Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Ja de flesta väljarna kommer väl från sossarna? Dvs arbetarparti.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
[bild]
[länk]
Man behöver nog zooma in på mindre geografiska områden än kommuner. Jag misstänker starkt att de (utsatta) områden där Nyans är starka har få som röstar på SD samtidigt som de som bor där har låg utbildningsnivå.

Det är väl typisk brukssamhällen, gärna på dekis, som har stor andel som sympatiserar med SD. Delvis offerkofta, delvis ignorerade av övriga partier.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Sen återstår ju problemet att ingen "bevakar" att röstningen går rätt till om man ska börja rösta i sin egen kammare digitalt. Finns skuggsamhällen i Sverige.
Hur säkrar man att inte någon där samlar boenden under hot/påtryckning för att rösta på ett speciellt sätt. T.ex. Nyans i utsatta områden.

Förövrigt har det varit väldigt lite om Nyans i media. Man har väl fullt upp att brunsmeta högern. De fick väl väldigt mycket röster i b.la. Rosengård och Akalla.
Var det inte Bert Karlssons pizzabagare som hotats att Sosserösta för att få stanna i Sverige? Nyans blir jobbiga i kommande val...
 
Alfredo Alfredo skrev:
Tittar vi på 50-åringar och äldre anser jag ditt påstående direkt felaktigt.

[bild]

Från: [länk]
Ja, väljer man att bara titta på en delmängd kan man ju tycka det är hur rätt eller fel som helst. Tittar man på röstberättigade (som ju är rimligt) så stämmer "i princip alla" ganska väl. Tittar man på under 70 så stämmer det också väl, 95% eller något sådant är ju väldigt hög andel. Tittar man på röstberättigade i mitt hushåll stämmer det till 100%.
 
mikethebik mikethebik skrev:
Tyckte också det var störande med dessa inskärmade bås för valsedlar där jag och hustrun blev hänvisade till varsitt, fanns två sådana men 4 röstbås, fast vi inte har några hemligheter för varandra.
Idiotisk flaskhals när tiden att snoka fram rätt sedlar tog längre tid än att rösta.

Det där systemet funkar nog bättre för Putin och Kim Yong Un där det inte spelar någon roll vilken sedel du tar eftersom det står samma på alla...
"fast vi inte har några hemligheter för varandra".

Jo, men det är ju just det som det hemliga valet ska garantera, att den fru som inte egentligen TYCKER som sin make ska kunna åtminstone gå och rösta på vad HON vill. Gubben ska inte stå bredvid och se vilka valsedlar hon tar. Jag tror detta är en princip som förr varit väldigt viktig och absolut inte är mindre viktig idag!

Därför anser jag också att all digital röstning ska ske i en vallokal. Kan vara att man måste scanna en evigt växlande QR-kod på en skärm i båset för att aktivera röstningen i telefonen eller så men man ska INTE kunna sitta hemma och rösta. Då garanterar jag att MÅNGA hunsade stackare kommer att tvingas rösta vad maken/hustrun/familjen/klanen anser.
 
  • Gilla
a.o.f och 9 till
  • Laddar…
Fjojtmehmet Fjojtmehmet skrev:
Det som jag reflekterade över när jag var och förtidsröstade: mottagaren sa direkt "vi har gjort om systemet så att man tar röstsedlar först, sen får man kuvert." Jag tog mina sedlar och höll dem bakom mitt röstkort så att de inte syntes, då försökte han spana runt mina papper för att se. Det var väldigt uppenbart att han ville se att jag "röstade rätt"
Jag tror inte han var ute efter att se vad du röstade på, snarare att han var ute efter att se om du hade sedlar som ska in i kuverten
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Tittar vi på 50-åringar och äldre anser jag ditt påstående direkt felaktigt.

[bild]

Från: [länk]
Ja men nu sa ju inte jag att iprincip alla 80 åringar har det, eller hur? Det var du som gjorde den vinklingen.

Det framgår ju av din statistik att nästan 70% av 75isch åringarna använder bankID och det kommer ju då gälla 80+ ett par år framåt. Statistiken visar ju också att användandet ökar genom alla åldrar hela tiden.

Så, vad är problemet? Inför vi ett digitalt system nu så kommer vi ju säkerligen ha ett analogt alternativ i 15-20 år till (eller permanent som ett alternativ tills det blir löjligt att ha det kvar) och 60 åringarna har ju en nyttjandegrad på nära 90% redan nu, säkerligen är det några fler i åldersgruppen som börjar använda det det närmaste 20 åren - så om 20 år ligger alla åldersgrupper på nära 95%.
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Ja, väljer man att bara titta på en delmängd kan man ju tycka det är hur rätt eller fel som helst.
Fast nu handlar detta inte om någon liten delmängd utan om runt 40 procent av Sveriges befolkning och en större andel än så av de röstberättigade.

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
95% eller något sådant är ju väldigt hög andel.
Jag anser 95% väldigt långt från i princip alla! 5 procent av de röstberättigade är över 385 tusen personer och om så många saknar BankID vidhåller jag min åsikt att det är direkt felaktigt att påstå att "i princip alla har BankID."

