Vi har köpt ett gammalt hus och det visade sig att badrumsventilationen har blivit täckt av plåttak när det gjordes en utbyggnad från badrummet. Det är ett hemmabygge från början och är alltså inget rör utan bara trä runt om och sen längst upp möts man av plåttak.

Nu till frågan: Skulle ni rekommendera att sätta ventilation där den gamla var eller kan det vara risk för att blir fel och läcker? Det är ganska stora "räfflor" på plåttaket. Tänkte huva eller ett rör med en rund böj?

Andra alternativet är att göra en ny ventilation genom väggen men då måste den få igenom tre väggar varav en timmervägg. Ventilationsröret skulle då gå igenom ett förråd och pannrummet så det kommer inte störa men känns som mycket jobb.

Tacksam för svar! Som ni märker kan jag inte så mycket

Tror lite bilder hade underlättat, iallafall för mig. Men överlag så vill man ha en seriös och bra ventilation i ett badrum.

L LouvisaG skrev:
Vi har köpt ett gammalt hus och det visade sig att badrumsventilationen har blivit täckt av plåttak när det gjordes en utbyggnad från badrummet. Det är ett hemmabygge från början och är alltså inget rör utan bara trä runt om och sen längst upp möts man av plåttak.

Nu till frågan: Skulle ni rekommendera att sätta ventilation där den gamla var eller kan det vara risk för att blir fel och läcker? Det är ganska stora "räfflor" på plåttaket. Tänkte huva eller ett rör med en rund böj?

Andra alternativet är att göra en ny ventilation genom väggen men då måste den få igenom tre väggar varav en timmervägg. Ventilationsröret skulle då gå igenom ett förråd och pannrummet så det kommer inte störa men känns som mycket jobb.

Tacksam för svar! Som ni märker kan jag inte så mycket
Kan det vara TP20 plåt du menar?

Då får du nog be en plåtslagare bygga en till dig, tror inte det finns några färdiga.

Det är framförallt i undertaket(underlagspappen eller duken) som du vill ha det tätt annars kommer du få vattenskador av regn.

• Gilla
LouvisaG
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Tror lite bilder hade underlättat, iallafall för mig. Men överlag så vill man ha en seriös och bra ventilation i ett badrum.
Jag försökte ladda upp från mobilen men funkade inte. Jag tar med en annan kamera och lägger upp snart!

Viktor.J Viktor.J skrev:

• Rostig röd plåttak med löv och skräp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på röd korroderad plåttak med löv och mossa.
    Skapa konto
  • Ett rödaktigt tak med ett rör omgivet av en tätare yta för skydd, löv spridda över takpannorna.
    Skapa konto
  • Vitmålad takventil i ett rum med retro tapet och vit taklist med skador.
    Skapa konto
Viktor.J Viktor.J skrev:
Sådär ser plåttaket ut precis ovanför den gamla ventilationen. Och så en bild på ventilationen som jag har stängt hårt då det är öppet trä fram till plåttaket. Bifogar också en bild på en lösning som gjorts från ett annat rör som det läckte ifrån. Men det kommer fortfarande kondens längs det röret nere inne i pannrummet

Düsseldorff
Menar du att det inte finns något ventilationsrör mellan tallriksventilen och taket? Det är alltså bara ett "schakt" byggt av trä? I så fall bör du byta ut det till ett ventilationsrör eller, om det får plats, dra ett rör genom schaktet. Den fuktiga badrumsluften kommer göra träet ledset över tid. Dessutom är det knappast tätt.

M mattoys skrev:
Kan det vara TP20 plåt du menar?

Då får du nog be en plåtslagare bygga en till dig, tror inte det finns några färdiga.

Det är framförallt i undertaket(underlagspappen eller duken) som du vill ha det tätt annars kommer du få vattenskador av regn.
Det är sådan här plåt och inget takpapp/duk under precis där den gamla ventilationen var. De har liksom bara byggt över över hålet och låtit det vara så. När man tittar upp är det bara plattåk man ser

• Rostig röd plåttak med löv och barr, ingen underlagsduk synlig genom eventuella öppningar.
    Skapa konto
  • Närbild av slitet rött plåttak med löv och mossa, ingen underlagspapp synlig.
    Skapa konto
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Menar du att det inte finns något ventilationsrör mellan tallriksventilen och taket? Det är alltså bara ett "schakt" byggt av trä? I så fall bör du byta ut det till ett ventilationsrör eller, om det får plats, dra ett rör genom schaktet. Den fuktiga badrumsluften kommer göra träet ledset över tid. Dessutom är det knappast tätt.
Nej precis. Men jag har stängt ventilationen tätt eftersom att det ändå inte leder ut någonstans, det är bara plåt så luften leds inte ut någonstans. Just för att det inte ska komma fukt in i träet. I brist på annat har vi använt en luftavfuktare efter att vi duschat men det känns ganska akut att fixa detta

Düsseldorff
L LouvisaG skrev:
Nej precis. Men jag har stängt ventilationen tätt eftersom att det ändå inte leder ut någonstans, det är bara plåt så luften leds inte ut någonstans. Just för att det inte ska komma fukt in i träet. I brist på annat har vi använt en luftavfuktare efter att vi duschat men det känns ganska akut att fixa detta
Du behöver en plåtslagare för att fixa ventilationen genom taket. Sedan behöver du installera ett ventilationsrör och allra helst mekanisk ventilation (det vill säga en fläkt) istället för tallriksventilen.

Jag har dragit åt "ventilationsplattan" så hårt att jag tyvärr inte kan ta bilder utan att öppna det med våld och då är jag rädd att inte få det lika tätt igen

Du behöver en plåtslagare för att fixa ventilationen genom taket. Sedan behöver du installera ett ventilationsrör och allra helst mekanisk ventilation (det vill säga en fläkt) istället för tallriksventilen.
Okej! Ja en sådan fläkt har vi redan införskaffat! :) Men Du skulle ändå rekommendera genom taket än att dra rör genom väggarna? Med en duktig plåtslagare borde det kanske vara safe

Tror risken för problem är större ut genom en vägg.
Fast det beror ju såklart vad utsidan av väggen består av och om det inte finns något ovanför(t.ex. takutsprång).
Jag skulle föredra genom taket, sen behöver det ju inte vara exakt där den gamla ventilationen var.
Men om det är en lämplig placering så kör på det.

S sblixten skrev:
Tror risken för problem är större ut genom en vägg.
Fast det beror ju såklart vad utsidan av väggen består av och om det inte finns något ovanför(t.ex. takutsprång).
Jag skulle föredra genom taket, sen behöver det ju inte vara exakt där den gamla ventilationen var.
Men om det är en lämplig placering så kör på det.
Okej! Ja det är visserligen takutsprång där vi tänkte sätta den. Kanske om man förlänger så att utluften hamnar utanför. Pratade med en plåtslagare han tyckte genom väggarna vore bättre. Dessutom skulle deras jobb kosta 5-8 tusen plus moms. Dvs pengar som inte existerar just nu

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.