Status
Tråden går ej att kommentera.
Attitudeswe
F Fideliox skrev:
Japp. Men det är bara att sätta en fläkt och nypa ihop rören enligt VVS firman som var och kollade på det, inget konstigt.

Men alternativet är då att även koppla på någon form av återvinning.
Varför överge flvp. Det är ju detta ditt hus är byggt för. Med så låg förbrukning som du har så kan det knappast vara lönt med en ful LVVP
 
D Daniel 109 skrev:
Om priset höjs så minskar efterfrågan och viljan att leverera ökar, så ja då blir det ett överskott.
Om det du skriver skulle stämma är det ju bara att höja priset ett öre så har du lösningen på Europas energibrist och sossarnas 'elkostnadsbidrag' kan kanske utökas, permanentas och delas ut till alla elabonenter månadsvis.

Nä, det blir inget överskott pga höga priser, du kan ju jämföra situationen i år med hur det var för 1 eller 2 år sedan, vi har högre priser i Europa nu och elbristen står för dörren då man startar oljeeldade elproduktionsanläggningar redan i aug/sept.
 
Det är mycket rönnbär nu...så det blir en kall vinter. Det är helt andra tider än vad vi varit vana vid. Det är inte bara Putin, det var dyrt redan förra vintern innan invasionen. Jag är också orolig för människorna som lever på fattigdomsgränsen, kommer folk att frysa ihjäl om elen stängs av tillfälligt? Samtidigt ger staten 250 miljarder till kapitalet. Det är märkliga tider vi lever i. Kanske alla preppers hade rätt ändå. Jag hoppas att vi fixar det tillsammans.
 
F fribygg skrev:
Om det du skriver skulle stämma är det ju bara att höja priset ett öre så har du lösningen på Europas energibrist och sossarnas 'elkostnadsbidrag' kan kanske utökas, permanentas och delas ut till alla elabonenter månadsvis.

Nä, det blir inget överskott pga höga priser, du kan ju jämföra situationen i år med hur det var för 1 eller 2 år sedan, vi har högre priser i Europa nu och elbristen står för dörren då man startar oljeeldade elporoduktionsanläggningar redan i aug/sept.
Du missar poängen fullständigt. Bidragen gör att priserna måste höjas ännu mer för att det ska bli balans.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Nu på söndag tror jag en övervägande del av befolkningen kommer att rösta på det parti som tycks ha den mest övertygande energipolitiken. Detta är kärnfrågan, överlevnadsfrågan för de flesta. Handlar inte enbart om vilka rabatter och subventioner som utlovas, utan främst om långsiktig energipolitik.

En del tror att en mängd nya vindkraftverk kommer att lösa det hela i närtid.

Andra tror inte det, utan vill satsa på en kraftig utbyggnad av kärnkraft, med omedelbar start.

Oavsett vad man tycker så är energifrågan den överlägset viktigaste frågan för de flesta i detta val. De flesta andra frågor bleknar i jämförelse med frågan om man kan ha råd att leva överhuvudtaget.
och som i alla viktiga frågor är det mer EU än Sverige som bestämmer utfallet.
 
Djoon Djoon skrev:
Det är mycket rönnbär nu...så det blir en kall vinter. Det är helt andra tider än vad vi varit vana vid. Det är inte bara Putin, det var dyrt redan förra vintern innan invasionen. Jag är också orolig för människorna som lever på fattigdomsgränsen, kommer folk att frysa ihjäl om elen stängs av tillfälligt? Samtidigt ger staten 250 miljarder till kapitalet. Det är märkliga tider vi lever i. Kanske alla preppers hade rätt ändå. Jag hoppas att vi fixar det tillsammans.
Fick besked igår om att firman som ska montera en spiskassett i min öppna spis kommer vecka 48. Hoppas det inte blir någon försening...
 
  • Gilla
  • Ledsen
Djoon och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe
F fribygg skrev:
Om det du skriver skulle stämma är det ju bara att höja priset ett öre så har du lösningen på Europas energibrist och sossarnas 'elkostnadsbidrag' kan kanske utökas, permanentas och delas ut till alla elabonenter månadsvis.

