J jawen skrev:
Det handlade inte om MP heller, men är så trött på alla Kalle-Anka-människor som inte vet ett skit om vad som gjort att vissa saker är som dom är i Sverige och dom kollar inte heller upp saker överhuvud taget.....Men ändå fångar dom en löpsedel & har en jäkla massa åsikter om allt.
Sedan att ägaren av forumet går in och raderar just vissa inlägg som tydligen inte passar in i ägarens åsikter & politiska ståndpunkt, det är riktigt svagt & skadar enbart samhällsdebatten....Det ger vi och dom, inte oss
Är inlägget du svarade på kvar? Och hur mycket kan man spara på elräkningen genom att stödelda lite?

Idag kom vår ved. Äntligen!
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
SÅ MYCKET SÄNKER EN BRASKAMIN DIN ELFÖRBRUKNING
Tråden är följden av ett REPOTAGE, så "ordet är fritt"!
Och det är ingen trådstartare som behöver råd!

Och går vi tillbaka till ämnet, så finns inget konkret svar på det för det finns FÖR många variabler!
Inköp av kamin/skorsten, montering/håltagning, inköpspris på ved, transporter för att få hem ved, verkningsgrad på kamin, kunskap i att elda rätt, tiden hela hanteringen tar o.s.v o.s.v

Min åsikt är att 90% tjänar mer på att köpa en effektiv luft-luft-värmepump, men jag stör mig på människor som har massa åsikter utan att ens läsa på fakta.

Men är rätt trist med denna "styrning" av vad som är okey att skriva & vad som inte är okey.
 
J jawen skrev:
Tråden är följden av ett REPOTAGE, så "ordet är fritt"!
Och det är ingen trådstartare som behöver råd!

Och går vi tillbaka till ämnet, så finns inget konkret svar på det för det finns FÖR många variabler!
Inköp av kamin/skorsten, montering/håltagning, inköpspris på ved, transporter för att få hem ved, verkningsgrad på kamin, kunskap i att elda rätt, tiden hela hanteringen tar o.s.v o.s.v

Min åsikt är att 90% tjänar mer på att köpa en effektiv luft-luft-värmepump, men jag stör mig på människor som har massa åsikter utan att ens läsa på fakta.

Men är rätt trist med denna "styrning" av vad som är okey att skriva & vad som inte är okey.
Tror inte folk väljer ved framför värmepump. Vi har BVP men blir betydligt billigare att elda ved bitvis nu.
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
stefancrs stefancrs skrev:
Tror inte folk väljer ved framför värmepump. Vi har BVP men blir betydligt billigare att elda ved bitvis nu.
Ja har man redan en kamin och dessutom kanske gratis eller billig ved, då kan man få lite lägre uppvärmningskostnader.

Men din BVP borde ju ligga på COP 3-4 om den är hyffsat modern, och måste du köpa in veden då så blir det nog inte billigare förens elpriset är runt 6-8 kr.

Och värmedistributionen ifrån en kamin går ju inte att jämföra med "ordinarie värmesystemet", och det kommer bli kallt i många % av huset.
Och ska du då behöva stötta vissa rum med ett elelement så är hela grundidén körd i botten.

/Jawen
 
J jawen skrev:
Ja har man redan en kamin och dessutom kanske gratis eller billig ved, då kan man få lite lägre uppvärmningskostnader.

Men din BVP borde ju ligga på COP 3-4 om den är hyffsat modern, och måste du köpa in veden då så blir det nog inte billigare förens elpriset är runt 6-8 kr.

Och värmedistributionen ifrån en kamin går ju inte att jämföra med "ordinarie värmesystemet", och det kommer bli kallt i många % av huset.
Och ska du då behöva stötta vissa rum med ett elelement så är hela grundidén körd i botten.

/Jawen
Elpriset är redan ibland över 6-8kr. Till vintern kan vi nog räkna med upp emot 40kr.

