M
I efterhand bra eller dåliga beslut har tagits i alla tider. Jag tror inte att någon 2015 trodde att elpriset skulle stiga som de gjort de senaste åren. 2015 hade elpriserna fallit med 70% under 7 år. Kärnkraften gav dåligt resultat och man såg ingen väntande elprishöjning. Då fattade styrelsen beslutet att stänga 5 år i förtid.
Ett riktigt dåligt beslut under M Kd regeringen var köpet av tyska nuon med kolkraftverk. Där förlorade vi 100miljarder. Det var under samma M regering som gjorde största höjningen av effektskatten för kärnkraften.
Jag menar att politiken varit enig under lång tid och att det är löjligt att man därefter ska hitta en syndabock för beslut som var rationella vid beslutstidpunkten.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Okänd hemsida hänvisar till hemligstämplat dokument, som ingen sett?


mickewest mickewest skrev:
Dokument avslöjar: lätt driva Ringhals vidare | ENERGInyheter.se
 
Redigerat:
  • Gilla
Nillea och 5 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det kom som sagt en hel del nya krav 2020. Efter som man inte gjort något för att klara de kraven skulle det innebära ett långt drifts stopp och stora kostnader att fortsätta. Om man skulle fortsatt driften skulle man redan 2015 behövt starta arbetet med att klara de nya kraven som skulle komma. Men man beslöt i stället att lägga ner när de nya kraven kom. 2020 var det således för sent att ändra sig.
Tar vi OKG så påbörjas planering av revisioner många år i förväg, har väl legat på 7-8 år, visserligen ingen detaljnivå.
Så det är inga snabba ryck som saker kan göras på, t.ex. oberoende härdkylning färdigställdes 2020. Men förberedande arbeten kan ha gjorts vid tidigare revisioner. Ett turbinbyte kan innebära att den lyfts in ett år för att bytas nästa år. Allt planeras minutiöst för att undvika extra dags stopp.
 
mickewest mickewest skrev:
Det stämmer inte riktigt Dokument avslöjar: lätt driva Ringhals vidare | ENERGInyheter.se
:crysmile::crysmile: tror du får mera fakta här i forumet
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
A AndersS skrev:
:crysmile::crysmile: tror du får mera fakta här i forumet
Ja tydligen men jag tycker iallafall Dagens industri är pålitlig,vart ska man läsa enligt dig för att få rätt information.
Jag har visat vart jag hittar men tycker du kan komma med dina källor också.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
mickewest mickewest skrev:
Dokument avslöjar: lätt driva Ringhals vidare | ENERGInyheter.se
Det påstådda dokumentet påstås vara daterat 2016. Dvs, i samband med beslutet, inte i samband med stängningen.
Jag skrev ju att beslutet skulle ändrats då om det skulle ändrats. Inte 2020, det var för sent. Politikerna sa inget under den perioden.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
mickewest mickewest skrev:
Ja tydligen men jag tycker iallafall Dagens industri är pålitlig,vart ska man läsa enligt dig för att få rätt information.
Jag har visat vart jag hittar men tycker du kan komma med dina källor också.
Bara att Googla på beslut hos Vattenfall och Uniper som ägare av verken.
Både måste redovisa öppet då de har börsrelaterat verksamhet, även Vattenfall som har statliga ägare men obligationer noterade.
 
N Nafs nafs skrev:
Exakt vad är det som inte är som jag säger? Det enda jag sa är att bundna avtal är en avtalad riskfördelning och att en realiserad riskfördelning inte är skäl att frånträda avtalet. Och att jag inte kunde förstå hur FM kunde vara aktuellt.

Du skriver själv i andra stycket att det är en bedömningsfråga vad man kan förutse. Var har jag skrivit att det inte är en bedömningsfråga? Hela essensen i en FM-klausul är att det självklart blir en bedömningsfråga utifrån omständigheterna i det enskilda fallet, så det är rent snömos att komma dragandes med att det är en bedömningsfråga.
Men ok, till omständigheterna. Uppenbarligen förutsåg folk för ett år sedan att det kunde bli värre, för du hade privatpersoner som band till fast pris. Menar du att företag inte kunde förutse det som vissa privatpersoner själva kunde förutse? Självklart fanns det en inprisad risk att det kunde bli värre, men också bättre eller stillastående priser. Nu har risken realiserats till nackdel för företagen.

