Min lada blir blöt nedtill, sannolikt snedregn, eller så lutar ladan något bakåt.

Vad ska jag göra för att förhindra detta!?

Går inte!?

Kom på finurliga ideer nu.

Röd timmerstuga med gul dörr, sladdvinda och trädgårdsverktyg utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

G
Du har ju ett så fint litet tak rakt över dörren. Kanske göra ett likadant ovanför där det blir blött?

G Gooli skrev:
Du har ju ett så fint litet tak rakt över dörren. Kanske göra ett likadant ovanför där det blir blött?
Ja...Nått sånt får det nog bli.
Såga till nått fäste som ser lite gammaldags ut.

Risken dock som jag ser det är att jag då bara flyttar upp problemet.
Det kommer då stänka på plankan upp på virkesfasaden ist.
Går ju inte att veta i förhand. Får testa.

...fast det blir ju inge bra. För då kan jag inte svänga upp dörren helt mot fasaden.
Fan.

Düsseldorff
Men är det verkligen ett problem då? Hur mår det blöta partiet?

Ska jag ha uthänget högre upp ovanför dörren måste det nog sticka ut en bra bitför att skydda nedtill.
Det kommer se fult ut

Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Men är det verkligen ett problem då? Hur mår det blöta partiet?
Det mår inte jättebra. Men ingen panik. Ladan är från 1700talet och det märks att detta pågått.
Vill stoppa det nu.

Höj den från marken

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Stocken är för nära markytan. Antingen lyfter man ladan litet eller sänker markytan litet. Gräv bort onödig jord. Förr var det antagligen stenar med magert gräs emellan men nu har det blivit full gräsmatta.

• Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Gräs är bra, särskilt om det är lite högre. Det är det effektivaste sättet att stoppa markstänk upp på fasaden från hårda ytor.

Problemet här är som tidigare påpekats att stocken är för nära marken, och/eller för kort takutsprång.
Min gissning om orsaken för sådant byggsätt är att taket höll väsentligt kortare tid än stommen förr, och därför var det rationellare att ha korta takutsprång och välja det absolut mest fuktresistenta virket i maximalt överdimensionerade syllstockar för bästa livslängd. Det var naturligtvis bökigt att byta syll förr också, men något som förmodligen var normalt och ingick i att hålla hus. Dock inte alls lika ofta som att åtgärda taken.
Om sedan klimatet var lite kallare och torrare(?) så var kanske inte problemet lika stort som i dagen milda och fuktiga klimat?

Mitt tips är att köra på med rödtjära på den nedre delen av väggen, dvs upp till de stockar som normalt inte blir uppfuktade. Det lär antagligen inte helt stoppa processen, men om det appliceras nogsamt så långt in i alla sprickor och likn som det går så bör det kunna fördröja händelseförloppet hyfsat. Flera lager pålagt ett om året är nog en vettig insats.

Annars går det väl att sätta upp ett förlängt yttertak. Om det sätts direkt under det gamla så syns det att det är ett nytt tillägg till den gamla konstruktionen samt att det blir enklare att bygga jämfört med att förlänga originaltakets gavelutsprång.

• Gilla
Cole123
  • Laddar…
Rödtjära säger du....GRYMT!
Exakt det svar jag sökte.
Jag visste inte att det fanns en sådan produkt.

Det kommer jag använda på alla husens ömma punkter tänker jag.

Det blir lite som underedsmassa man har på bilens underdelar för att tåla väta bätte.

ÄLSKAR också tjärdoft. Det väcker barndomsminnen från våran gamla tjärmålade eka.

Tack för svar!

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
....MEN. Finns inte risken med rödtjära att trät slutar andas och det börjar ruttna bakom!??

Cole123 Carl Jordison skrev:
Rödtjära säger du....GRYMT!
Exakt det svar jag sökte.
Jag visste inte att det fanns en sådan produkt.

Det kommer jag använda på alla husens ömma punkter tänker jag.

Det blir lite som underedsmassa man har på bilens underdelar för att tåla väta bätte.

ÄLSKAR också tjärdoft. Det väcker barndomsminnen från våran gamla tjärmålade eka.

Tack för svar!
Kan bara hålla med och mycket varmt rekommendera rödtjära, det är det som räddar mina byggnader, härligt att måla med vackert resultat och inget hokuspokus innehåll. Jag använder Auson, har börjat på de mest utsatta torra partierna men med tiden kommer hela fasaderna vara målade! Se till att ha linsåpa att tvätta dig med!

Inte funderat på en luftad fasad?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.