VC till någon annan lämplig grupp, de är ju bara för spänningsreferens och förhoppningsvis har du samma spänning i hela centralen, se dock till att få faserna rätt så att värdena blir rätt.

Eller så monterar man in små mätsäkringar av en mindre storlek, de kan tex vara 2A dvärgar eller 0,5AT glasrör skulle också fungera.

I vilket fall så är det konstigt att det inte anges i manualen vad max storlek får vara på dessa säkringar. Se nedan ett tyskt exempel, där verkar de tycka att det behövs separata säkringar, av mindre storlek då får man förmoda. Men inte heller här någon spec på storleken.

[bild]

[bild]
Det här är mer som jag sett det hela framför mig, som jag tänkt att det är menat att man ska göra. Men som sagt, jag förstår inte hur storleken på de säkringarna i så fall ska bestämmas.
 
E elector skrev:
Ok! Nu börjar jag lära mig saker. Jag tog 4 nya bilder.

Bild 132908: Här satte jag dimmern först, men inser nu att det är fel. Det man ser är två vita mellantrådar, en nolla (som också fanns framdragen) och en svart fas. Jag vet att det är en fas eftersom den går vidare till en annan brytare till vänster, som tänder en helt annan lampa.

Bild 132917: Här är taket precis ovanför bild 132908 och här satt en lampa. Som man ser på bilden finns också en svart tråd där. Fasen som bland annat går ner till fasen i bild 132908? Det händer dock inget när jag rycker i den, men det kan ju vara trångt på vägen ner.

Bild 132928: Den andra brytaren satt här. Man ser de två vita mellantrådarna och en brun tråd, som jag felaktigt trodde var en fas. Jag förstår nu att detta är samma som den grå ledaren du skriver om i ditt inlägg.

Bild 133642: Här är taket precis ovanför bild 132928 och där satt den andra lampan. Här ser man tre bruna trådar och när jag rycker i den mittersta drar det till i den bruna i bild 132928. Den vänstra bruna går ju ner till lampan, men kan man anta att den tredje bruna tråden går bort till bild 132917 och därmed ner till lampan där?

Jag kanske inte ska fortsätta själv här, men finns det en möjlighet att dimmern skulle kunna sitta uppe i taket på bild 132917, där man uppenbarligen har nolla och tändtråd och då kanske fas? Eller måste man hitta en fas i bild 133642 och sätta dimmern där?

Tacksam för alla synpunkter och chansen för mig att lära mig om detta. :)

Edit: Hittade faktiskt fas också i bild 133642, som man ser på 135633.
Som RoAd skriver så är ju enklast att sätta dimmern efter dina båda brytare, så att tändtråden ut från brytarna styr ingången på shellyn och sedan en ny tråd från utgången till lampan. Men då gäller det ju att det också finns en fast fas och helst även nolla då uppe i din takdosa. Så det får du fastställa först.

Sedan, när du nu har en trappkoppling som du ska behålla så bör du säkerställa att du har mellantrådarna på rätt ställe/fjädrarna på rätt ställe så att du får en 230v signal när resp tryckknapp hålls in, och ingen signal när du släpper resp knapp. Har beskrivit detta tidigare men enklast är ju att kontrollera detta när du monterat dit fjädrarna, men inte shellyn ännu. Så fort du trycker på en knapp ska lampan lysa, när du släpper ska den slockna. Då slipper du senare felsökning där det annars kan visa sig att du satt fjädern så att ena brytaren alltid är i off läge och då får du labba med andra inställningar i shellyn för att få det rätt. Enklast är att du får tändsignalen rätt direkt.
 
O o1aEtqFW8W4HLAV skrev:
Har två situationer där jag skulle vilja sätta en Shellypuck.

1. För att mäta energiförbrukningen på min bergvärmepump (Nibe f1245-10). 10 kW driftström och rekommenderad avsäkring 16A (tror jag:thinking:). 3-fas och sitter en kopplingsdosa på väggen som ser ut så här:
[bild]

Hade ju vart fint att få plats här, men kanske är svårt/dumt? Kollat lite på 3EM. Men känns lite onödigt kraftig/krånglig/klumpig för mitt ändamål. Finns det någon enklare lösning om man bara vill mäta förbrukningen (inget behov av att slå av/på)?

2. Har en liten spavärmare. 1-fas, 3kW och 13A. Här skulle jag vilja mäta förbrukningen och kunna slå av/på värmaren. Är en 1PM lämplig för detta?

Grym tråd för övrigt, sjukt vad många delar med sig av kunskap!
1. Bilden är på en arbetsbrytare, och tror det blir svårt att få plats där. Antingen får du sätta en låda bredvid med en 3EM, eller om du har plats så varför inte sätta den direkt i centralen? 3EM är det "rätta" sättet att göra det du vill på.