Eller menar du att privatpersonerna hade motsatsvis haft rätt att häva sina fastpris-elavtal om priserna på något magiskt sätt blivit lägre än det överenskomna fastpriset?

För övrigt verkar det bara som att ett elbolag i Sverige överväger FM - och det är inte ett av de stora elbolagen i Sverige. Hade det förelegat goda grunder för FM så hade det varit tvärtom.

(avhåller mig från att kommentera ditt andra stycke då de praktiska konsekvenserna av att elbolaget går i konkurs inte har någonting med diskussionen att göra.)
Men Oj vad aggressiv man kan bli, kanske borde ta något testosterondämpande
 
A AndersS skrev:
Bara att Googla på beslut hos Vattenfall och Uniper som ägare av verken.
Både måste redovisa öppet då de har börsrelaterat verksamhet, även Vattenfall som har statliga ägare men obligationer noterade.
Ok trodde DI var pålitlig,tydligen enligt dig är det hittepå dom skriver efersom Vattenfall själv inte talat om det.
 
N
H Hocke68 skrev:
Men Oj vad aggressiv man kan bli, kanske borde ta något testosterondämpande
Född på 00-talet och är lättkränkt över att någon argumenterar emot?
 
Redigerat:
mickewest mickewest skrev:
Ok trodde DI var pålitlig,tydligen enligt dig är det hittepå dom skriver efersom Vattenfall själv inte talat om det.
Alla medier vill få läsare .....
Ta tråden, att det idag finns bolag som sagt att man vill säga upp fastavtal med FM utan att ange vilket............
 
A AndersS skrev:
Alla medier vill få läsare .....
Ta tråden, att det idag finns bolag som sagt att man vill säga upp fastavtal med FM utan att ange vilket............
Sant om det,men om det stämmer och dom skulle gå ut med namnet på bolaget så lär dom som har det och kan byta elbolag göra det direkt sen är nog det bolaget rökt.
Jag tror inte dom har hittat på det där dom skrivit i DI men jag kan inte tvinga dig att tro på det.
 
mickewest mickewest skrev:
Sant om det,men om det stämmer och dom skulle gå ut med namnet på bolaget så lär dom som har det och kan byta elbolag göra det direkt sen är nog det bolaget rökt.
Jag tror inte dom har hittat på det där dom skrivit i DI men jag kan inte tvinga dig att tro på det.
Och hur ska du kunna byta med ett bundet avtal;)
Läs på lite mera om det som hänt sedan 2015 gällande bl.a. oberoende härdkylning så kan du själv bedöma.:cool:
Kanske man har jobbat på ett verk.....
 
A AndersS skrev:
Och hur ska du kunna byta med ett bundet avtal;)
Jag skrev dom som kan.
 
mickewest mickewest skrev:
Jag skrev dom som kan.
Och vilken skillnad med dagens bundna priser:crysmile: om de kan få ett bundet pris, vissa har det inte längre.
Släpp det nu.:cool:
 
P
H Hocke68 skrev:
Nja så är det inte Force Majeure är en generalklausul för just risker som inte går att förutse och som bolaget inte kan påverka, som krig etc. Förutsägbara risker som bolaget kan styra över eller påverka är inbäddad i priset.
Sen är det ju en bedömningsfråga vad som man kan förutse eller indirekt påverka. Denna klausul är svår, men som många skribenter säger så sitter du som kund ändå med risken. Om bolaget och du står fast vid avtalet kan ju bolaget gå i konkurs. Då blir du fordringsägare på bolaget (för att du tvingas köpa el av någon annan till ett högre pris och vill ha ersättning för detta), men som privatperson står du sist i kön att få ersättning, staten tar in skatteskulder först och så vidare. Eftersom bolaget gick i konkurs finns just inga pengar att ge ersättning till dig. Det är du som står med rumpan bar i alla fall
Kriget har pågått sedan 2014, så det kortet är nog inte spelbart.
Att vårdslösa bolag går i konkurs är en nyttig städfunktion som rensar ut bolag med osund styrning och ekonomi.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.