Vi har modern BVP OCH modern kamin som utan problem värmer på två våningar i många timmar av två ilägg. Öppen planlösning och konvention med varmluftsventil både på entréplan och övervåningen.

Varför skulle vi stötta med elradiatorer? Vi har vattenburen bergvärme.
 
stefancrs stefancrs skrev:
Till vintern kan vi nog räkna med upp emot 40kr.
Kommer elpriserna ens upp till 50% av det så är det "kört" för Sverige, hela industrin riskerar att slås ut & 100.000 mindre företag kommer konka....Vilket kommer leda till total kollaps i samhället.

Min gissning är upp till 10 kr, vilket ändå innebär enorma elräkningar för många & vissa kommer hamna på 40.000 kr/mån i vinter.

Bra för er att ni sitter på nyare villa med modern BVP/kamin & bra planlösning & möjligheten att fördela värmen, men du är en av 100.000 som har det just så bra, så du representerar inte snittvillan direkt hahaha.

Jag menade att man får stötta med elelement "normalt sett" om man helt stänger av BVP i 4-6 timmar, då det blir kallt längs ytterväggarna där alltid rummen är placerade.

Jag sitter också i hyffsad sits som byggde lågenergi-hus för 10 år sedan, 300 ton´s lagring av värme i väggar & golv & 63 cm isolering i taket och 42 i väggarna.
Så min kamins värme smiter inte ut så lätt, & sprids i och med det ut hyffsat till hela huset.

/Jawen
 
  • Gilla
Micleg och 2 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Kommer elpriserna ens upp till 50% av det så är det "kört" för Sverige, hela industrin riskerar att slås ut & 100.000 mindre företag kommer konka....Vilket kommer leda till total kollaps i samhället.

Min gissning är upp till 10 kr, vilket ändå innebär enorma elräkningar för många & vissa kommer hamna på 40.000 kr/mån i vinter.

Bra för er att ni sitter på nyare villa med modern BVP/kamin & bra planlösning & möjligheten att fördela värmen, men du är en av 100.000 som har det just så bra, så du representerar inte snittvillan direkt hahaha.

Jag menade att man får stötta med elelement "normalt sett" om man helt stänger av BVP i 4-6 timmar, då det blir kallt längs ytterväggarna där alltid rummen är placerade.

Jag sitter också i hyffsad sits som byggde lågenergi-hus för 10 år sedan, 300 ton´s lagring av värme i väggar & golv & 63 cm isolering i taket och 42 i väggarna.
Så min kamins värme smiter inte ut så lätt, & sprids i och med det ut hyffsat till hela huset.

/Jawen
Varför stänga av BVPn? Vi kommer ha den lågt ställt så i värsta fall blir det svalt i vissa rum, men inte kallt. Huset är för övrigt från 1938 så skulle inte kalla det modernt.

Elpriset har redan gått och väl gått över det du säger som tak i SE3, där vi bor, om man inkluderar skatter och avgifter. Jag tror inte det blir lägre i vinter än det var i augusti...
 
stefancrs stefancrs skrev:
Varför stänga av BVPn? Vi kommer ha den lågt ställt så i värsta fall blir det svalt i vissa rum, men inte kallt. Huset är för övrigt från 1938 så skulle inte kalla det modernt.

Elpriset har redan gått och väl gått över det du säger som tak i SE3, där vi bor, om man inkluderar skatter och avgifter. Jag tror inte det blir lägre i vinter än det var i augusti
Okey, jag uppfattade ditt inlägg som att du kanske skulle slå av BVP dyraste timmarna.
Du har ändå en modern lösning för att ha ett så pass gammal hus, hus från 30-talet var mycket rejält byggda men hade oftast ingen isolering utöver asfaboard/tretex-skiva & ibland kutterspån ( men flera lager virke)
Vinden kyler mest om huset läcker in när det blåser på lite, & gamla huset kunde ras 8 grader om det blåste senhöst/vinter.

