Status
Tråden går ej att kommentera.
Bjor Bjor skrev:
300m2 har med tråden att göra :rofl: varför skriva hur mycket du förbrukar och inte vilja höra andras förbrukning. Hoppas storförbrukare på el får betala straffskatt så förbrukningen minskar i Sverige och därmed elpriset.

Sanningen att du är storförbrukare svider märker jag. Nästa otrevliga inlägg änmäler jag.
Bjor Bjor skrev:
300m2 har med tråden att göra :rofl: varför skriva hur mycket du förbrukar och inte vilja höra andras förbrukning. Hoppas storförbrukare på el får betala straffskatt så förbrukningen minskar i Sverige och därmed elpriset.

Sanningen att du är storförbrukare svider märker jag. Nästa otrevliga inlägg änmäler jag.
haha. Måste ändå erkänna att detta är ganska underhållande

Det enda som verkar svida här är att jag bor 10ggr större än dig. Jag skrev en jäkla massa saker i inlägget men det enda som fastande hos dig är är siffran 300 ‍♂️

jag tycker helt klart att du ska anmäla.
 
  • Arg
stefancrs
  • Laddar…
N
Jag tycker att allt för många fokuserar på det negativa. Självklart är det extremt olyckligt att vi i Sverige ska betala dessa galna energipriser när vi har i decennier ansträngt oss att investera i hållbar och grön energi, medan många EU länder har tagit massor med genvägar!

Fördelen med dessa priser är att vi fokuserar mer på energieffektivisering och hur vi konsumerar energin.
Många som gnäller i tidningarna har direktverkande el, dvs har inte gjort något för att minska sin energiförbrukning. Med dessa priser kommer de att tvingas att agera eller se sina fastigheter minska i värde!

Om jag fick bestämma så skulle varje hushåll få en viss energipott, dvs om man effektiviserar och använder mindre energin så kan man omvandla överskottet i potten till pengar. Ungefär som utsläppsrätter.
 
  • Gilla
Kallebo och 3 till
  • Laddar…
G
N Noun skrev:
Jag tycker att allt för många fokuserar på det negativa. Självklart är det extremt olyckligt att vi i Sverige ska betala dessa galna energipriser när vi har i decennier ansträngt oss att investera i hållbar och grön energi, medan många EU länder har tagit massor med genvägar!

Fördelen med dessa priser är att vi fokuserar mer på energieffektivisering och hur vi konsumerar energin.
Många som gnäller i tidningarna har direktverkande el, dvs har inte gjort något för att minska sin energiförbrukning. Med dessa priser kommer de att tvingas att agera eller se sina fastigheter minska i värde!

Om jag fick bestämma så skulle varje hushåll få en viss energipott, dvs om man effektiviserar och använder mindre energin så kan man omvandla överskottet i potten till pengar. Ungefär som utsläppsrätter.
Och de ungdomar som relativt nyligen köpte bostäder med direkt el och jättehöga lån. Vad ska dom göra?
Naturligtvis ska dom inte heller slösa men de gör dom nog inte med dessa priser på el.
 
G OMathson skrev:
Och de ungdomar som relativt nyligen köpte bostäder med direkt el och jättehöga lån. Vad ska dom göra?
Naturligtvis ska dom inte heller slösa men de gör dom nog inte med dessa priser på el.
En annan grupp är t ex de som hyr med kallhyra, de har dåligt med alternativ gissar jag. Vissa kanske inte äger hela fastigheten och då står man inför situationen att fastigheten kan hamna till salu precis när man satsat en större summa vilket gör att man dels är fattigare inför budgivning samt priset blir högre. Tror det finns tusentals med Svenskar som bor i hus de visserligen har råd med men inte i den utsträckningen att de kan byta värmesystem helt t ex, speciellt inte vid denna tidpunkt då allt blivit väldigt dyrt och många faktorer är osäkra.
 
  • Gilla
mimblewimble och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Lite rätt har du men över lag är en lgh till ytan mycket mindre än en snittvilla samt att en lgh inte har samma förbrukning om den ligger mitt i ett hus eller skyddat från väder och vind tex.
Absolut att ytan är mindre men de har annat som ska betalas såsom tvättstugor, trappuppgångar, utomhusbelysning etc.
Så totalt sett konsumerar de mer el och blir värre drabbade än villaägare som har helt annan möjlighet att tvätta på natten, skippa utomhusbelysningen och jag tror du förstår...
 
