Status
Tråden går ej att kommentera.
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Whataboutism, flaskhalsavgifter och annat är irrelevant, öppen marknad är inte samma sak som frihandel.
Jo, vi har frihandel på elområdet.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det är intressant att vi ska betala för att tyskarna ska få el, samtidigt som vi har elbrist.
Upprepning nummer 231: Sverige har ingen elbrist. Sverige är en av Europas största el-exportörer.
Vi betalar inte för att Tyskarna ska få el. Tyskarna köper till höga priser från oss, och svenska elproducenter passar på att kräva samma priser från svenska kunder. Det är deras girighet som skickar elpriserna i höjden, kalla det för marknadsekonomi eller vad du vill.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Upprepning nummer 231: Sverige har ingen elbrist. Sverige är en av Europas största el-exportörer.
Vi betalar inte för att Tyskarna ska få el. Tyskarna köper till höga priser från oss, och svenska elproducenter passar på att kräva samma priser från svenska kunder. Det är deras girighet som skickar elpriserna i höjden, kalla det för marknadsekonomi eller vad du vill.
Då är det inte helt fel att säga "varför skall vi betala för att tyskarna skall få el". Utan tyskarna så hade vi inte haft dessa priser. Utan kablarna till kontinenten hade vi inte haft dessa priser. Utan EUs krav på elområdesuppdelning och exportkrav hade vi inte haft dessa priser. Skriv om det hur du än vill men ändra på en eller flera av dessa parametrar så hade vår situation sett HELT annorlunda ut. Alternativt inför patriotklausul; det är faktiskt våra naturresurser vi tillåter privata företag att göra vinst på.
 
  • Gilla
videopac och 4 till
  • Laddar…
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Tja, Sverige har bland annat kört ner kärnkraften på initiativ av de nedknarkade dårarna i MP.

Produktionen från de 6 nedlagda reaktionerna hade sannolikt varit konsumerad ifall de fortfarande var i drift, hade den inte varit det så skulle de väl lagts ned av lönsamhetsskäl.
 
H Huzzbutt skrev:
Produktionen från de 6 nedlagda reaktionerna hade sannolikt varit konsumerad ifall de fortfarande var i drift, hade den inte varit det så skulle de väl lagts ned av lönsamhetsskäl.
Förtydligande: de hade lagts ner pga straffavgift och sönderskattning, som såklart leder till lönsamhetsproblem.
Man kan döda precis allt bara man avgiftar det tillräckligt hårt.
 
  • Gilla
videopac och 5 till
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Eftersom du envisas och verkar ha din egen definition av frihandel (kontra den hårt reglerade elmarknaden) bjuder jag på några länkar:

[länk]
[länk]
[länk]

Eller så kan du googla själv på: "frihandel"
Vad av det här är inte uppfyllt när det gäller elmarknaden?
Med frihandel menar man handel som inte regleras av tullar, importkvoter eller andra regler som försvårar import och export mellan länder. EU:s inre marknad är till exempel ett stort frihandelsområde.
 
D Daniel 109 skrev:
Vad av det här är inte uppfyllt när det gäller elmarknaden?
Bla prissättningen.
 
  • Gilla
  • Haha
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
J jani84 skrev:
Mina tankar kring dagens elpriser..

Jag har precis som de flesta andra följt händelserna kring elpriserna och det politiska käbblet kring dessa prisnivåer.
Diskussionerna vid middagsbordet, runt fikabordet på kontoret mm handlar nästan oavkortat om just detta. Men när jag lyssnar så börjar jag ändå undra om folk verkligen på riktigt har förstått vilka konsekvenser detta kommer innebära för privata hushåll, för företag och för oss som land.
Jag vill påstå att konsekvenserna med elpriser kring 4-8kr i vinter är abnorma.
Vi som bor i Sverige verkar ha en stor förmåga att slå ifrån det hemska som är framför oss och mer eller mindre förneka problemet genom att säga ”Ne men vi bor i Sverige, vi har det ändå oförskämt bra jämfört med stora delar av världen”
Eller så litar vi stenhårt på att våra politiker och staten kliver in och räddar oss innan det blir riktigt skitilla.
jag är genuint orolig. Vi är en familj på 4personer. Vi bor i villa på 330kvm i Sthlm området. Vi har rörligt elavtal, bundna lån med låg ränta. Alla åtgärder för att energieffektivisera (utom solceller) är utförda sedan ett par år och vi förbrukar idag 18000kWh på ett år. Vi har två inkomster och vi tjänar ”bra” och har en buffertsparande som går att använda.
Vi kommer klara 20000kr/månaden i elräkning men när du kombinerar detta med dagens matpriser, drivmedelspriserna och övriga kostnader så blir det mer eller mindre inget utöver detta. Det betyder att restaurangbesök, idrottsevenemang, semester, resor och övrig vardagslyx försvinner och då är vi den delen av befolkningen som har det alltså bra. Ekonomin går ihop för oss. Resten då?
Ensamstående, pensionärer, företag och många många andra?
Hur många i Sverige har råd med en elnota på 15-20k/månad i vinter? Det som i ”normala” fall har legat på 3000kr

