36 581 läst · 378 svar
37k läst
378 svar
Störst hus vinner?
Får ju erkänna att jag inte är expert, men 3,5 pallar pellets är ju nästan 15k kWh tillförd värme. Som du säger så hade det ju blivit kanske 4k kWh köpt el med en värmepump, vilket ju är lågt, men låter generöst för att kallas passivhus.L lat skrev:
Ja, mina rätt nybyggda 250 KVM på två personer är ingenting jag vill byta bort...K Kling 1 skrev:Den ursprungliga frågeställningen var hur stort hus behöver ni?
På mitt eget svar 7 månader senare undrar jag om prioriteringen på bostadsytan känns ok även idag?
Att större hus drar mer resurser under färdigställandet, underhåll och uppvärmning är för mej självklart.
Det var med tanke på att allt fler kallställer delar av huset och täcker fönster jag ställde frågan.
Relativt energisnålt, solpaneler för 16000kWh installeras inom 2w, men, vi har onödig lyx (utomhusjacuzzi, bastu) som INTE kommer användas vid dessa elpriserna....
Har sedan några år tillbaka Tibber med timpris och har självklart redan sedan förra vintern anpassat disk, tvätt, tork, elbilsladdning till nattetid och billigare elpriser.
Kommer även testa att uppleva att dra ner bergvärmepumpen (värmen i huset) till helt nya nivåer och istället elda i öppna spisen något mer i vinter.
Får se var vi tycker gränsen går för vad det är värt..!
Helt klart utmaningar!
Liknande trådar
-
Fritidshuset Torö vinner priset Ung Svensk Arkitektur
Artikelkommentarer -
Energieffektivisera huset - åtgärderna som ger störst besparing
Artikelkommentarer -
Största kostnader i samband med husbygge ?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Kulturhusets ombyggnad vinner Kasper Salin-priset
Artikelkommentarer -
Hur vinner vi ”vårt” hus?!
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.