Nä, det blir inget överskott pga höga priser, du kan ju jämföra situationen i år med hur det var för 1 eller 2 år sedan, vi har högre priser i Europa nu och elbristen står för dörren då man startar oljeeldade elporoduktionsanläggningar redan i aug/sept.
Fast höjer du priset så trycker tidningar tunnare tidningar och mindre reklam delas ut. Aluminium köps från kina osv, så visst ökar tillgången på el med ett högre pris.

Nån kanske rent av tömmer sitt ute spa eller tänker på att sommarstugan kan klara sig med en avfuktare istället för 16 grader osv...
 
D Daniel 109 skrev:
Du missar poängen fullständigt. Bidragen gör att priserna måste höjas ännu mer för att det ska bli balans.
Du framhärdar i att ett höjt pris ger ett överskott?
 
F
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Varför överge flvp. Det är ju detta ditt hus är byggt för. Med så låg förbrukning som du har så kan det knappast vara lönt med en ful LVVP
För att min gamla FLVP behöver bytas ut. 5kw FLVP som finns på marknaden idag har 12 mån leveranstid, hög ljudnivå och kostar 100k. Tar hellre LVVP alla dagar i veckan när det är samma pris.
 
Attitudeswe
F Fideliox skrev:
För att min gamla FLVP behöver bytas ut. 5kw FLVP som finns på marknaden idag har 12 mån leveranstid, hög ljudnivå och kostar 100k. Tar hellre LVVP alla dagar i veckan när det är samma pris.
Varför klarar du dig inte på 750w Flvp för 48000 (det vår förra nibe kostade för 8år sen). Du hade ju en förbrukning på helår till värme på 3000kwh?
 
F fribygg skrev:
Du framhärdar i att ett höjt pris ger ett överskott?
Ja, på en marknadsekonomi är det priset som gör att man får en balans mellan tillgång och efterfrågan. Om man ska sänka priset måste man begränsa efterfrågan på något annat sätt.
 
D Daniel 109 skrev:
Ja, på en marknadsekonomi är det priset som gör att man får en balans mellan tillgång och efterfrågan. Om man ska sänka priset måste man begränsa efterfrågan på något annat sätt.
Om din teori att ett höjt pris ger överskott skulle stämma borde inte tyskarna behöva återstarta sina kärnkraftverk och starten av fosildriven elproduktion i Finland nu i september borde vara fullständigt onödig.

Du har helt enkelt fel.
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om din teori att ett höjt pris ger överskott skulle stämma borde inte tyskarna behöva återstarta sina kärnkraftverk och starten av fosildriven elproduktion i Finland nu i september borde vara fullständigt onödig.

Du har helt enkelt fel.
Nej, det har jag inte. Det är åtgärder man gör för att man inte vill ha ett så högt elpris.
 
  • Gilla
harry73 och 1 till
  • Laddar…
Djoon Djoon skrev:
Det är mycket rönnbär nu...så det blir en kall vinter. Det är helt andra tider än vad vi varit vana vid. Det är inte bara Putin, det var dyrt redan förra vintern innan invasionen. Jag är också orolig för människorna som lever på fattigdomsgränsen, kommer folk att frysa ihjäl om elen stängs av tillfälligt? Samtidigt ger staten 250 miljarder till kapitalet. Det är märkliga tider vi lever i. Kanske alla preppers hade rätt ändå. Jag hoppas att vi fixar det tillsammans.
Jag ser det, analytiskt kallt, som en konsekvens av all hycklande solidaritet för allt och alla, såväl länder långt bort och ofödda generationer som nu indirekt har fört oss till denna situation. Det finns många som inte längre räknar sig till gruppen "tillsammans", bra sås reder sig självt som man brukar säga.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, det har jag inte. Det är åtgärder man gör för att man inte vill ha ett så högt elpris.
Och då startar man den dyraste elproduktionen iform av kol- och oljekraft alltså?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.