R Ragha skrev:
IVT kundsupport svarar gärna på frågor:
"Externingången användes som en enkel fjärrstyrning. Vid slutning av denna ingången sänktes framledningstemperaturen med det värde som är inställt under meny 1.13. Man styrde detta med en GSM-modul som man skickade SMS till. Denna slöt och öppnade externingången. Dock är dessa GSM-moduler inget som finns kvar i vårt sortiment."
Det blir till att handla en Fibaro-puck och meka lite i helgen. Hur lokaliserar jag den där kopplingsplinten och var tar jag lättast 230 V matning till pucken?
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Nästa fråga: om man inte orkar hålla på och tanka ner prisdata, finns det aggregerade data över veckans elpriser historiskt? Tanken är att blockera värmning bara vissa tider.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det blir till att handla en Fibaro-puck och meka lite i helgen. Hur lokaliserar jag den där kopplingsplinten och var tar jag lättast 230 V matning till pucken?
Allt syns tydligt i manualen.

https://jseducation.se/product/ivt-490
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Nästa fråga: om man inte orkar hålla på och tanka ner prisdata, finns det aggregerade data över veckans elpriser historiskt? Tanken är att blockera värmning bara vissa tider.
Jag kör fullt 00-06, om det behövs till 07. Dessutom kl 13-15. Detta är de billigaste tiderna de flesta dagar. Min automation kommer att modifiera dessa tider, men jag räknar med att detta inte kommer att ske mer än ett par-tre gånger per månad.

Dessutom så kommer jag att aktivera andra timmar (de billigaste) om det behövs, men det räknar jag inte med
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag kör fullt 00-06, om det behövs till 07. Dessutom kl 13-15. Detta är de billigaste tiderna de flesta dagar. Min automation kommer att modifiera dessa tider, men jag räknar med att detta inte kommer att ske mer än ett par-tre gånger per månad.

Dessutom så kommer jag att aktivera andra timmar (de billigaste) om det behövs, men det räknar jag inte med
Ellevio erbjuder även timtid på nätkostnaden. Efter höjning i oktober kostar det 12 öre/kWh kl 22-06, 70 öre övr tid 1/11-31/3. Jämför med vanligt pris 30öre/kWh. I praktiken har vi så gott som all el som lågpris nu på sommaren.

https://www.ellevio.se/globalassets/content/priserabonnemang-pdf/2022/sakr_vk_221001.pdf
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Jag är ju skyldig er en graf för hur det blev med varmvattentemperaturerna. Här är den:

Graf som visar varmvattentemperaturen över tid med spikar under kompressorns drifttider.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag kör alltså för tillfället kompressorn 7h på natten (kl 6-7 är för att få upp tempen på manteln en aning innan priserna stiger allt för mycket), samt mellan 13-15 på dagen för att få varmvatten på eftermiddagen.

Mantelns temperatur (GT3:3) ser ut så här:

Graf över varmvattentemperaturer som visar temperaturförändringar över tid med märkta kompressorns arbetstider.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och kompressorns arbetstider också:

Graf som visar kompressorns arbetstider och varmvattentemperaturer över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag kommer idag att testa med att ändra tiden på dagen till enbart en timme för att se hur det påverkar temperaturerna också.

Det har bråkat en hel del med att kompressorn ibland gått igång när jag inte bett den göra det, vilket är orsaken till att jag inte kunnat posta rena grafer åt er. Det tog ett tag innan jag insåg att jag hade ett fönster med en order om att aktivera kompressorn öppet i Chrome på min server. Och när jag loggade in från en annan dator på servern, ja då refreshade Chrome fönstret...
 
  • Gilla
  • Haha
freol35241 och 2 till
  • Laddar…
Intressant tråd!

Jag har precis hittat och köpt en resistor simulator för att kunna "lura" min BVP (IVT Greenline med Rego6xx) att det är varmt eller kallt inne och på så sätt styra den lite i alla fall. Verkar vara en väldigt rolig liten pryl: https://www.ohmigo.io/. Extra kul att den är svenskutvecklad. Man kopplat in den via USB och får en serieport där man kan styra resistans eller temperatur (emulerar ett antal sensorer).

