Status
Inte öppen för fler kommentarer.
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag anser att ingen politisk sida visar tecken på sakkunskap vad gäller framtida energiförsörjning.
Tidigare brukade man inom politiken utse så kallade "sakkunniga" med specialkunskaper inom respektive område. Nu är det mer vanligt att man utser personer utifrån lojalitet snarare än kompetensnivå.

När det gäller kompetens inom energifrågan anser jag att Carl-Oskar Bohlin (M) är den politiker som är absolut bäst påläst jämfört med alla andra partier.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Separering av marknader kan inte ske utan acceptans från EU. Jag tror inte att de är så sugna på det. Ransonering är svårt att få till på ett vettigt sätt.
Svårt ja, men i tider av kris så är det bara att börja jobba för det. Svenska Kraftnät påstår att det bryter mot EU:s princip om att kunder i EU ska behandlas lika, men det förhindrar inte att vi har Sverige indelat i tre priszoner, och det finns redan länder som gjort mycket större inskränkningar än så, sedan blir de stämda och ärdendena blir en sak för Europadomstolen att avgöra. Problemet med Sverige är att vi inte ens försöker ta några strider som på något sätt kan äventyra några fria marknader. Kanske håller förslaget i Europadomstolen, kanske håller det inte, men Sverige kan oavsett vad ta strid för det.

D Daniel 109 skrev:
Separering av marknader kan inte ske utan acceptans från EU. Jag tror inte att de är så sugna på det. Ransonering är svårt att få till på ett vettigt sätt.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
japp. SD återstartar ringhals innan vintern, trollar fram en massa pengar som inte finns till alla och tvingar saudi att sänka bränslepriserna… lätt som en plätt. Det är ju bara det att partierna i åsiktskorridoren är lata och dumma som inte fattar hur lätt det är…. Nu är det upp till bevis för herr Åkesson. Jag tror 1/5 av landet kommer att bli otroligt besvikna…

Kul med en 5åring på forumet, en liten fråga bara, varför skulle SD tvinga saudi att sänka bensinpriserna?

Hört talas om reduktionsplikten samt skatt?
 
  • Gilla
SwiftD och 4 till
  • Laddar…
M
T Thomas_Blekinge skrev:
Elda inte på paniken. Det är ganska osannolikt att elräkningen tiodubblas.
Menar du före eller efter ett eventuellt ”bidrag” från staten?
Mitt kWh-pris för augusti var 5-6ggr högre än normalt för en augustimånad. Svårt att tänka mig att det blir mindre efterfrågan i EU på el om några månader med tanke på läget. Så 10ggr högre elpris än normalt ser jag absolut inte som osannolikt!
 
  • Gilla
Dayangel och 2 till
  • Laddar…
G
A Arne_Planka skrev:
10 grader inomhus är inte något problem, det är en vanesak. Finns folk som har det svalare än så och överlever.
Men jag skulle inte vilja vara utan varmvatten.
Ok, då lägger vi ner alla svenska gjuterier och vinterodlingar och allt annat som behöver energi, fortsätter skicka pengar till svenska kraftnät, producenterna och eu.
Sen sänker vi tempen inne till max 10C överallt, kontor som bostäder. Nöjd så?;)
 
  • Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
G
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Dagens spaning om bla inflationen och Tyska Energiewende som hittills kostat 600 Miljarder Euro (ca 6400 tusen miljarder kr) i tråden "Elprisrekordet slaget igen på kort tid"
"Men va billigt" och nu har ju Tyskland massor med biłlig el! Eller vänta nu... Tyskland som satsat så hårt på solceller har problem?? Äh vi gör väl samma som Tyskland ändå och som Danmark som till och med stämmer länder som de inte får importerar ifrån när det inte blåser, typ var och varannan dag om man kollar svk sida och toppar med kol när det verkligen är kris.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
harry73
M Markarbetaren skrev:
Mitt kWh-pris för augusti var 5-6ggr högre än normalt för en augustimånad. Svårt att tänka mig att det blir mindre efterfrågan i EU på el om några månader med tanke på läget. Så 10ggr högre elpris än normalt ser jag absolut inte som osannolikt!
Det handlar om anbud och efterfrågan. Det är framförallt i norden man använder el för uppvärmning vintertid. I södra Europa är luftkonditionering på sommaren en stor förbrukare. Ett annat stort problem på sommaren, är att kolkraftverk i centrala Europa behöver kylvatten, som var en bristvara i sommarens torkan, och även transport av kol var ett problem eftersom det görs per båt över de stora floder, som Rhen och Donau. Låga vattenstånder gör att båtarna inte kunde lastas lika tungt.
Om vi har tur går priserna ner under hösten, för att ökas igen under vintern.
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
C
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Dagens spaning om bla inflationen och Tyska Energiewende som hittills kostat 600 Miljarder Euro (ca 6400 tusen miljarder kr) i tråden "Elprisrekordet slaget igen på kort tid"
 
  • Gilla
AnnaV och 2 till
  • Laddar…
K Kojfabriken skrev:
Svenska Kraftnät påstår att det bryter mot EU:s princip om att kunder i EU ska behandlas lika
Det var Lise Nordin (MP), politisk fanatiker som varit drivande i frågan om hundra procent förnybar energi men teknisk totalt okunnig representant i dåtidens energikommission som ansåg detta trots undermåliga underlag.


En tidslinje med text som kritiserar politiska beslut som påstås ha förstört Sveriges energisystem, bakgrund med kärnkraftverks kyltorn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jeppson och 7 till
  • Laddar…
J jani84 skrev:
haha. Måste ändå erkänna att detta är ganska underhållande

Det enda som verkar svida här är att jag bor 10ggr större än dig. Jag skrev en jäkla massa saker i inlägget men det enda som fastande hos dig är är siffran 300 ‍♂️

jag tycker helt klart att du ska anmäla.
Du som hakade upp dig lite på min boytan i ditt nlägget före. Så du tror jag vill bo på 300m2 knappat..Omödig kostnad, värme, underhåll och onödig överkonsumtion. Nej tack, inte ens om huset skulle va gratis.

Du behöver inte skriva nå mera
 
  • Gilla
  • Älska
Redibo och 2 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Kolla mitt svar;)
Jag har tvärr inte sett ditt svar. Det vore bra om du ger en länk.
 
G OMathson skrev:
Ok, då lägger vi ner alla svenska gjuterier och vinterodlingar och allt annat som behöver energi, fortsätter skicka pengar till svenska kraftnät, producenterna och eu.
Sen sänker vi tempen inne till max 10C överallt, kontor som bostäder. Nöjd så?;)
Jag vet inte hur gjuterierna kom in i bilden?
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Det var Lise Nordin (MP), politisk fanatiker som varit drivande i frågan om hundra procent förnybar energi men teknisk totalt okunnig representant i dåtidens energikommission som ansåg detta trots undermåliga underlag.

  • [länk]
  • [länk]

[bild]
Vilken tur att Svenska folket visade missnöje och röstade bort Miljöpartiet..

wait
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
G
M mtmmtm skrev:
Jag har tvärr inte sett ditt svar. Det vore bra om du ger en länk.
Inlägg 1251
 
Jonas Persson
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Det var Lise Nordin (MP), politisk fanatiker som varit drivande i frågan om hundra procent förnybar energi men teknisk totalt okunnig representant i dåtidens energikommission som ansåg detta trots undermåliga underlag.

  • [länk]
  • [länk]

[bild]
På femton år nästan fyrdubblades effektskatten till ca 20 500 kr/megawatt.

Kärnkraften stred hårt och länge, men till slut blev det omöjligt.

Den är inte lönsam, jo du, till slut så fick de till det :mad:
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.