7 817 läst · 49 svar
8k läst
49 svar
Byta termostater, till vad? Smarta med wifi eller vanliga? Fjärrvärme som uppvärmning
Hade samma problem för några dagar sedan. Om du kollar in i den del som sitter mot ventilen så ser du två metallklackar som kan vara spända. För att släpp på dessa så ska du vrida på ringen som sitter mot radiatorn. Då ska termostaten bara glida på och klicka i ventilen. Om detta inte hjälper så kan problemet vara ett annat.Grillen skrev:
Det verkar som sagt inte vara ett RA radiatorfäste då fästet är 25mm i diameter medans radiatorn RA2990 är 23mm!
OTGI yes, såg metallklacken, men dom är inte ute och det spelar ingen roll om jag vrider på fästet då den inte ens går över klacken som är 2mm för stor
OTGI yes, såg metallklacken, men dom är inte ute och det spelar ingen roll om jag vrider på fästet då den inte ens går över klacken som är 2mm för stor
Det absolut viktigaste vid fjärrvärme är att man har en inomhus givare! Ställer man in tempen på givaren till 21° så håller FV centralen den tempen året runt.
Det innebär att alla rör och element är kalla tiden Maj-Sep.
Det innebär att alla rör och element är kalla tiden Maj-Sep.
Jag håller inte med. Med fjärrvärme skulle jag absolut köra reglarande termostater i varje rum.L Leif i Skåne skrev:
Varför vill ni ha innegivare? Finns ju inga fördelar med innegivare jämtemot termostater.
Har precis bytt alla våra termostater, och kan bekräfta att det är Danfoss 2950 som passar till RAVL. Kör en smart-termostat (NEXA) på prov, men den medföljande RAVL-adaptern var värdelös så fick köpa en separat RAVL/M30 adapter (om det hjälper någon annan).Grillen skrev:
Edit: passade på att byta ett par packboxar också där det läckte kring ventilen. Om piggen "bara" sitter fast kan man antingen byta packbox eller slå lite på ventilhuset.
Kan inte se hur det skulle kunna optimeras mer effektivt. Hur då? Du betalar inte för framledningstemperatur med fjärrvärme.Demmpa skrev:
Jag gick förra vintern över till att höja fjärrvärmekurvan men reglera mer på termostaterna. Jag tycker att det fungerar bättre. Jag kan inte se någon skillnad på förbrukningen alls, om jag kompenserar lite för utetemperaturen. Jag kommer därav fortsätt att reglera temperaturen i mitt hus med radiatorernas termostater, och kan tipsa om detta.
Om du reser bort så kan du garanterat sänka temperaturkurvan på fjärrvärmecentralen, det behövs inte uppkopplade termostater för detta. Jag rekommenderar att laga det som lagas går, t ex ventiler är oftast bara att knacka lite på, droppa lite symaskinsolja och motionera. Som ett sista försök innan byte av packbox så kan man försiktigt dra ut ventilen med tång(Jag repeterar, försiktigt!!!).
Om du reser bort så kan du garanterat sänka temperaturkurvan på fjärrvärmecentralen, det behövs inte uppkopplade termostater för detta. Jag rekommenderar att laga det som lagas går, t ex ventiler är oftast bara att knacka lite på, droppa lite symaskinsolja och motionera. Som ett sista försök innan byte av packbox så kan man försiktigt dra ut ventilen med tång(Jag repeterar, försiktigt!!!).
Blir att behålla dessa termostater och byta till nya radiatorventiler där dessa termostater passar då radiatorventilerna som sitter på nu är i varierande skick och vissa kommer säkert må bra av byte samt att det blir en "mindre" summa ändå.
Är det dessa jag ska ha?
https://www.vvsochbad.se/danfoss-ra...NHAguh3mafjpWZrWyK7au4QCRD0eRMqgaAl1AEALw_wcB
Är det dessa jag ska ha?
https://www.vvsochbad.se/danfoss-ra...NHAguh3mafjpWZrWyK7au4QCRD0eRMqgaAl1AEALw_wcB