10 140 läst · 4 svar
10k läst
4 svar
Byta slipers mot riktig mur
Vi har vissa nivåskillnader i trädgården, och idag är det slipers som utgör avgränsning mellan högt och lågt. Dock är slipersen gammal och de översta lagren håller på att vittra sönder.
Hur gör vi enklast för att byta ut den mot en stenmur? Om jag tar bort all slipers på en gång är jag rädd att bakomliggande marklager "rasar ned", och det vore inget vidare. Det rör sig om höjdskillnader på mellan 0,6 och 1,5 meter.
/alacs
Hur gör vi enklast för att byta ut den mot en stenmur? Om jag tar bort all slipers på en gång är jag rädd att bakomliggande marklager "rasar ned", och det vore inget vidare. Det rör sig om höjdskillnader på mellan 0,6 och 1,5 meter.
/alacs
jag har just tagit bort ett 50-tal slipers som har suttit som "vägg" ner till mitt källargarage som jag för övrigt har murat igen just precis.(ska bli garage ovan jord istället). Dom satt på höjder från 10-180cm....och det rasade då inte för mig...(iofs så håller jag på att återfylla gropen nu så för mig hade det inte gjort ngt).
Mina slipers satt ihop med armeringsjärn. Hade en grävare som lyfte lös dom i klasar om 1, 2 , 3 , 4 st ihop. Kan meddela att dom väger som satan. Sen så tar soptippen avgift för sånt eftersom det innehåller kreosot.....fast det går att komma runt det om man åker och lämnar det med bilsläp som privatperson.
Lycka till med rivningen....jag hade nog slitit loss allt på en gång...i värsta fall får du fylla tillbaka massorna...men det kanske är lika bra, lättare att jobba där då om du ska göra en "mur" i sten?!....
passa ryggen
Mina slipers satt ihop med armeringsjärn. Hade en grävare som lyfte lös dom i klasar om 1, 2 , 3 , 4 st ihop. Kan meddela att dom väger som satan. Sen så tar soptippen avgift för sånt eftersom det innehåller kreosot.....fast det går att komma runt det om man åker och lämnar det med bilsläp som privatperson.
Lycka till med rivningen....jag hade nog slitit loss allt på en gång...i värsta fall får du fylla tillbaka massorna...men det kanske är lika bra, lättare att jobba där då om du ska göra en "mur" i sten?!....
passa ryggen
Min sambos bror har haft slipers vid sin garargeuppfart och la stenmur istället. Stenmuren beställdes från Bender. Just den stensorten som de valde heter "Bender Megastone" och finns på bild på Benders hemsida http://www.benders.se/indexnn.html. De har också många inspirationsbilder på hemsidan.
trojlee - tror vi får vara lika drastiska - helt enkelt riva altet, och rasar det lite får vi fylla på sedan
fredwel - nja, tror inte vi vill ha kvar slipersen, den knycker ju ca 20 cm på djupet, och vi behöver komma åt varje cm vi kan på nedre delen
helenaB - Tack för länk till Bender. Ska kolla mer noga senare
/alacs
fredwel - nja, tror inte vi vill ha kvar slipersen, den knycker ju ca 20 cm på djupet, och vi behöver komma åt varje cm vi kan på nedre delen
helenaB - Tack för länk till Bender. Ska kolla mer noga senare
/alacs