N Noun skrev:
Jag tycker att allt för många fokuserar på det negativa. Självklart är det extremt olyckligt att vi i Sverige ska betala dessa galna energipriser när vi har i decennier ansträngt oss att investera i hållbar och grön energi, medan många EU länder har tagit massor med genvägar!

Fördelen med dessa priser är att vi fokuserar mer på energieffektivisering och hur vi konsumerar energin.
Många som gnäller i tidningarna har direktverkande el, dvs har inte gjort något för att minska sin energiförbrukning. Med dessa priser kommer de att tvingas att agera eller se sina fastigheter minska i värde!

Om jag fick bestämma så skulle varje hushåll få en viss energipott, dvs om man effektiviserar och använder mindre energin så kan man omvandla överskottet i potten till pengar. Ungefär som utsläppsrätter.
Jag tror att vi inom mycket snar framtid kommer att se otaliga generösa bidrag för att energieffektivisera. För det är som andra säger, man kan inte bara säga "skyll dig själv som inte är lika klok som jag" utan man måste inse att många inte kommer att ha råd med dessa nödvändiga investeringar utan hjälp.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
N
G OMathson skrev:
Och de ungdomar som relativt nyligen köpte bostäder med direkt el och jättehöga lån. Vad ska dom göra?
Naturligtvis ska dom inte heller slösa men de gör dom nog inte med dessa priser på el.
Vad ska de som satsade allt på rött, men det blev svart göra?
Vad ska de som förlorar massor på börsen göra?
Vad ska de som förlorar massor på bitcoin göra?

Vi kan inte bygga ett system där individen inte behöver ta ansvar för sina handlingar!
 
  • Gilla
vikfri och 6 till
  • Laddar…
N
M mimblewimble skrev:
Jag tror att vi inom mycket snar framtid kommer att se otaliga generösa bidrag för att energieffektivisera. För det är som andra säger, man kan inte bara säga "skyll dig själv som inte är lika klok som jag" utan man måste inse att många inte kommer att ha råd med dessa nödvändiga investeringar utan hjälp.
Detta är något positivt! Nu inser staten att de behöver stimulera förändringen så att fler och fler tar steget och energieffektiviserar.

Det som är tråkigt är att de som har ansträngt sig får inte något för sina ansträngningar.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
N Noun skrev:
Vad ska de som satsade allt på rött, men det blev svart göra?
Vad ska de som förlorar massor på börsen göra?
Vad ska de som förlorar massor på bitcoin göra?

Vi kan inte bygga ett system där individen inte behöver ta ansvar för sina handlingar!
Det där är ett icke-svar.

Man kan inte ändra förutsättningarna helt och hållet och sen säga att man får skylla sig själv. Det gör man bara om man är mycket självgod, saknar ödmjukhet och har sitt på det torra.


Det är ställt utom allt rimligt tvivel att många, speciellt unga, kommer att få ekonomiska problem om ingenting görs för att få dem att hålla näsan ovanför vattenytan. För man kan vända på det och fråga vad samhället tjänar på om många drivs från sina hem och går i personlig konkurs? Det är som med kriminalitet, det är alltid dyrare för samhället att tackla konsekvenserna än att man gör det innan det gått för långt.
 
  • Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
N Noun skrev:
Det som är tråkigt är att de som har ansträngt sig får inte något för sina ansträngningar.
Du pratade om att man är alltför pessimistisk?

De som redan effektiviserat vinner eftersom de f¨år lägre räkningar.
Men du menar att andra får det du inte får ta del av och det är himla orättvist?

Vad var det du sa i inlägget ovanför som jag citerade, var det inte något i stil med "skyll dig själv"?
 
G
N Noun skrev:
Vad ska de som satsade allt på rött, men det blev svart göra?
Vad ska de som förlorar massor på börsen göra?
Vad ska de som förlorar massor på bitcoin göra?

Vi kan inte bygga ett system där individen inte behöver ta ansvar för sina handlingar!
Förstår inte riktigt vad du menar? Ska man alltid förutsätta att allt kan ändras hur mycket som helts hur fort dom helst och skylla sig själv? "Accidents will happen" javisst men varför ska helt plötsligt svk producenterna och de som driver exportkablarna tjäna multum på ett system som brakat samman som följer regler (tex Eu), regler som vi som konsumenter/företag faktiskt betalar människor i riksdag/eu osv att skapa för att det ska fungera.
Riksgälden ska få in massor med pengar medans de som betalar går i konkurs?
Förutsatte du det?
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
N
M mimblewimble skrev:
Det där är ett icke-svar.