Hur många butiker lever på en lyckad julhandel? Hur många restauranger behöver en succéartad julbord för att gå runt? Hur många har råd att köpa biljetter/säsongskort till sitt favoritlag? Hur många idrottsklubbar har råd att tappa den försäljningen? Hur många har råd att tanka bilen? Handla den mat som behövs? Hur många hushåll klarar ens av en ökning i fasta kostnader på säg 3000kr? När matten inte går ihop, vem ska du strunta i och betala?

jag tror på riktigt att det som väntar oss framöver är enkelt sagt skitilla men ibland känns det som att jag är en av få som tänker såhär.
Jag vet inte, nu har jag iaf fått skriva av mig lite.

Jo en sista grej, politikerna säger gärna att ”det finns ingen Quickfix” så må det vara när det handlar om planerad produktion men det finns en quickfix till dagens priser: slopad moms,jättesänkning av energiskatten och ett maxtak. Återstår att se hur illa det ska gå innan någon börjar rycka i dessa trådar

Må väl där ute!
Dagens Quickfix borde vara att fler går över till timtaxa och förbrukar el när det är billigt. En sådan åtgärd borde minska kostnaden för konsumenten och också reducera belastningen på elnäten på dagtid om många gör på detta sätt. Det går ju att köra tvättmaskin och diskmaskin på natten och också ladda elbilen då. Många har också värmepump till golvvärme och varmvatten som skulle kunna stängas på dagen när det är som dyrast el. Ett värmegolv i betongplatta har ju en avsevärd värmetröghet.
 
B borox skrev:
Dagens Quickfix borde vara att fler går över till timtaxa och förbrukar el när det är billigt. En sådan åtgärd borde minska kostnaden för konsumenten och också reducera belastningen på elnäten på dagtid om många gör på detta sätt. Det går ju att köra tvättmaskin och diskmaskin på natten och också ladda elbilen då. Många har också värmepump till golvvärme och varmvatten som skulle kunna stängas på dagen när det är som dyrast el. Ett värmegolv i betongplatta har ju en avsevärd värmetröghet.
Vad händer med hem/villa försäkringarna när kåkar börja brinna ner för att folk startar sina gamla diskmaskiner, torktumlare o tvättmaskiner? Vet inte hur det är med gamla elbilar om dess batterie kan ta eld?
 
peterbroberg peterbroberg skrev:
Vad händer med hem/villa försäkringarna när kåkar börja brinna ner för att folk startar sina gamla diskmaskiner, torktumlare o tvättmaskiner? Vet inte hur det är med gamla elbilar om dess batterie kan ta eld?
De flesta har gamla/beg maskiner och bilar och förskringringen gäller ändå. Hur tänkte du?
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
G
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Förtydligande: de hade lagts ner pga straffavgift och sönderskattning, som såklart leder till lönsamhetsproblem.
Man kan döda precis allt bara man avgiftar det tillräckligt hårt.
Samt att vinkraft "kan" leverera el till lägre investeringskostnad/produktionskostnad, delvis pga lättnader som då konkurrerar med tex kk, samma med solceller som subventioneras. Solceller får även mycket tid (tid är pengar) av oss skattebetalare. Tid för alla dessa regelverk/admin i rikdag/kommun/länstyrelse osv. Jag har inte satt på värmen än men snart behöver min värmepump el, från solceller?
 
peterbroberg peterbroberg skrev:
Vad händer med hem/villa försäkringarna när kåkar börja brinna ner för att folk startar sina gamla diskmaskiner, torktumlare o tvättmaskiner? Vet inte hur det är med gamla elbilar om dess batterie kan ta eld?
1. Varför skulle folk börja starta "sina gamla" vitvaror?
2. Finns det ens "gamla elbilar"?
3. Vad har detta med tråden att göra?

Svar: det händer absolut ingenting med hemförsäkringen eller ersättning från den så tillvida man inte betett sig vårdslöst.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
1. Varför skulle folk börja starta "sina gamla" vitvaror?
2. Finns det ens "gamla elbilar"?
3. Vad har detta med tråden att göra?

Svar: det händer absolut ingenting med hemförsäkringen eller ersättning från den så tillvida man inte betett sig vårdslöst.
1) Har du missat timpriset på natten
2) Ja, prius är ett bra exempel o det är nog bara 2 år sedan min kollegas bil höll på att skjuta oss ut genom Landvetters garage när den helt plötsligt gav max och jag drog av tändningen innan vi kört rakt ut från 4:e vån.
3) Man sparar på ett sätt men höjer försäkringarna som kompensation
Förklaring på dina frågor?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
De flesta har gamla/beg maskiner och bilar och förskringringen gäller ändå. Hur tänkte du?
Dom kommer naturlivs höja den när div kåkar brinner ner så vi får kompenserar för idioter som inte tänker längre än näsan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.