Den har tyvärr inte inbyggt stöd för just NTC4k7 utan man får göra om från temperatur till resistans själv. Men det var ganska enkelt att göra i HA mha av en template sensor.

Har inte kopplat in den till min BVP ännu för jag måste igenom en vägg med sladden...

Om någon är intresserad så kör jag taloLogger (https://olammi.iki.fi/sw/taloLogger/) i en Docker instans och kommunicerar via mqtt till Home Assistant. Mitt hemmabyggda interface till pumpen är baserat på denna info: http://rago600.sourceforge.net/ (tyvärr just nu trasigt)
 
  • Gilla
johan64 och 1 till
  • Laddar…
Trådstart är ju rätt gammal...

Har rego 637, om jag fattat det rätt så ska man kunna läsa ut data från den också?
 
nino nino skrev:
Trådstart är ju rätt gammal...

Har rego 637, om jag fattat det rätt så ska man kunna läsa ut data från den också?
Japp. Går att sätta värden också men det har jag aldrig vågat mig på.
Såg nu att rago600 killen också har ett exempel där han använder en ESP01 och det är ju rätt smidigt. Jag körde med en RS232 och en USB dongel och drog en 5m lång USB sladd. Blev en del fel på data emellanåt men det gick rätt bra, fram tills dess att interfacet gick sönder... Men då hade den fungerat i nästan 10 år :)
 
En sån? Räcker det?
Skärmbild av Google-sökresultat för "rs232 till usb" med olika adaptrar och priser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
pacman42 pacman42 skrev:
Hmm, detta håller inte riktigt. Jag måste hitta en timma på dagen för att köra kompressorn...

[bild]
Jag hittar inte hur du gjort för att få ut värdena ur din värmepump?
Jag har en IVT Greenline C7, och brottas med exakt samma tankegångar som du. Jag vill värma varmvattnet mellan kl 00 och 07, men skulle även behöva köra den en timme till på eftermiddagen.

Jag har länge drömt om att kunna övervaka (och kanske styra) min VP via Domoticz, men fattar inte hur jag ska kunna läsa ut värdena, och i steg två få in dem i min RPi som jag kör Domoticz på.

Det kanske redan finns ett inlägg som beskriver vad du använt (i detalj) för att koppla in dig på värmepumpen? Om det gör det och ingen annan är intresserad får du gärna skicka PM. :)
 
B Bengt Alverborg skrev:
Jag hittar inte hur du gjort för att få ut värdena ur din värmepump?
Jag har en IVT Greenline C7, och brottas med exakt samma tankegångar som du. Jag vill värma varmvattnet mellan kl 00 och 07, men skulle även behöva köra den en timme till på eftermiddagen.

Jag har länge drömt om att kunna övervaka (och kanske styra) min VP via Domoticz, men fattar inte hur jag ska kunna läsa ut värdena, och i steg två få in dem i min RPi som jag kör Domoticz på.

Det kanske redan finns ett inlägg som beskriver vad du använt (i detalj) för att koppla in dig på värmepumpen? Om det gör det och ingen annan är intresserad får du gärna skicka PM. :)
Den infon finns i början av tråden. Serieport på kretskortet i IVT490, aktivera den via servicemenyn. Strängen som kommer ut finns också dokumenterad i trädens början (någon av de första sidorna).
 
  • Älska
Bengt Alverborg
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Den infon finns i början av tråden. Serieport på kretskortet i IVT490, aktivera den via servicemenyn. Strängen som kommer ut finns också dokumenterad i trädens början (någon av de första sidorna).
Tack. Har kollat. Det verkar inte helt enkelt... :D
 
B Bengt Alverborg skrev:
Tack. Har kollat. Det verkar inte helt enkelt... :D
Om man kan lite programmering och elektronik så är det inte alls så svårt. Men det svåra är kanske att komma dit...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.