Osc9 Osc9 skrev:
Satte precis dit ett helt nytt svärd.
Gjorde du rent anliggningsytorna så det inte läcker nån olja på fel ställe

F fribygg skrev:
Gjorde du rent anliggningsytorna så det inte läcker nån olja på fel ställe
Menar du ytan kring "drivhjulet", där man fäster svärdet? Gjorde rent med tryckluft på den ytan när svärdet byttes.

Osc9 Osc9 skrev:
Menar du ytan kring "drivhjulet", där man fäster svärdet? Gjorde rent med tryckluft på den ytan när svärdet byttes.
Jag vet ju inte hur det är på just din såg, men om man har skit på anliggningsytorna mot svärdet kan det läcka kjedjeolja där. Läcker sågen olja mellan användningstillfällena?

• Gilla
Osc9
  • Laddar…
Reservdelaronline.se har en ny oljepump för 195 kr om den gamla inte kan åtgärdas. Art.nr: 575503.

• Gilla
Osc9
  • Laddar…
om det återkom när byte kedja är det stor dela att oljepumpen är slut / igengeggad med biojuks när ställe den på förvarning.. och ställskruven under sågen är oftas min/nor/max och baserad på svärdlägden man kan sätta på sågen..

bara byt pump elr ren gör den beror på hur det är.. sen ta för vana att alltid rengör svärdet och spåret varje gång vässer. speicelt det mindre hålet så oljan kommer in i spåret

• Gilla
Osc9
  • Laddar…
Försökte skruva upp maskinen i ett försök att komma åt oljepumpen men har kört fast i det stadiet bilderna visar.

Misstänker att jag ska skruva upp muttern som håller hjulet där på framsidan? Eftersom hjulet snurrar har jag dock stött på problem. Försökte hålla emot med en skruvmejsel (när muttern skulle lossas) men drog då av en av kylflänsarna.

• Delvis isärmonterad motor med synlig fläkt och hjul, verktyg, och avbruten kylfläns på träyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Maskin med öppet hus som visar inre komponenter, inklusive hjul och skadad kylfläns.
    Skapa konto
  • Delvis isärmonterad motor med synlig oljepump och skadad kylfläns, verktyg i förgrunden.
    Skapa konto
F fribygg skrev:
Jag vet ju inte hur det är på just din såg, men om man har skit på anliggningsytorna mot svärdet kan det läcka kjedjeolja där. Läcker sågen olja mellan användningstillfällena?
Inte vad jag märkt. Har rengjort alla anliggningsytor.

HogeN HogeN skrev:
om det återkom när byte kedja är det stor dela att oljepumpen är slut / igengeggad med biojuks när ställe den på förvarning.. och ställskruven under sågen är oftas min/nor/max och baserad på svärdlägden man kan sätta på sågen..

bara byt pump elr ren gör den beror på hur det är.. sen ta för vana att alltid rengör svärdet och spåret varje gång vässer. speicelt det mindre hålet så oljan kommer in i spåret
Hur rengör jag oljepumpen?

Osc9 Osc9 skrev:
plocka sönder i minsta bestånsdel tills kommer åt den. och använd nån passlig lösningmedel du har.

gissar är en stiga såg =) model skulle vara tacksam ska se om hittar spränkskiss

• Gilla
Osc9
  • Laddar…
HogeN HogeN skrev:
plocka sönder i minsta bestånsdel tills kommer åt den. och använd nån passlig lösningmedel du har.

gissar är en stiga såg =) model skulle vara tacksam ska se om hittar spränkskiss
Stiga sp 386, gärna, hittade ingen sprängskiss i manualen :)

HogeN HogeN skrev:

Det står annars i manualen att man kan fylla oljetanken med rengöringsmedel och köra igenom en tank för att lösa upp smuts. Har du någon erfarenhet? Diskmedel och vatten, eller något starkare?

Osc9 Osc9 skrev:
Det står annars i manualen att man kan fylla oljetanken med rengöringsmedel och köra igenom en tank för att lösa upp smuts. Har du någon erfarenhet? Diskmedel och vatten, eller något starkare?
tja står det så i manual så kan du testa det först

• Gilla
Osc9
  • Laddar…
HogeN HogeN skrev:
tja står det så i manual så kan du testa det först
Provar med lite lacknafta i tanken först. Har du någon ide om hur man lossar nr24 annars?

Osc9 Osc9 skrev:
Med bad i diesel, E85 eller lösning av linoljesåpa och vatten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.