Mitt gamla hus var ifrån 1934.

Jag bor oxå i område 3 med rörligt elpris och augusti räkningen var på 4.70 kr totalt inkl allt, så än så länge långt ifrån 6-8 kr....Jag har EON

/Jawen
 
J jawen skrev:
Okey, jag uppfattade ditt inlägg som att du kanske skulle slå av BVP dyraste timmarna.
Du har ändå en modern lösning för att ha ett så pass gammal hus, hus från 30-talet var mycket rejält byggda men hade oftast ingen isolering utöver asfaboard/tretex-skiva & ibland kutterspån ( men flera lager virke)
Vinden kyler mest om huset läcker in när det blåser på lite, & gamla huset kunde ras 8 grader om det blåste senhöst/vinter.

Mitt gamla hus var ifrån 1934.

Jag bor oxå i område 3 med rörligt elpris och augusti räkningen var på 4.70 kr totalt inkl allt, så än så länge långt ifrån 6-8 kr....Jag har EON

/Jawen
Du har inte timpris va?
 
Och till och med värmeljus från Ikea ger billigare kWh timmar om man räknar på det hahaha.

Ett 100-pack ger totalt 40 kWh värme och kostar 59 kr, det blir 1,27 kr per kWh.

Ett värmeljus lämnar ca 100 watt i värme per timme,& brinner ca 4 timmar, det ger då 0,4 kWh/st.
100 värmeljus 0,4 kWh/st. ger då 40 kWh, totalt & är relativt lätta att fördela värmen med genom placering.

Men miljövänligt är det ju inte, och det blir en del resor till Ikea ;-)

/Jawen
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
stefancrs stefancrs skrev:
Du har inte timpris va?
Nää, jag har rörligt efter att mitt fasta pris gick ur sista maj...Så nu på månads-bas/snitt
 
J jawen skrev:
Nää, jag har rörligt efter att mitt fasta pris gick ur sista maj...Så nu på månads-bas/snitt
Då förstår jag ;)
 
stefancrs stefancrs skrev:
Då förstår jag ;)
Ja min räddning är ju att huset drar så lite....515 kWh i augusti.
När jag byggde huset la jag ner 14 olika vattenslingor ( 9 på markplan & 5 i källaren)
Men det visade sig att husets värmebehov var så lågt ( 4123 watt vid 20 minus ute & plus 21 inne), så jag använder endast en luft/luft-värmepump till alla 256 kvm.
Så det vart ju ingen ide att borra bergvärme eller liknande, så jag körde på med elpanna för varmvatten.

Men nu med priserna & att mina glada tonårs-tjejer varannan vecka (14,5 & 16 år) duschar ju upp en 300 liters varmvattenberedare vid varje dusch....Man sitter nästan å räknar kronorna som forsar iväg uti avloppet hahaha.

Får se hur jag gör i framtiden beroende på hur länge elpriserna kommer fortsätta så här.

/Jawen
 
M
J jawen skrev:
Och till och med värmeljus från Ikea ger billigare kWh timmar om man räknar på det hahaha.

Ett 100-pack ger totalt 40 kWh värme och kostar 59 kr, det blir 1,27 kr per kWh.

Ett värmeljus lämnar ca 100 watt i värme per timme,& brinner ca 4 timmar, det ger då 0,4 kWh/st.
100 värmeljus 0,4 kWh/st. ger då 40 kWh, totalt & är relativt lätta att fördela värmen med genom placering.

Men miljövänligt är det ju inte, och det blir en del resor till Ikea ;-)

/Jawen
Jag hoppas bara nu inte att någon tar detta på allvar då konsekvenserna av att elda stearinljus inomhus i större mängd än 4-5st samtidigt innebär stora hälsoeffekter och skador på ytskikten inomhus.
 
