Hej på er!

Jag har tankar om att vilja sätta in 2 st vattenburna radiatorer i garaget. (Tänkt dela garaget i 2 där 1 del blir bostadsyta och andra garage)

Har idag 95mm isolering i väggar samt 145 i taket.

Behövs det göra något speciellt eller är det så simpelt som att "koppla på bara" med tanke på att det är i garage?

Krilleman
En bra grund är att klargöra om ditt värmesystem bygger på principen 1-rörs eller 2-rörs.

En annan tankegång är ju om matande ledning, där du tänkt gå på, är tillräcklig baserat på effektbehovet i enlighet med bostadsyta (60-70 W/kvm²).

Och vad har du för uppvärmning i ditt bostadshus?
55/45 i enlighet med värmepump eller 60/45 i enlighet med biobränsle?

Redigerat:
Krilleman Krilleman skrev:
En bra grund är att klargöra om ditt värmesystem bygger på principen 1-rörs eller 2-rörs.

En annan tankegång är ju om matande ledning, där du tänkt gå på, är tillräcklig baserat på effektbehovet i enlighet med bostadsyta (60-70 W/kvm²).

Och vad har du för uppvärmning i ditt bostadshus?

En annan tankegång är ju om matande ledning, där du tänkt gå på, är tillräcklig baserat på effektbehovet i enlighet med bostadsyta.

Vad har du för uppvärmning?
2 rörsystem

Andra frågan har jag kanske svårt att svara på utan större vvs kunskap

Luft/vattenvärmepump Nibe F2120 12kw utedel

Krilleman
Du hann svara innan jag redigerade mitt ursprungliga svar! ;)

Krilleman
Således värmepumpsdrift, 55/45.

Vilka ytor (kvm) pratar vi om beträffande bostadsdel kontra garage-del?

Och vilken dimension har du där du tänkt gå på?

Således värmepumpsdrift.

Vilka ytor pratar vi om beträffande bostadsdel kontra garage-del?

Och vilken dimension har du där du tänkt gå på?
Garaget är idag 48 kvm stort. Och tanken är att hugga det på mitten så ca 24 kvm ggr 2.

Delen som förblir garage har ju inte kravet att sätta igång någon 20 grader men kanske 10-12

Andra delen som tanken är att det skall vara bostadsstandard är väl tanken att ha som umgängesyta så skall kunna hålla 21 grader men kommer inte alltid vara 21 utan sänkas o höjas efter behov

Krilleman
S Stabbsson skrev:
Garaget är idag 48 kvm stort. Och tanken är att hugga det på mitten så ca 24 kvm ggr 2.

Delen som förblir garage har ju inte kravet att sätta igång någon 20 grader men kanske 10-12

Andra delen som tanken är att det skall vara bostadsstandard är väl tanken att ha som umgängesyta så skall kunna hålla 21 grader men kommer inte alltid vara 21 utan sänkas o höjas efter behov
Och vilken är dimensionen på det rör du har tänkt att ansluta på?

Någon gammal radiator som ska bort eller ska du på med T-rör?

Och vilken är dimensionen på det rör du har tänkt att ansluta på?

Någon gammal radiator som ska bort eller ska du på med T-rör?
Jadu dimension är inget jag tänkt på, pga okunskap.

Inga gamla radiatorer skall bort, utan läggas till 2 st

Krilleman
S Stabbsson skrev:
Jadu dimension är inget jag tänkt på, pga okunskap.

Då är ju matande dimension ännu viktigare.

Fram med skjutmåttet och mät...

Om möjlighet finns så lägg upp en bild på anslutningsstället också!

Då är ju matande dimension ännu viktigare!

Fram med skjutmåttet och mät...[/QUOTE]

Jag löser detta under morgondagen! Skjutmåttet är i garaget och har intagit helg chipsen och ölen så återkommer imorgon :cool:(y)

Krilleman
S Stabbsson skrev:
Jag löser detta under morgondagen! Skjutmåttet är i garaget och har intagit helg chipsen och ölen så återkommer imorgon :cool:(y)
Chips och öl är inte att underskatta! (y):rofl:

Chips och öl är inte att underskatta! (y):rofl:

Där har du måttet på returleden, tillloppet har massa isolering på sig så svårt o mäta. Alla andra rör nere vid pannan är 22mm (om de har någon betydelse)

• Mätning av rördiameter med skjutmått som visar 36,4 mm på en rörinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Har du 22mm koppar från pannan och dessa DN25 stål ut mot garaget är det inga bekymmer.
(y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.