Ulltand Ulltand skrev:
Flera stora bolag har nu gått ut och sagt att man Inte kommer att försöka säga upp avtalen.
Genomgående är väl att de som yttrat sig även är producenter, de tjänar bra på nuvarande situation.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du har fel. All el är dyr. OKQ8 har inte egen produktion.
OKQ8 har egen produktion de har bland annat solcellerna som står mellan Västerås och Stockholm, OKQ8 äger bolaget Kraftpojkarna.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är lite komiskt att det hela tiden är liberalerna som är snabbast att skrika om mer regler.
Nja det nämns fler partier i artikeln. Känns mer som det var de som journalisterna fått tag på som kommenterat.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi lär få avvakta resultatet. Intressant vore om någon faktiskt blev kontaktad av ett bolag och vilket samt vad man ger för förslag på avtal. Jag ser ju som redan nämnts att pristaket som regeringen diskuterar kan bli en parameter som även räddar elbolagen.

kommer man tvinga elbolagen hålla för låga priser är ju konkursen snart ett faktum för vissa mindre bolag och då är ju avtalet meningslöst ändå. Jag är inte förvånad att detta sker och av den anledningen har jag aldrig velat ha någon bra deal med ett för litet bolag.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Ska vi förvänta oss en massa massiva bedrägerier nu?

För att kunna agera på Nordpool så måste man ha likviditet motsvarande det man handlar, staten går in och garanterar likviditeten, elhandlaren gör konkurs.

Känns som ett bra upplägg för den som är kreativ.
 
  • Wow
Dilato
  • Laddar…
Det är säkert fler än jag som bundit flera månader efter krigsutbrottet. De får nog hitta en bättre anledning är FM i just de fallen.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är lite komiskt att det hela tiden är liberalerna som är snabbast att skrika om mer regler.
Fast det är väl liberalt om något att säga att saker skall styras av avtal.
Frivilliga avtal mellan parter är väl liksom kärnan ?

F.ö.tycker jag Folkpartiet var ett bättre namn, dom är ju snarare social-liberaler än liberaler, även om allt är relativt
 
A AndersS skrev:
Allt är inte "vitt eller svart", händelsen som åberopas ska prövas och godkännas som FM, vilket kan göras i rättslig instans. En avtalspart har inget monopol på sin tolkning.
Speciellt inte den part som skrivit avtalet och är företag och inte konsument.
 
Elva elbolag uppger att de inte vill riva bundna avtal

Elva av Sveriges största elbolag uppger för Expressen att de inte överväger att riva upp redan bundna elavtal. Detta efter att källor till Ekot tidigare under onsdagen uppgav att flera elbolag har börjat undersöka möjligheten att säga upp bundna avtal med privatkunder.

Fortum, Vattenfall, Eon, Bixia, Kraftringen, Mälarenergi, Göteborgs Energi, Skellefteå Kraft, Jämtkraft, God El och Svea Solar svarade alla nej på frågan om de överväger att riva upp avtal. Expressen har även sökt Telge Energi och Göta Energi, men inte fått något svar.

https://omni.se/a/EQoEwG
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Gud är med oss :cool:
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Jag kan förstå båda parter i den här soppan, å ena sidan konsumenter som ser sig som stora vinnare på sitt fasta pris och andra sidan de elhandlare som ska sälja el till extremt underpris och som inte producerar själva (och få in vinsten den vägen). Det ÄR en extrem händelse som sker och att (rekvisiten för force majeure) både krig, politiska beslut av olika slag, väder och vind spelar in samtidigt borde göra det enkelt för el-handlarna att motivera.

Det jag skulle säga är positivt om fasta avtal rivs upp (och inte kanske inte ens tillåts framöver) är att ALLA måste börja justera förbrukning efter tillgång. Som det är nu kan ju en hel del förbrukare skita blankt i hur energibristen ser ut och bara slösa på, medans andra går i konkurs. Hade alla haft timavtal hade alla förbrukare justerat sin förbrukning så långt det är praktiskt och ekonomiskt möjligt.

Att ha fastprisavtal är rimligt när fluktuationerna är normala och under snittet under en period i storleksordningen ett år eller två är ungefär som de fasta priserna.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Jag band i augusti till 1.50 , inte fan kan dem hävda FM då kriget/gaspriset samt S värdelösa politiska beslut hållt på ett bra tag.
 
Det var väl äldre 3årsavtal som nämndes.
 
hsd
Vore bra att få veta vilka bolag som överväger FM så vi får veta vilka man inte ska handla med
 
  • Gilla
claym och 2 till
  • Laddar…
C
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
och andra sidan de elhandlare som ska sälja el till extremt underpris och som inte producerar själva (och få in vinsten den vägen).
Det är inte så det funkar. Precis som när bankerna lånar ut pengar säkrar elhandlarna i sin tur upp sina fasta priser (bundna räntor) på andra marknader bakåt. Mot producenterna och de som vill spekulera i elpriset. Annars skulle de gått i konkurs för länge sedan. Många elhandlare är pyttesmå i relation till de volymer de handlar och marginalerna är också minimala.

Det kan dock hända att försäljningen inte matchar de säkrade volymerna. Pga slarv/inkompetens eller medvetet risktagande som slår fel.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.