  • Gilla
Tomture61 och 4 till
  • Laddar…
J
Klaugust Klaugust skrev:
De flesta som använder el för att värma sitt hus har väl ändå nån form av värmepump som ger mer värmeenergi tillbaka än den elenergi man stoppar in. Har man då ett COP på 3 (kan väl ligga på allt mellan 2 och 5 beroende på teknik) så betyder det att man får ut 3 gånger så mycket värme som man stoppar in el i sin värmepump. Och 4098 kWh ved-värme ersätter väl då bara en tredjedel så mycket el? Dvs på samma vinter har man minskat sin elföbrukning med 1366 kWh? Förtjänsten blir alltså inte fullt lika bra vid vedeldning om man redan har en luftvärmepump.

Men på plussidan är ju att man (beroende på vilket ersättningsmodell ens elnätsägare använder) även kan minska elnätskostnaden.

Om vi räknar på vårt december 2021:
Vi förbrukade 1723 kWh el i vårt gamla oisolerade tegelhus med luft-vattenvärmepump från 2012 (dock hade vi en inomhustemp på högst 17 grader).

Elnätsfakturan var på 1703 kr, varav 556 var fast avgift. Det betyder att varje kWh som vi tog emot genom ledningarna kostade 0,67 kronor.

Elhandelsfakturan var på 4330 kr (inkl moms) vilket gav ett kWh-pris om 2,51 kr (eller 201 ören + moms).

Marginalkostnaden per kWh blev alltså 3,18 kronor inkl moms med både elnät och elhandel inräknad.

Enligt artikeln eldar man 8 kilo ved om dagen och detta ger 27,32 kWh värme. I december som har 31 dagar blir det 248 kg ved och 847 kWh värme. Om vi antar att vår gamla luftvärmepump har en låg COP på 2 vintertid betyder det att vi skulle ha ersatt hälften så mycket elenergi, dvs 423 kWh. Multiplicerat med marginalkostnaden blir det 1 347 skattade och momsade kronor, och vår elräkning hade blivit på 4 686 kronor istället för 6 033 kr.

Enligt Råd&Rön innehåller en kubik, kluven stjälpt björk 893 kWh värmeenergi. Enligt exemplet ovan behövde vi 847 kWh ved, vilket då blir 95% av en kubik.

När jag köpte stjälpt björkved till en badtunna för nån sommar sedan kostade den 550 kr kubiken, hade jag eldat med den hade vedkostnaden för december 2021 blivit 522 kronor och jag hade då sparat 825 kronor jämfört med om jag bara värmt med luftvärmepumpen.

Men vid en snabb koll på Blocket i Skåne verkar stjälpt björk kosta cirka 1500 kr kubiken nu, å andra sidan lär inte oskattad och omomsad el ligga på 201 öre per kWh i vinter heller.

Antar vi istället att de priser jag hittade på Blocket idag gäller så kostar det 1425 kronor att elda fyra inlägg per dag i december. Vid ett COP på 2 ersätter vi 423 kWh. Då måste marginalkostnaden per el-kWh minst vara 3,36 kr inklusive moms för att det ska löna sig. Vid ett COP på 3 ersätter vi 282 kWh och då måste marginalkostnaden per el-kWh vara 5,05 kr inkl moms.

Har man timpris kan man såklart välja ut de dyra dagarna och elda då, för att maximera besparingen. Har man inte timpris så måste alltså snittet på hela månaden vara högre än så för att det ska löna sig att elda om man har någon slags värmepump och man måste köpa sin ved på den fria marknaden Ved Pool.
Det beror på vad är det för värmepump som du skriver om.
Det går inte att värma en villa med en luft luft värmepump exempelvis under de kallaste månaderna. Då går antingen elpatronen in eller direkt el.
En värmepump är en komplement till uppvärmningssystemet. Den kan inte ensam stå för hela uppvärmningen.
Din beräkning behöver räknas om.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.