Hej!
Jag har precis köpt hus med tillhörande damm på tomten. Dammen är ganska liten, rund, 1 meter i diameter med stenpartier och lite växter runtom. En "fontän" sprutar upp vatten i mitten, och den är t.o.m. belyst med utebelysning. Den ser rätt snygg ut och smälter in bra i trädgården.

Problemet är att jag inte vill att barnen druttar i och drunknar. Kan man fylla ut dammen med stora stenar eller grus utan att det ser konstigt ut?

Ser du till att täcka ordentligt med ett lager gummiduk eller så först och plockar bort pumpen så visst. fyll ut den till ett lämpligt djup och sätt blötväxter där. Gjorde så hemma när grannen fick smått. Vi hadde helöppet mellan tomterna

Annars såg jag ett alternativ på något trädgårdsprogram där dammen fick vara kvar men man satte ett stadigt galler strax under vattenytan. Så kunde vattnet vara kvar men eventuella idruttande barn löpte ingen risk för att få huvudet under ytan och drunkna.

Min morbror fyllde dammen med sand när barnbarnen kom och vips var sandlådan fixad!

Först som sist: Välkommen till forumet!

Dessvärre är det väl så att olycksstatistiken visar att små barn kan drunkna i 5 cm djupt vatten om olyckan är framme. I ditt ställe hade jag behållit dammen men hägnat in den. Det är antingen det eller att täcka över/fylla igen den det handlar om man inte tror sig ha 110% koll på sina barn hela tiden.

"Better safe than sorry" har väl aldrig passat bättre, eller hur?

MVH
Ronnie

Instämmer med pysslaren, hängna in dammen.
Det går att hängna in den så att det blir en naturlig del i det hela. Nu är det jättesvårt att ge tips då vi inte ser hur det ser ut, men det anser jag vara det bästa.

Sedan får man tala om för barnen att detta inte är någon lekplats.

Mina föräldrar har en damm, modell MYCKET STOR, den är inhängnad, och den har alltid funnits där för mina barn. Inga problem, dom vet att dom inte får vara där själva. Vill dom titta på fiskarna så kommer dom och säger till och vi går och tittar.
Mina grabbar är nu 2 och 4 år.

Men jag skulle inte rekommendera att lägga stora sten i dammen, då kan du likväl fylla i gen den utan vatten och odla gräs. Det finns även på välsorterade damleverantörer en "boj" man lägger i dammen som avger ett alarm om någon faller i dammen, också ett alternativ.

Vad som ofta är farligast när det gäller barn och vatten är när det finns branta kanter där de kan drutta i. Det kan ju vara svårt att bygga om en befintlig damm men vill man ha en barnvänlig damm och ska gräva nytt, så tänk på att ha långgrunda "stränder" och kanske inga stora hårda stenar där de kan slå sig medvetslösa på och sedan hamna med ansiktet i vattnet.

Jag har själv en liten batting på två år så jag känner igen rädslan för att något ska hända, men faktum är, tror jag, att de flesta barn har ganska bra känsla för det där själva, och jag tycker det vore synd att fylla igen dammen. Lär istället barnen att ha respekt för vatten och försök ta bort eventuella "hot-spots" där det kan hända saker.

/Kalle

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.