Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Just nu ser det snarare ut som de brunblåa vinner... Med ännu högre kostnader för Sveriges skattebetalare, och för Uffe som kommer bli tvungen att svälja en hel del korv för att Jimmie inte ska göra anspråk på statsministerposten, för att inte tala om alla som får en enkelbiljett på SDs utvisningståg.
Beror på vilken kanal man ser på. SVT säger höger, aftonbladet vänster. Antar aftonbladet släpar efter.

Edit: Min aftonbladets sändning var inte i synk :rofl:

C cbrolin skrev:
Helt fel. Om det varit som du tror hade det inte varit så stor prisskillnad mellan SE2 och SE3.
Var då vänlig att berätta exakt hur det är vid export.

K karlmb skrev:
Var då vänlig att berätta exakt hur det är vid export.
Det har jag redan gjort. Brydde du dig inte om att läsa innan du svarade? Men, i princip, kabelägaren är konsument i den billiga änden och producent i den dyra änden. Mellanskillnaden minus effektförlusten går till kabelägaren. Priserna i de två ändarna blir inte samma. Då skulle kabelägaren inte tjäna någonting. Däremot kan priserna bli lika pga rådande tillgång och efterfrågan men då kommer inte heller någon ström att flyta i kabeln.

• Gilla
sandos
  • Laddar…
C cbrolin skrev:
Det har jag redan gjort. Brydde du dig inte om att läsa innan du svarade? Men, i princip, kabelägaren är konsument i den billiga änden och producent i den dyra änden. Mellanskillnaden minus effektförlusten går till kabelägaren. Priserna i de två ändarna blir inte samma. Då skulle kabelägaren inte tjäna någonting. Däremot kan priserna bli lika pga rådande tillgång och efterfrågan men då kommer inte heller någon ström att flyta i kabeln.
Fast frågan gällde ju hur priset sätts i respektive ände.
När får vi nära samma pris och när skiljer det rejält?
Precis hur kan man tex räkna ut vad priset blir i SE4 utifrån importbehov i Tyskland vid ett givet pris där?
Svepande förklaringar har jag redan läst.

Varför skriver du då ett svar på frågan utan att veta vad det handlar om.
Det fungerar på samma sätt som inom landet. Är det inte mättat så gäller samma elpris i båda ändar på ledningen. Definitivt inte ett högre pris på den exporterande sidan som du påstår.
Kostnaden för ledningen tas ut i form av överföringsavgifter, de hamnar på nätavgiften.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Just nu ser det snarare ut som de brunblåa vinner... Med ännu högre kostnader för Sveriges skattebetalare, och för Uffe som kommer bli tvungen att svälja en hel del korv för att Jimmie inte ska göra anspråk på statsministerposten, för att inte tala om alla som får en enkelbiljett på SDs utvisningståg.
"återtåget är väl en engångskostnad? ~10år gamla siffror sa väl att genomsnitts invadraren kostade samhället 74.000kr/år. Bra mycket mer än en biljett oavsett vad elspriset är vågar jag fortfarande säga.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
"återtåget är väl en engångskostnad? ~10år gamla siffror sa väl att genomsnitts invadraren kostade samhället 74.000kr/år. Bra mycket mer än en biljett oavsett vad elspriset är vågar jag fortfarande säga.
Ser inte vad detta har med elräkningar att göra riktigt, glider lite off-topic minst sagt.

Jag har mest insett att inget parti kommer ha någon snabb och bra lösning på elkrisen så har typ ignorerat det när jag röstat. Eller jo, det finns en lösning, att dra ned på förbrukning och det har ju en del trott kommer efter valet då ingen vill ta upp det innan....

• Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Nu var jag ju lite ironisk, eftersom det var lite tidigt att både utropa en segrare och avgöra vad eventuell framtida politik skulle leda till.

Man måste vara bra blåögd för att tro att SD har en vettig invandringspolitik, det är ytterst få av deras "förslag" som är genomförbara i verkligheten (en fördel med att vara i opposition) , så det ska bli kul att se hur det utvecklar sig i den brunblåa sandlådan.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Varför skriver du då ett svar på frågan utan att veta vad det handlar om.
Det fungerar på samma sätt som inom landet. Är det inte mättat så gäller samma elpris i båda ändar på ledningen. Definitivt inte ett högre pris på den exporterande sidan som du påstår.
Kostnaden för ledningen tas ut i form av överföringsavgifter, de hamnar på nätavgiften.
Jaha, mr Vetallt, men det är ju inte samma pris på båda sidor av gränsen mellan olika SE-områden om förbindelserna är maxade.
Vet du hur det fungerar vid export eller gissar du bara?

K karlmb skrev:
Jaha, mr Vetallt, men det är ju inte samma pris på båda sidor av gränsen mellan olika SE-områden om förbindelserna är maxade.
Vet du hur det fungerar vid export eller gissar du bara?
Trollar du eller har du så svårt att begripa skriven information?

E
D Daniel 109 skrev:
Vi har periodvis haft det bättre utan Euro. Det är en fördel med en egen riksbank som sätter räntan efter Sveriges behov, inte Greklands.
Med samma argument kan vi gå ur EU med.

• Gilla
cbrolin och 1 till
  • Laddar…
E erkka skrev:
Med samma argument kan vi gå ur EU med.
Låter som en bra idé!

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Trollar du eller har du så svårt att begripa skriven information?
Du vet tydligen inte svaret på min fråga.

Jo, och jag har förklarat det för dig många gånger.

• Gilla
cbrolin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.