8 464 läst · 10 svar
8k läst
10 svar
Montera gardinskena i gipsinnertak
Ska montera en gardinskena i gipsinnertak. Kommer inte väga särskilt mycket (tunna linnegardiner, och skenan väger inte så mycket den heller), men vill ju inte att det ska rasa ner helt plötsligt.
Hur gör jag enklast? Jag har funderat på molly eller liknande, men vill helst inte borra då jag inte vet hur djupt diffusionsspärren sitter. Kan gipsankare funka?
Hur gör jag enklast? Jag har funderat på molly eller liknande, men vill helst inte borra då jag inte vet hur djupt diffusionsspärren sitter. Kan gipsankare funka?
Produkter som diskuteras: "gipsplugg"
Gipsplugg
Här hittar du pluggar särskilt designade för montering i gipsväggar. Dessa pluggar säkerställer en stabil och pålitlig fästning i skörare material som gips, och är idealiska för att hänga upp allt från hyllor till tavlor.
Läs mer
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 538 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 538 inlägg
Typ sån här. Finns på alla byggbutiker. Satsa på rimlig dimension.
https://www.bga.se/skruv-och-sjalvborrande-plugg-for-gipsvagg-4-pack-13x26-mm
https://www.bga.se/skruv-och-sjalvborrande-plugg-for-gipsvagg-4-pack-13x26-mm
Tack för tipset. Just röd (och gul) plugg verkar vara fog för diskussion här på forumet Vissa förespråkar dem, medan andra säger att det kommer ramla ner innan man hunnit gå ner från stegen.E egge80 skrev:
Jag hade aldrig satt en rödplugg i hängande gips. Rätt monterad så är den lika bra som ett gispankare. Men kör man med för kort skruv, och den inte korvar sig som den skall, så släpper detA AFMIH skrev:
Gipsanakre av typen du fått länkat är däremot lysande. Håller ca 10KG hängande, vilket oftast räcker.
Annars finns det en annan typ som var ny för mig, Duck Foot, hängande last 25KG.
GIPSANKARE ESSVE DUCK FOOT 4ST/FRP (bauhaus.se)
Låter som att ett hederligt gipsankare som man skruvar in är det bästa. Det blir ju ett antal (4-5) fästpunkter per skena, så det bör ju inte vara några problem. Köpte mig en tub "no more nails" också som jag funderade på att dra en sträng av för säkerhets skull, men det kanske är överkurs.M mojjen skrev:Jag hade aldrig satt en rödplugg i hängande gips. Rätt monterad så är den lika bra som ett gispankare. Men kör man med för kort skruv, och den inte korvar sig som den skall, så släpper det
Gipsanakre av typen du fått länkat är däremot lysande. Håller ca 10KG hängande, vilket oftast räcker.
Annars finns det en annan typ som var ny för mig, Duck Foot, hängande last 25KG.
GIPSANKARE ESSVE DUCK FOOT 4ST/FRP (bauhaus.se)
Ja, jag såg de där - ser fräsiga ut. De kräver dock borrning, vilket jag helst vill undvika.
Produkter som diskuteras i tråden