raveper raveper skrev:
För oss som har något kilo för mycket verkar det ju bara bra att sänka värmen så kroppen får förbränna lite extra.
Kan detta vara statens metod för att bekämpa fetma i landet? :thinking::crysmile::crysmile:
 
  • Gilla
Giigii
  • Laddar…
Maten blir väl så dyr snart att man inte har råd att handla. Gött att ha lite extra att ta av.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Outleten i Klippan...
Tack Yonna! Va där igår och handlade filtar och lite annat gott. Väldigt prisvärd om inte man absolut måste ha nyaste kollektion. :)
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
K
T tergo skrev:
Kallvatten ska man ha för att få bort äggvitan
Min erfarenhet är att varmvattnet är kallt i ledningen före första sköljningen.. tyvärr känns det som att mycket energi försvinner på vägen när det står i vattenledningarna
 
K
J JohanLun skrev:
Tyvärr blir tex playstation väldigt "arg" om man fimpar filsystemet genom att bryta strömmen. Vore trevligt om det gick att ställa in så att den stänger av sig helt av sig självt.

Det jag läst nån gjort är att man "auto-stänger-av" genom att switchen man sätter läser strömförbrukningen och är den under säg 5 watt kan den räkna med att alla enheter är i standbyläge, först då slår den av, men den gör det automatiskt. Många swithchar har avläsning av ström och att man i hemautomation bara kan sätta upp en regel för att göra så här (jag har tvärt om på belysningen, när min icke smarta rörelsedeccare startar en lampa så läser jag av det på förbrukningen och startar andra lampor utomhus).
Vårt ps3 säger till när det är ok att bryta strömmen. Låter ju märkligt om andra ps skulle fungera annorlunda.. jag hade en sån autoswitch till datorn med kringutrustning för många år sedan. Sen upptäckte jag att den drog typ 4 w i tomgång även när den brutit strömmen, så den åkte tyvärr i återvinningen. Nu bryter jag allt med en strömbrytare på grenkontakten.
 
Brukar se till att dra undan gardiner och dra upp rullgardiner ordentligt i de fönster som träffas av solen på dagarna för att se till så gratisvärmen tar sig in ordentligt!
 
  • Gilla
NyHusägare2021 och 3 till
  • Laddar…
Varför inte montera kyl och frys mot en yttervägg och sätta dit någon ventil rakt ut och ta in kall uteluft? Då blir ju kylen i princip gratis att köra halva året och frysen behöver bara kyla från vintertutetemp till -18 istället för från 20 till -18.

Jag förstår att man tar yta som annars kunde ha varit fönster men det är ialla fall en tanke som slagit mig länge.
 
  • Gilla
TMC
  • Laddar…
M mnils skrev:
De ser ut att ha höjt Glimma med 20% till 59kr/100st
[länk]
...köp på Jem & Fix istället, fortfarande 49:- / 100-pack :)
 
H henk2055 skrev:
Varför inte montera kyl och frys mot en yttervägg och sätta dit någon ventil rakt ut och ta in kall uteluft? Då blir ju kylen i princip gratis att köra halva året och frysen behöver bara kyla från vintertutetemp till -18 istället för från 20 till -18.

Jag förstår att man tar yta som annars kunde ha varit fönster men det är ialla fall en tanke som slagit mig länge.
Kruxet är att man ofta förkortar livslängden på kompressorn i en kyl eller frys ifall den kyler från kall temperatur. Rekommendation är att omgivande luft skall hålla minst 10 plusgrader.
 
T TMC skrev:
Kruxet är att man ofta förkortar livslängden på kompressorn i en kyl eller frys ifall den kyler från kall temperatur. Rekommendation är att omgivande luft skall hålla minst 10 plusgrader.
Ok, men kompressorn på kylen skulle ju inte behöva gå alls på vintern, bara att ha nån liten fläkt som blåser runt luften så det blir en jämn temperarur
 
K Kallebo skrev:
Vårt ps3 säger till när det är ok att bryta strömmen. Låter ju märkligt om andra ps skulle fungera annorlunda.. jag hade en sån autoswitch till datorn med kringutrustning för många år sedan. Sen upptäckte jag att den drog typ 4 w i tomgång även när den brutit strömmen, så den åkte tyvärr i återvinningen. Nu bryter jag allt med en strömbrytare på grenkontakten.
PS3 och PS4 funkar nog lite olika. Iofs försvann min sons savegames när vi hade med PS3 på en resa och bröt strömmen fel.

PS4 har nåt strömsparläge som har kvar saker i internminnet, dvs stänger inte ned och sparar till HDD när man stänger av "för dagen". Så drar man strömmen gör den en HDD search nästa start.

Om man får roterande avstängningar kan man ju inte springa runt och slå på PS4 för att välja "stäng av helt". Och är den på hinner man kanske inte stänga av den, jag vet inte hur roterande avstängningar ev kommer funka. Till mina NAS har jag skaffat en UPS, så där är jag "hemma".
 
MaxHugo
Vi har 6st normal stora källarfönster med en liten "betong avlastningsyta". Min plan är att köpa tex cellplast i samma storlek som karmyttermåttet och isolera alla fönsterna. Eftersom vi har denna avlastningsytan så blir där en luftspalt mellan cellplasten och själva fönstrer, som borde ta bort risken för fukt. Varmare källare, varmare ovanvåning...

Eftersom jag inte har någon kunskap om detta, så tänkte jag bara kolla om jag är helt ute och cyklar eller tänker rätt.


//Max
 
H henk2055 skrev:
Varför inte montera kyl och frys mot en yttervägg och sätta dit någon ventil rakt ut och ta in kall uteluft? Då blir ju kylen i princip gratis att köra halva året och frysen behöver bara kyla från vintertutetemp till -18 istället för från 20 till -18.

Jag förstår att man tar yta som annars kunde ha varit fönster men det är ialla fall en tanke som slagit mig länge.
Så att den kalla uteluften från ventilen kan spridas vidare från kyl och frys ut i köket och intilliggande rum? Ja, varför inte, man sparar ju el på att sänka innetemperaturen med några grader.
 
Keiller Keiller skrev:
Så att den kalla uteluften från ventilen kan spridas vidare från kyl och frys ut i köket och intilliggande rum? Ja, varför inte, man sparar ju el på att sänka innetemperaturen med några grader.
Om du ändå tar in kall ventilationsluft någonstans är det ju vettigt att göra det så att den kyler kyl och frys lite, istället för att först värma upp den, så att kyl&frys arbetar mot denna temperatur.

Sedan är det ju inte i köket in-luften ska tas, men det går ju att ställa frysen på annan plats :p
 
kashieda kashieda skrev:
Om du ändå tar in kall ventilationsluft någonstans är det ju vettigt att göra det så att den kyler kyl och frys lite, istället för att först värma upp den, så att kyl&frys arbetar mot denna temperatur.

Sedan är det ju inte i köket in-luften ska tas, men det går ju att ställa frysen på annan plats :p
Nej, det var väl tilluften i köket jag tänkte mest på. Fast det är klart, ställer man kyl och frys i sovrummet, där man gärna vill ha det lite svalare, så är de ju okej.

Och så behöver man inte gå så långt när man vill ha en nattmacka eller frukost på sängen ;)
 
  • Älska
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.