Man kan inte ändra förutsättningarna helt och hållet och sen säga att man får skylla sig själv. Det gör man bara om man är mycket självgod, saknar ödmjukhet och har sitt på det torra.


Det är ställt utom allt rimligt tvivel att många, speciellt unga, kommer att få ekonomiska problem om ingenting görs för att få dem att hålla näsan ovanför vattenytan. För man kan vända på det och fråga vad samhället tjänar på om många drivs från sina hem och går i personlig konkurs? Det är som med kriminalitet, det är alltid dyrare för samhället att tackla konsekvenserna än att man gör det innan det gått för långt.
Skulle du använda samma argument fast om räntorna?

Det är faktiskt inte ställt utom tvivel, speciellt de som kan påverka sin förbrukning.
Detta gäller även de som direktverkande el, precis som jag har och bor i S3.
  • Införskaffa en luft/luft.
  • Vrid ned temperaturen till 17-18.
  • Undvik att duscha så mycket du kan hemma.
  • Avgränsa och värm endast upp vissa rum i huset.
  • Använd varma kläder och tofflor hemma
Jag har 220 m2 med 5 personer och enligt tibber så förbrukar jag 69% mindre el än
genomsnittet av liknande hus. Inomhustemperaturen under September månad har pendlat mellan 17 och 24C.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Claes Sörmland
  • Gilla
cbrolin och 1 till
  • Laddar…
N
G OMathson skrev:
Förstår inte riktigt vad du menar? Ska man alltid förutsätta att allt kan ändras hur mycket som helts hur fort dom helst och skylla sig själv? "Accidents will happen" javisst men varför ska helt plötsligt svk producenterna och de som driver exportkablarna tjäna multum på ett system som brakat samman som följer regler (tex Eu), regler som vi som konsumenter/företag faktiskt betalar människor i riksdag/eu osv att skapa för att det ska fungera.
Riksgälden ska få in massor med pengar medans de som betalar går i konkurs?
Förutsatte du det?
Jag förutsatte inte det och sitter själv med direktverkande el med rörligt elpris!

Istället för att förutsätta att någon ska komma och hjälpa mig så gör jag allt i min makt för att minska
min energianvändning för att hålla min elräkning så låg som möjligt.
  • Har beställt en luft/luft.
  • Vridit ned temperaturen till 17C.
  • Undviker att duscha hemma.
  • Avgränsat och värmer endast upp vissa rum i huset.
  • Använder varma kläder och tofflor hemma
 
N Noun skrev:
Vad ska de som satsade allt på rött, men det blev svart göra?
Vad ska de som förlorar massor på börsen göra?
Vad ska de som förlorar massor på bitcoin göra?

Vi kan inte bygga ett system där individen inte behöver ta ansvar för sina handlingar!
Jag förstår vad du säger men exemplen du nämner är inte riktigt jämförbara, roulett, crypto och även börsen är inte essentiella på samma sätt som boende. Visst man kan säga att det är dumt att låna, problemet är att bostadsmarknaden inte egentligen har några bra alternativ. Man kan kanske beroende på besparingar köpa ett absolut ruckel kontant men det kan bli typ dyrare än ett nytt hus, ett lättare begagnat hus ligger ofta alltför nära nya hus i pris om man tar hänsyn till total kostnader. Dock anser jag att lägenhetspriserna är det verkliga skämtet så vad finns kvar då, husvagn är väl typ förbjudet? Får man ens sätta en villavagn på en tomt för nybyggnation, förmodligen inte skulle jag gissa? Det uppenbara ekonomiskt försvarbara alternativet är att bo under en bro, men frågan är om man ens kan känna sig trygg där än mindre är det komfortabelt. Box lika hus typ det Elon Musk äger ett av är vad jag hoppas på eller kanske 3d printade hus men fram tills dessa finns i Sverige och till rimligt pris så kan jag förstå att folk tar ett större lån för sitt boende då marknaden har satt ribban rejält högt gällande bostadspriserna och alternativen är inte lockande.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.