2. Det är rätt små/klena reläer i dessa små puckar, men visst det är en resistiv (snäll) last och antalet till/frånslag blir ju inte extremt många får man anta så det ska fungera. Alternativet är ju en "vanlig" EM med en kontaktor till, om man vill mäta och styra en större 1-fas last. Men lite mer platskrävande/mer jobb att installera.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Det här är mer som jag sett det hela framför mig, som jag tänkt att det är menat att man ska göra. Men som sagt, jag förstår inte hur storleken på de säkringarna i så fall ska bestämmas.
Det är ju samna skiss du själv lagt in tidigare och givetvis är det rätt att sätta in säkringarna för spänningskretsen. Som skrivits tidigare kan du välja dem hur små du vill det rör sig om fåtal mA som normalt dras där. Däremot ska du inte ta för stora <= 10 A det är lätt tillgängligt och vettigt i pris mot de med små märkströmmar. Deras enda uppgift är att skydda mot skador om det blir inre fel i mätaren. Har man inte öppnat och synat hur de är gjorda och inga uppgifter finns från Shelly är det bäst att sätta in dem. I praktiken som i ditt fall med 16 A kan man nog utan större huvudbry hoppa över men inget som går att säga obesett.
 
J Jsson83 skrev:
Som RoAd skriver så är ju enklast att sätta dimmern efter dina båda brytare, så att tändtråden ut från brytarna styr ingången på shellyn och sedan en ny tråd från utgången till lampan. Men då gäller det ju att det också finns en fast fas och helst även nolla då uppe i din takdosa. Så det får du fastställa först.

Sedan, när du nu har en trappkoppling som du ska behålla så bör du säkerställa att du har mellantrådarna på rätt ställe/fjädrarna på rätt ställe så att du får en 230v signal när resp tryckknapp hålls in, och ingen signal när du släpper resp knapp. Har beskrivit detta tidigare men enklast är ju att kontrollera detta när du monterat dit fjädrarna, men inte shellyn ännu. Så fort du trycker på en knapp ska lampan lysa, när du släpper ska den slockna. Då slipper du senare felsökning där det annars kan visa sig att du satt fjädern så att ena brytaren alltid är i off läge och då får du labba med andra inställningar i shellyn för att få det rätt. Enklast är att du får tändsignalen rätt direkt.
Jo, allt har gått bra. Jag hittade både fas och nolla i taket och satte dimmern där, och brytarna fungerar som de ska med fjädrar och grejer.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
J Jsson83 skrev:
1. Bilden är på en arbetsbrytare, och tror det blir svårt att få plats där. Antingen får du sätta en låda bredvid med en 3EM, eller om du har plats så varför inte sätta den direkt i centralen? 3EM är det "rätta" sättet att göra det du vill på.

2. Det är rätt små/klena reläer i dessa små puckar, men visst det är en resistiv (snäll) last och antalet till/frånslag blir ju inte extremt många får man anta så det ska fungera. Alternativet är ju en "vanlig" EM med en kontaktor till, om man vill mäta och styra en större 1-fas last. Men lite mer platskrävande/mer jobb att installera.
Ah okej, tack för svar! Då får det bli en 3em och försöka få tag på en elektriker som kan sätta den i centralen (y)
 
Jag slog till på en 3EM för mätning av förbrukning på värmepumpen. Försöker fundera på hur jag ska få plats i proppskåpet och vad jag behöver för grejer mer.

Mitt proppskåp ser ut så här (Shelly borde få plats till höger där jag satt den på bilden):
Ett öppet proppskåp fullt med säkringar och kablar, inklusive en installerad Shelly-enhet till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3-fasen till värmepumpen är de längst ner till höger, bredvid Shellyn, så där hade jag ju tur.

Tittar jag på youtubeklipp ser jag att det behövs en säkring för Shellyn då. Det är då jag blir lite fundersam, förlåt för en dum fråga. Men räcker det att klicka på en sådan här brytare (10A, 3-fas)?
En skärmdump av en Hager MBS310 dvärgbrytare 3-pol, 6kA, B-karaktäristik, till salu för 354 kr inklusive moms.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den får ju kontakt med fasskenan under, kopplar man bara VA, VB & VC till toppen på den brytaren sedan? I så fall vart ska nollan på Shellyn ta vägen? :D

Sedan är det då hur man ska få plats med de minst sagt bulkiga klämmorna som ska mäta. Det enda stället de verkar få plats på är under. Där kommer tre mörkblå kablar (inkommande?):
Elcentral med öppet proppskåp som visar säkringar, kablar och en Shelly-enhet till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skulle det fungera att sätta klämmorna där?
 
Du behöver inte en separat säkring till Shelly 3, du kan ta en av faserna den styr.
 
O o1aEtqFW8W4HLAV skrev:
Jag slog till på en 3EM för mätning av förbrukning på värmepumpen. Försöker fundera på hur jag ska få plats i proppskåpet och vad jag behöver för grejer mer.

Mitt proppskåp ser ut så här (Shelly borde få plats till höger där jag satt den på bilden):
[bild]

3-fasen till värmepumpen är de längst ner till höger, bredvid Shellyn, så där hade jag ju tur.

