Status
Tråden går ej att kommentera.
Lill72 Lill72 skrev:
Tror på det sist nämnda.
Jag uppfattar inte artikeln som så utan att de ca 7% av elen som förloras i överföringarna på elnäten måste elnätbolagen stå för genom att köpa el på marknaden och när priset blir så högt som det är vill de höja nätavgifterna till kund då de annars förlorar massa pengar.
 
F Finndjävel skrev:
Tja, Sverige har bland annat kört ner kärnkraften på initiativ av de nedknarkade dårarna i MP.
Förstår inte hur det leder till att våra utsläpp hamnar i Ryssland. Låter som ett långt avgasrör.
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Det är ju så marknaden fungerar som du ofta brukar poängtera själv. Hur ska du ha det?
Nu har ju Daniel genomgående låtit förstå att han skulle föredra att det offentliga ägde näten. På vilket sätt ser du en konflikt här?
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Jag uppfattar inte artikeln som så utan att de ca 7% av elen som förloras i överföringarna på elnäten måste elnätbolagen stå för genom att köpa el på marknaden och när priset blir så högt som det är vill de höja nätavgifterna till kund då de annars förlorar massa pengar.
Oavsett orsak är det tyvärr vi konsumenter som står för notan. Det är i princip en helt riskfri monopolverksamhet att vara nätägare idag.
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Oavsett orsak är det tyvärr vi konsumenter som står för notan. Det är i princip en helt riskfri monopolverksamhet att vara nätägare idag.
Inget mothugg från mig. Bara det att elmarknaden är nog den mest komplicerade skitmarknad som finns. Det är ett under att vi ens har el i våra uttag…
 
  • Gilla
videopac och 4 till
  • Laddar…
Med 30% ökning av nätavgifterna per kWh får jag anta, hamnar vi på över kronan i grundavgift. Skoj.
 
  • Ledsen
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Jag uppfattar inte artikeln som så utan att de ca 7% av elen som förloras i överföringarna på elnäten måste elnätbolagen stå för genom att köpa el på marknaden och när priset blir så högt som det är vill de höja nätavgifterna till kund då de annars förlorar massa pengar.
Jag förstår inte hur höga elpriser kan orsaka större svinn dvs. nätförluster. Lägre elpris lägre svinn?
Edit: förstår nu vad du menade, läste lite för fort
 
  • Gilla
JockeHX
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Du verkar fortfarande inte förstå skillnaden mellan frihandel och en starkt reglerad marknad. Jag har påpekat det vid ett antal tilfällen men det verkar tyvärr inte gå in.
Det är frihandel som gäller när det gäller el. Att det sedan finns koldioxidskatter, miljöprövningar och säkerhetskrav på kraftverk är inte något som ändrar på det faktum att el handlas på en öppen marknad.
 
F fiskbuggaren skrev:
Nu har ju Daniel genomgående låtit förstå att han skulle föredra att det offentliga ägde näten. På vilket sätt ser du en konflikt här?
Ämnet var skillnaden mellan en hård reglerad marknad och frihandel, inte vilken typ av ägande vilket är något helt annat.
 
Det är intressant att vi ska betala för att tyskarna ska få el, samtidigt som vi har elbrist.
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är frihandel som gäller när det gäller el. Att det sedan finns koldioxidskatter, miljöprövningar och säkerhetskrav på kraftverk är inte något som ändrar på det faktum att el handlas på en öppen marknad.
Hur många gånger ska jag behöva förklara för dig att en öppen marknad är inte samma som frihandel?
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Det är ju så marknaden fungerar som du ofta brukar poängtera själv. Hur ska du ha det?
Nej, det har jag inte sagt. Jag har sagt att flaskhalsavgifterna är nödvändiga för att hålla marknaden i balans. Inte att de ska hamna i privata fickor. Elnätet bör vara offentligt ägt eftersom det i praktiken är monopol.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det är intressant att vi ska betala för att tyskarna ska få el, samtidigt som vi har elbrist.
Vi har egentligen inte elbrist (effektbrist) men pga att vi inte kan mätta exporten blir vi "smittade" av deras priser. Det är en del av hur avtalet är utformat (Elmarknadsförordningen) där priset sätts efter en modell som kallas marginalprissättning. Det är den modellen som måste ändras för att vi inte ska smittas av andra länders bristande energipolitik.
 
Redigerat:
  • Gilla
videopac och 5 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, det har jag inte sagt. Jag har sagt att flaskhalsavgifterna är nödvändiga för att hålla marknaden i balans. Inte att de ska hamna i privata fickor. Elnätet bör vara offentligt ägt eftersom det i praktiken är monopol.
Whataboutism, flaskhalsavgifter och annat är irrelevant, öppen marknad är inte samma sak som frihandel.
 
S
Nyss läste jag på txt-tv att nätbolagen höjer priset.
Upp till 30% dyrare i södra sverige
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.