Jag ska sätta liggande pärlspont i ett snedtak och har aldrig gjort det förut. Därför är jag lite osäker. Jag tänkte fästa det med panelclips eftersom det är ont om utrymme.

Pärlsponten är från Södra och så även panelclipsen. På lådan till panelclipsen står det 4mm. Men jag undrar om det blir fel? Jag får ungefär 1 millimeter spelrum mellan panel och bakomliggande material (råspont). Dock finns det inga från Södra som är 3 millimeter. Det närmsta är Byggmax som har 3-4 millimeter. Är det så här det ska vara? Hoppas bilderna tydliggör vad jag menar.

• Panelclips monterad på pärlspont med synligt mellanrum för spelrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av pärlspont och panelclips från Södra fäst med skruv, visar 1mm spelrum.
    Skapa konto
Clipset ska ju sitta i noten på brädan. Det ser intr ut spm du monterat det rätt på bilden om jag inte ser helt galet då

holmberg87 holmberg87 skrev:
Clipset ska ju sitta i noten på brädan. Det ser intr ut spm du monterat det rätt på bilden om jag inte ser helt galet då
Lite otydligt från min sida, men här kommer en förhoppningsvis bättre bild.

• En skruv delvis inskruvad i en trälist genom en metallfäste på en lamellgardin.
    Skapa konto
Ja nu syns det bättre! Storleken på clipsen ska vara samma som din not.
Tycker det där ser lite glapp ut så en storlek mindre borde kanske vara lämpligare

S S_B_O skrev:
Jag ska sätta liggande pärlspont i ett snedtak och har aldrig gjort det förut. Därför är jag lite osäker. Jag tänkte fästa det med panelclips eftersom det är ont om utrymme.

Pärlsponten är från Södra och så även panelclipsen. På lådan till panelclipsen står det 4mm. Men jag undrar om det blir fel? Jag får ungefär 1 millimeter spelrum mellan panel och bakomliggande material (råspont). Dock finns det inga från Södra som är 3 millimeter. Det närmsta är Byggmax som har 3-4 millimeter. Är det så här det ska vara? Hoppas bilderna tydliggör vad jag menar.
Det syns tydligt att det är fel skruv som använts.
Skruven skall vara flat-försänkt FT- någonting.
Den visade skruven är kullrig, och helt fel i sammanhanget.

Har själv satt ca 100 kvm takpanel med Biltemas clips, med utmärkt resultat.
Metallclip för takpanel bredvid en olämplig kullrig skruv istället för rekommenderad flat-försänkt typ.
Skapa konto

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Spik/Panelclips-2000023031/

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det syns tydligt att det är fel skruv som använts.
Skruven skall vara flat-försänkt FT- någonting.
Den visade skruven är kullrig, och helt fel i sammanhanget.

Har själv satt ca 100 kvm takpanel med Biltemas clips, med utmärkt resultat.
[bild]

[länk]
Skruven medföljde i paketet och passar perfekt, det är nog bilden som är missvisande. Men tack för tipset om Biltemas variant, ska kolla på den.

Att du tolkar den som kullrig beror nog på att skruven ligger snett och därför har huvudet rest sig ur försänkningen.

Redigerat:
Du får anligg mot clipsen när du trycker dit nästa. Stod också och kliade mig i huvet när jag skruvade upp bastupanelen hemma i bastun men när jag tröck dit nästa panellängd så satt grejerna och jag travade på och det sitter kvar än. Bara att köra på!

• Gilla
kimtommy och 2 till
  • Laddar…
Det är bara köra på, det funkar fint. Men jag tycker det är värt att köpa ett paket torxskruv istället, så slipper man dra sönder skruvarna. Man får dold montering och demonterbart på riktigt.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Körde på, och det blev bra. Bra tips att byta ut skruvarna direkt. De var lite känsliga.

Gammal tråd men undrar vilken dimension på torxskruv som passar biltemas panelclips. @patriklarsson , du skrev för längesedan att du köpt.

Bauhaus har bra små torx, ev även Byggmax. Finns säkert fler, bara försöka att hitta liknande dimension. Brukar vara T10 torx om jag minns rätt!

• Gilla
Sten96
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.