Tittar jag på youtubeklipp ser jag att det behövs en säkring för Shellyn då. Det är då jag blir lite fundersam, förlåt för en dum fråga. Men räcker det att klicka på en sådan här brytare (10A, 3-fas)?
[bild]
Den får ju kontakt med fasskenan under, kopplar man bara VA, VB & VC till toppen på den brytaren sedan? I så fall vart ska nollan på Shellyn ta vägen? :D

Sedan är det då hur man ska få plats med de minst sagt bulkiga klämmorna som ska mäta. Det enda stället de verkar få plats på är under. Där kommer tre mörkblå kablar (inkommande?):
[bild]

Skulle det fungera att sätta klämmorna där?
Synd att du inte har mer plats i centralen. 3EM behöver ju inte vara synlig, så den kan väl sitta där du tänkt den så sett.

Vi diskuterar ju lite behovet av säkringar för VA-VC ovan. I ditt fall blir ju centralen i princip helt full om du stoppar dit ytterligare en 3-pol dvärgbrytare och då finns det ju ingen reservplats alls kvar sedan. Du vet ju bäst själv hur ev framtida behov ser ut, men jag hade nog, i ditt fall, tagit VA-VC på ovansidan av säkringarna som går till värmepumpen. Eller satt 3 st glasrörssäkringar på vägen ut från ovansidan av bef säkringar och innan 3EM, för att behålla reservplatserna för framtida behov. Nu ser jag iof när jag tittar att du redan har fullt i både noll och jordskenorna, så du har ju ont om plats där med. Annars är det ju dit nollan ska kopplas.

Du skrev att du hade tur med placeringen, men kablarna är ju så långa till strömklämmorna så du kan ju placera 3EM även på annan plats i centralen.

Ja, klämmorna är ganska stora och nej, du har nog missförstått funktionen på klämmorna. Du måste klämma dem runt de kablar du vill mäta. Klämmer du dem på de blåa kommer du mäta hela den nedersta raden av centralen, vill du bara mäta värmepumpen får du klämma dem på vägen ut från säkringarna till värmepumpen.
Dessa kablar borde inte vara blåa, utan svarta, så någon har fuskat lite och tagit vad som fanns att tillgå.

Tänk på att vända klämmorna åt rätt håll (kolla på pilen) och sätt inte på klämmorna innan de är anslutna till 3EM. Detta gäller för alla strömtrafos, går det en ström genom dem, och de inte är anslutna till något, kommer spänningen att rusa och risken blir både personskada och skada på klämmorna.
 
Redigerat:
  • Gilla
o1aEtqFW8W4HLAV och 1 till
  • Laddar…
Man kan ju kanske tänka sig att sätta mätaren i andra änden vid/i VP. Det borde finnas bättre plats där så slipper man krångla i centralen. Säkringarna för spänningskretsen får hoppa över som Jsson skrev det är inte hela världen vid avsäkring 16 A.
 
  • Gilla
o1aEtqFW8W4HLAV och 1 till
  • Laddar…
N Nikorasu skrev:
Du behöver inte en separat säkring till Shelly 3, du kan ta en av faserna den styr.
Det är lite otydligt när det behövs separat säkring och inte från tillverkarens sida tyvärr. Den behöver ha referens från alla 3 faserna för att mäta korrekt, så det går inte bara ta en utav dem.

GK100 GK100 skrev:
Man kan ju kanske tänka sig att sätta mätaren i andra änden vid/i VP. Det borde finnas bättre plats där så slipper man krångla i centralen. Säkringarna för spänningskretsen får hoppa över som Jsson skrev det är inte hela världen vid avsäkring 16 A.
o1aEtqFW8W4HLAV visade först bild på arbetsbrytaren och jag föreslog då elcentralen som en bättre plats, men den visade sig ju vara ganska full så tycker ditt tips om inne i VP var bra.
 
  • Gilla
o1aEtqFW8W4HLAV
  • Laddar…
Tack för svar och info om säkringar osv! Att det blir fullt i skåpet kan jag leva med om det skulle gå att montera där.

Jag funderar på om matningen för fasskenan är till vänster och att de mörkblå (som inte borde var blå) är monterade senare då det är andra brytare? Försökte ta en bild underifrån:
Elektriskt skåp med säkringar, kablar och en fasskena, tagen underifrån som visar trånga utrymmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men kanske inte går att sätta klämmorna från Shellyn på de högra kablarna där av andra anledningar? Hade ju ändå ingenstans att ta vägen med nollan till Shellyn, så kanske är kört i skåpet.

Bakom värmepumpen är det sjukt trångt tyvärr, så tror det blir svårt att få plats där.

Kanske att det går att trycka in klämmorna i arbetsbrytaren och sedan Shellyn i en box bredvid som föreslogs. Kanske precis går att trycka in klämmorna även om det blir trångt:
Elektriskt skåp med säkringsbrytare och flera kablar, varav vissa anslutna till brytarna, sett underifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.