Ska montera en gardinskena i gipsinnertak. Kommer inte väga särskilt mycket (tunna linnegardiner, och skenan väger inte så mycket den heller), men vill ju inte att det ska rasa ner helt plötsligt.

Hur gör jag enklast? Jag har funderat på molly eller liknande, men vill helst inte borra då jag inte vet hur djupt diffusionsspärren sitter. Kan gipsankare funka?

Düsseldorff
Självskruvande gipsplugg.

Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Självskruvande gipsplugg.
Har du någon länk? Finns en jäkla massa varianter, så är osäker på vilken du menar.

Hur långt ut från vägg ? Sitter ju oftast en gles närmast vägg och då funkar det med vilken skruv som men du kanske skall ha de på nåt annat mått

E egge80 skrev:
Hur långt ut från vägg ? Sitter ju oftast en gles närmast vägg och då funkar det med vilken skruv som men du kanske skall ha de på nåt annat mått
Den kommer monteras en liten bit ut från väggen, kanske cirka 6-8 cm ut.

Jag skulle prova sätta en skruv på 6 där är förmodligen en gles, finns där inget så borra ett 5 mm hål och i med en rödplugg

E egge80 skrev:
Jag skulle prova sätta en skruv på 6 där är förmodligen en gles, finns där inget så borra ett 5 mm hål och i med en rödplugg
Tack för tipset. Just röd (och gul) plugg verkar vara fog för diskussion här på forumet :) Vissa förespråkar dem, medan andra säger att det kommer ramla ner innan man hunnit gå ner från stegen. :D

Givetvis men har du tänkt nån tyngre variant får man kanske tänka om men till tunna linnegardiner håller det gött

• Gilla
AFMIH
  • Laddar…
A AFMIH skrev:
Tack för tipset. Just röd (och gul) plugg verkar vara fog för diskussion här på forumet :) Vissa förespråkar dem, medan andra säger att det kommer ramla ner innan man hunnit gå ner från stegen. :D
Jag hade aldrig satt en rödplugg i hängande gips. Rätt monterad så är den lika bra som ett gispankare. Men kör man med för kort skruv, och den inte korvar sig som den skall, så släpper det

Gipsanakre av typen du fått länkat är däremot lysande. Håller ca 10KG hängande, vilket oftast räcker.

Annars finns det en annan typ som var ny för mig, Duck Foot, hängande last 25KG.
GIPSANKARE ESSVE DUCK FOOT 4ST/FRP (bauhaus.se)

M mojjen skrev:
Jag hade aldrig satt en rödplugg i hängande gips. Rätt monterad så är den lika bra som ett gispankare. Men kör man med för kort skruv, och den inte korvar sig som den skall, så släpper det

Gipsanakre av typen du fått länkat är däremot lysande. Håller ca 10KG hängande, vilket oftast räcker.

Annars finns det en annan typ som var ny för mig, Duck Foot, hängande last 25KG.
GIPSANKARE ESSVE DUCK FOOT 4ST/FRP (bauhaus.se)
Låter som att ett hederligt gipsankare som man skruvar in är det bästa. Det blir ju ett antal (4-5) fästpunkter per skena, så det bör ju inte vara några problem. Köpte mig en tub "no more nails" också som jag funderade på att dra en sträng av för säkerhets skull, men det kanske är överkurs.

Ja, jag såg de där - ser fräsiga ut. De kräver dock borrning, vilket jag helst vill undvika.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.