U
Låter som en reaktiv last du mätt och inget som egentligen kostat pengar.
 
  • Gilla
trähandtag
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Låter som en reaktiv last du mätt och inget som egentligen kostat pengar.
hur vet man om man mäter reaktiv last? Hur kan man mäta tomgångsförbrukning?
 
trähandtag trähandtag skrev:
det såg ut att dra även om pcn (HP från 2015-16) var fulladdad. Laddaren går till en docka, där signaler skickas till trådmus, tangentbord via tråd, två skärmar via tråd (strömmatning separat) och anslutning till nätverk. Vi tyckte det var skumt, men tänkte att pcn/laddare mm är ju några år gammal...
Det är kanske en dumladdare som laddar hela tiden, trots att batteriet är fulladdat. BMSen som stänger av laddningen finns i batteriet.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Men elbolaget kräver inget betalt för strömförbrukningen, endast för aktiv effekt.
Nu är det svårt att veta hur mycket som är aktiv effekt och hur mycket som är reaktiv effekt om man inte har instrument som mäter detta. Men om alla 25mA skulle bidra till den aktiva effekten så skulle detta fortfarande bara vara ca 6W och inte 45W-90W som en laptopladdare kanske är dimensionerad för. Fortfarande onödigt att ha den inkopplad dygnet runt men en datorn i standby drar ju fortfarande ström från batteriet som till slut laddas ur (min Thinkpad i standby dog efter något dygn på batteri). Det är hibernation som gäller vilket gör det lite mer komplicerat under Linux.

I manualen för min Basetech Cost Control 3000 så ser jag att den skall kunna mäta "power factor cos(Φ)" och att "W" är "effektive power" (aktiv effekt) så jag kan göra om mina mätningar. Jag tror att (aktiv) effekt ofta var 0 eller bara någon enstaka watt men upplösningen var på hela Watt, inga decimaler.
 
trähandtag trähandtag skrev:
det såg ut att dra även om pcn (HP från 2015-16) var fulladdad. Laddaren går till en docka, där signaler skickas till trådmus, tangentbord via tråd, två skärmar via tråd (strömmatning separat) och anslutning till nätverk. Vi tyckte det var skumt, men tänkte att pcn/laddare mm är ju några år gammal...
Dockan och de enheter som är anslutna till den drar ju ström hela tiden.
Om nätverkskabeln (Ethernet) är ansluten så drar transceivern ström hela tiden och det kommer att gå lite trafik (broadcasts) genom kabeln.
Tangentbord och mus drar ström. Är det USB?
Någonstans borde det stå hur mycket ström (effekt) dockan drar.
Finns det ingen av/på-knapp på dockan?
 
trähandtag trähandtag skrev:
hur vet man om man mäter reaktiv last? Hur kan man mäta tomgångsförbrukning?
Min BaseTech Cost Control 3000 kan mäta "power factor cos(Φ)". Om fasförskjutningen mellan ström och spänning är 0 (Φ=0) så är all effekt aktiv (cos(Φ)=1), resistiv belastning. Om de är 90 grader ur fas så är all effekt reaktiv (cos(Φ)=0). Kanske finns det mätinstrument som kan mäta både aktiv och reaktiv effekt eller aktiv och skenbar effekt (då får du räkna ut reaktiv effekt själv).

Med tomgångsförbrukning menade jag ovan att mätobjektet (laptopladdare, vattenkokare etc) var strömsatt (eller spänningssatt) men inte utförde något meningsfullt arbete. Det finns ju elektronik i allting nuförtiden som måste vara ström/spänninssatt). Torkskåpet hade dock 0 i strömförbrukning, det beror nog på att den bryter strömmen fysiskt när den mekaniska timern når 0.
 
  • Gilla
halvars
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Och var tror du ljuset som absorberas i gardin/plåt tar vägen annars?