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Tittar man på röstberättigade i mitt hushåll stämmer det till 100%.
Och det anser du relevant?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Monica Rydin slängde bort valsedlar för SD tidigare. Dömd för det tom. Vad skulle hindra sossar som henne göra det detta val?
Så en Sosse begick ett brott, som hon till och med dömdes för, alltså kan man förvänta sig det av fler sossar.
Rimligtvis gäller detsamma om Moderater då? En moderat begick ett brott och dömdes för det, vad hindrar andra moderater från att göra samma sak?
 
  • Gilla
Uffe A och 4 till
  • Laddar…
B Bamboozled skrev:
Bra om vi är överens om att BankID inte löser speciellt mycket.
Det löser en väldigt viktig del. BankID är en lösning för identifikation, förstår inte varför det skulle lösa diverse andra problem.

B Bamboozled skrev:
Du tänker dig alltså en koppling mellan röst och person, som sparas? Och ser inga problem med detta?
Om vi sparar det fram till valdagens slut har jag inga problem med det. Det verkar lösa andra problem vi har redan idag. Om du inte vill göra det så blir det fortfarande bara lika bra eller dåligt som idag.

B Bamboozled skrev:
Jag började svara på resten, men jag förstår att du har vissa föreställningar om hur IT-system fungerar och byggs som inte verkar stämma så bra överens med verkligheten. Ingen idé att vi diskuterar vidare om du inte kan berätta för mig och oss andra hur detta system skulle byggas (och av vem!) fungera, vara säkert, transparent och genomlysningsbart med bibehållen valhemlighet, möjlighet att räkna, minimal möjlighet att som enskild person påverka resultatet och annat som funkar utmärkt idag. Utan sådana konkreta förslag så blir det ganska meningslöst.
Du väljer helt själv vem du diskuterar med här. Om du tänker dig att man inte ska diskutera frågor som denna utan att vara arkitekt eller utvecklare så har du nog hamnat lite på fel ställe. Du gjorde föresten ett inlägg tidigare där du pratade om ett proppskåp. Du kanske ska låta bli sådana inlägg eftersom du inte är elektriker?
 
P Pin skrev:
Påverkan skulle kunna bli större digitalt. Man vet inte om någon ”följer med i båset” när det sker digitalt. Alltså mer öppet för hot/tvång samt att vid muta kan den som mutat se på när den röstande loggar in och röstar för att säkerställa leverans i gengäld mot mutan.

Hur stora dessa problem är i praktiken vet jag inte.
Jag vet inte om jag tror att den typen av påverkan är det stora digitala problemet. Det stora problemet vad gäller påverkan borde rimligtvis vara risken för intrång och påverkan som man inte märker. Jag tror dock det går att hantera.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ja men nu sa ju inte jag att iprincip alla 80 åringar har det, eller hur? Det var du som gjorde den vinklingen.

Det framgår ju av din statistik att nästan 70% av 75isch åringarna använder bankID och det kommer ju då gälla 80+ ett par år framåt. Statistiken visar ju också att användandet ökar genom alla åldrar hela tiden.

Så, vad är problemet? Inför vi ett digitalt system nu så kommer vi ju säkerligen ha ett analogt alternativ i 15-20 år till (eller permanent som ett alternativ tills det blir löjligt att ha det kvar) och 60 åringarna har ju en nyttjandegrad på nära 90% redan nu, säkerligen är det några fler i åldersgruppen som börjar använda det det närmaste 20 åren - så om 20 år ligger alla åldersgrupper på nära 95%.
Den svenska valprocessen anses vara väldigt säker i jämförelse med andra länder. Det vi har fått kritik för är att det fanns en risk att anonymiteten äventyrades när valsedlarna var utanför lokalen. Av den anledningen tog man fram valsedelsbåsen.
Man har i år haft på försök i några lokaler att ha ett bås där du både tar valsedel och lägger den i kuvertet.
Inte otänkbart att detta gäller vid nästa val.

Varför inte elektroniska val?
De anses inte vara säkra från intrång och yttre påverkan. De anses också kunna vara spårbara.
Vi får heller inte glömma utlandsrösterna. Bland dessa är tillgången till exempelvis BankID minimal.
Man får heller inte glömma att BankID inte ägs av staten, utan av bankerna själva.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Så, vad är problemet? Inför vi ett digitalt system nu så kommer vi ju säkerligen ha ett analogt alternativ i 15-20 år till
Har jag sagt att det finns något problem? Det enda jag anser är att "i princip alla" betyder något helt annat än "en väldig hög andel".

Även om 99 procent av de röstberättigade hade BankID så anser jag inte att det är "i princip alla". Det är en väldigt hög andel av de röstberättigade men då över 75000 personer då skulle sakna BankID anser jag inte att det är korrekt att säga att "i princip alla" har det.

Men nu släpper jag detta sidospår.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag vet inte om jag tror att den typen av påverkan är det stora digitala problemet. Det stora problemet vad gäller påverkan borde rimligtvis vara risken för intrång och påverkan som man inte märker. Jag tror dock det går att hantera.
Det finns de som inte har kunskap eller möjlighet att orkestrera intrång, men däremot individuell påverkan i relativt stor skala.
Ja det går att hantera. Till och med digitalt. Geofencing av vissa områden. :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.