R rindler skrev:
Du ser ju under Supported devices på Homeys appsida vilka enheter som det finns stöd för.
...och där finns ju ett antal av Wisers grejer, om än inte alla...
 
M masterjohn skrev:
...och där finns ju ett antal av Wisers grejer, om än inte alla...
Nej, och vill du exempelvis lägga till termometrar, kontaktsensorer och liknande finns det ju klart mer prisvärda alternativ än Schneider wiser.
 
  • Gilla
masterjohn
  • Laddar…
Ni som har temperatur- och luftfuktighetssensorn, hur ser loggningen ut och hur långt tillbaka sparar den? Vill veta om den är lämplig för placering i krypgrund och på vind i syfte att hålla kolla på framför allt luftfuktighet över tid.
 
Jonas Persson
M masterjohn skrev:
Jag har inget förutom Trådfri i nuläget så jag försöker ta till mig vad jag bör satsa på. Tycker Wiser verkar najs men skulle vilja ha lite snajsiga flöden som aktiverar olika lampr vid vissa tillfällen men utan för stora programerings skills. :)
Det du vill göra löser man i SE:s Wiserapp i ett grafiskt gränssnitt. Du kan t ex välja att tända en lampa en timme innan soluppgången, när en temperatur uppnås eller att båda villkoren måste uppnås.
 
Redigerat:
  • Gilla
masterjohn
  • Laddar…
Jonas Persson
M masterjohn skrev:
...och där finns ju ett antal av Wisers grejer, om än inte alla...
Som sagt, deras produkter verkar inte vara låsta, men du får ingen support.

Går de att uppdatera firmware i dem utan Wiserhubben? De flesta enheter jag kopplat in vill genast uppdatera sig.
 
Jonas Persson
C Carl_X skrev:
Ni som har temperatur- och luftfuktighetssensorn, hur ser loggningen ut och hur långt tillbaka sparar den? Vill veta om den är lämplig för placering i krypgrund och på vind i syfte att hålla kolla på framför allt luftfuktighet över tid.
Du kan titta på dag, månad eller år. Därefter kan du byta vilken dag, månad eller år du vill se.

Testade med månad och kunde backa tillbaks till juni 2017, orkade inta testa längre bakåt.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Du kan titta på dag, månad eller år. Därefter kan du byta dag, månad eller år.

Testade med månad och kunde backa tillbaks till juni 2017, orkade inta testa längre bakåt.
Strålande! Sparas data lokalt i gateway eller i molnet? Tänker om man av nån anledning behöver byta gateway.
 
Jonas Persson
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Det du vill göra löser man i SE:s Wiserapp i ett grafiskt gränssnitt. Du kan t ex välja att tända en lampa en timme innan soluppgången, när en temperatur uppnås eller att båda villkoren måste uppnås.
Ett exempel, jag har en tempgivare under en av lavarna i min vedeldade bastu.

När den visar 30 grader är det ca 60 grader i bastun. Ute vid bastun finns även en dusch med en liten VVB.

Så om temperaturen överstiger 27,5C° startas VVB:n och går i tre timmar. Men bara om klockan är 17.00-02.00

Skärmdump av automatiseringssystem för en vedeldad bastu som aktiverar varmvattenberedare vid specifik temperatur under kvällstid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmbild av automationsinställning för VVB i bastu med knappar för påslag och fördröjd avstängning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
HAJST och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson
C Carl_X skrev:
Strålande! Sparas data lokalt i gateway eller i molnet? Tänker om man av nån anledning behöver byta gateway.
Ganska säker på att allt ligger i molnet, AWS i Frankfurt.
 
  • Gilla
Carl_X
  • Laddar…
Spännande. Har tre vattenburna radiatorer på övervåningen som jag kommer koppla upp. Vet någon om dessa redan finns och är testade och recenserade utomlands?
 
H HAJST skrev:
Spännande. Har tre vattenburna radiatorer på övervåningen som jag kommer koppla upp. Vet någon om dessa redan finns och är testade och recenserade utomlands?
utomlands finns dom väl under Wiser Heat med en del filmer på youtube.
 
E
Det är nu jag ångrar att jag valde vattenburen golvvärme uppe.
 
E enoch85 skrev:
Det är nu jag ångrar att jag valde vattenburen golvvärme uppe.
Jag har precis lagt in LK värmegolv nere, med webbserver för att kunna styra på distans vid behov. Hur har du gjort? Något som går att koppla ihop med Zigbee och få att fungera ihop med Wiser?
 
E
H HAJST skrev:
Jag har precis lagt in LK värmegolv nere, med webbserver för att kunna styra på distans vid behov. Hur har du gjort? Något som går att koppla ihop med Zigbee och få att fungera ihop med Wiser?
Jag tänkte göra så men vår VA-firma avrådde oss för att göra det när vi byggde huset. Hans främsta argumentet var "mer som kan gå sönder", och han har en poäng. Räcker att jag kan styra pannan för att höja och sänka värmen, vi har golvvärme i hela huset, plan 1 och 2.
 
  • Gilla
HAJST
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.