... Ljus som kommer in i rummet kommer i mycket liten utsträckning lämna det utan absorberas på ytor i rummet och ger där värme. Att sätta något för fönstret för att öka energiupptaget är meningslöst. Troligen är det till och med kontraproduktivt då det kommer leda till lokalt hög temperatur mot fönstret --> ökad värmeförlust.
Tråkig atityd.. testa det innan du bivisar din inkompetens
 
R redrobot skrev:
Men HUR "kallställer" man ett rum med bergvärmepump? Vattnet värms väl ändå bara att en inte släpper fram det till den radiatorn? = Ingen besparing alls? Eller blottar jag min okunskap helt nu?
När ja levde själv på landet.. när vintern kom.. ja då va det vinter ..mycket snö å minus . Typ 23.. lösningen blev att sättta för trappen till övervåningen med ett täcke.å sova i vardagsrumet
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
F
F Fideliox skrev:
7. Byt termostater på element - Energibesparing 4% per år*

Hur kan det minska förbrukningen?
Jag kan inte uttala mig om storleken på energibesparingen men genom att ha fungerande och rätt inställda termostater på alla radiatorer så undviker man att värma upp utrymmen som blir uppvärmda på andra sätt. Tex om solen ligger på under vintermånaderna så kommer det in en del värme i rummen i söder, då behöver man inte värma för fullt med radiatorer. Det kanske finns annan utrustning som avger mycket värme. Människor avger värme. Värmepannan märker att det avges mindre värme av radiatorvattnet (därför att termostaterna stryper) och behöver inte värma lika mycket (den reglerar på returen).
 
Bromma1927 Bromma1927 skrev:
Min BaseTech Cost Control 3000 kan mäta "power factor cos(Φ)". Om fasförskjutningen mellan ström och spänning är 0 (Φ=0) så är all effekt aktiv (cos(Φ)=1), resistiv belastning. Om de är 90 grader ur fas så är all effekt reaktiv (cos(Φ)=0). Kanske finns det mätinstrument som kan mäta både aktiv och reaktiv effekt eller aktiv och skenbar effekt (då får du räkna ut reaktiv effekt själv).

Med tomgångsförbrukning menade jag ovan att mätobjektet (laptopladdare, vattenkokare etc) var strömsatt (eller spänningssatt) men inte utförde något meningsfullt arbete. Det finns ju elektronik i allting nuförtiden som måste vara ström/spänninssatt). Torkskåpet hade dock 0 i strömförbrukning, det beror nog på att den bryter strömmen fysiskt när den mekaniska timern når 0.
Mätte igen på några ställen. Power factor visar 1.00 hela tiden (cos(Φ)=1, Φ = 0), ström och spänning i fas, enbart aktiv effekt (resistiv belastning). Verkar suspekt för samtidigt så visade den på ca 1W (aktiv) effekt för 60mA ström vilket tyder på mestadel reaktiv effekt (som man inte betalar för).

Lysrör skall ha induktiv last, jag har en lysrörslampa någonstans med vanlig väggkontakt, skall mäta på denna och se om jag får någon annan power factor.
 
S salkin85 skrev:
Bra tips.

Ska genast införa kall mat på menyn till frugan och våra tre barn. På söndagar kan vi unna oss att värma den ljummen i micron...
Råbiff är ju ändå det bästa som finns men man vill ju inte riskera att tröttna på det.
 
Per Johansson8 Per Johansson8 skrev:
Tråkig atityd.. testa det innan du bivisar din inkompetens
Om du postar ett uppenbart orimligt nonsensråd så får du backa upp det bättre än att racka ner på min attityd och begå personangrepp.

Var menar du att energin i ljuset som kommer in genom fönstret tar vägen, om det inte avges som värme i rummet?
 
Gjorde ett test och stängde av golvvärmen (vattenburen) i källaren och badrummet denna vecka.

Förbrukningen sjönk från ca 35 kWh/dag till drygt 20:
Stapeldiagram visar minskad energiförbrukning från 35 kWh till 20 kWh efter att golvvärme stängts av.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mach77777 och 3 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Varför värma, ät rester........
Varför mat? Ät snö! Men inte den gula…!
 
  • Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.