• Gilla
Lofjärden och 1 till
  • Laddar…
fredri_k
Skulle nog kunna klassas in med ”Force majeure”. Även om man förstår att de med fleråriga bundna avtal skulle bli vansinniga.. Spännande o se vad som händer nu.
 
  • Gilla
Blåbäret_numero_uno
  • Laddar…
Fast det handlar ju om strypt gas tillsammans med kass el-politik. Får läsa på exakt vad som Force Majour innefattar men trodde det skulle vara yttre påverkan tex naturkatastrof.

Edit: läste nu att kriget i Ukraina skulle vara anledningen.
 
  • Gilla
pette och 1 till
  • Laddar…
Ja antingen får kunderna stå för notan, eller skattebetalarna genom att staten skjuter till pengar för att rädda elbolagen. Om elhandelsbolagen går i konken så blir det ju kunderna som tar smällen ändå.
 
S Staffan-N skrev:
Ja antingen får kunderna stå för notan, eller skattebetalarna genom att staten skjuter till pengar för att rädda elbolagen. Om elhandelsbolagen går i konken så blir det ju kunderna som tar smällen ändå.
Ser inget problem med att elhandelsbolagen konkar. Högkostnadsskydd kommer till folket oavsett vem som vinner valet, så det är bara att hoppa över till rörligt.
 
  • Gilla
uribbhammar och 6 till
  • Laddar…
Troligtvis är det små elhandelsbolag utan egen produktion som vill säga upp bundna elavtal. Elhandelsbolag som samtidigt är producenter måste tjäna ganska ordentligt på den uppkomna situationen, ex Vattenfall....?

Har avtalen ingåtts efter 24 februari 2022 känns det som att dom inte har så mycket "force majeure" att hämta.
 
  • Gilla
uribbhammar och 16 till
  • Laddar…
N
Detta är jättekonstigt.

Bundna elavtal är ju per definition en avtalad riksfördelning. Bara för att risken realiseras betyder ju inte det att ena parten har skäl att frånträda avtalet. Förstår verkligen inte hur detta kan vara FM.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 29 till
  • Laddar…
Elbolagen har tjänat stora pengar på folk som har bundet I flera flera flera år och nu när de förlorar pengar på det så ringer de alla jurister man hittar?

Tough love bitches. Ni förlorade spelet och om ni inte sparat 50.000 eller ringt banken inför vintern så får ni väl gå i KK. Det finns 500 andra av er.

Hejdå.
 
  • Gilla
Maria T och 31 till
  • Laddar…
Borde inte elbolagens alla kunder som har rörliga avtal väga upp förlusten på bundna avtal med råge? Eller ser dom bara en chans att tjäna ännu mer pengar tro.
 
  • Gilla
kattlucka och 8 till
  • Laddar…
K
Det är väl ingen som kan säga att kriget i Ukraina är force majure. Det har varit lågintensivt krig i Ukraina sedan 2014 och att det skulle komma en kraftsamling från Rysslands sida var väntad.

Dessutom beror de höga elpriserna främst på att de har lagt ner kärnkraften
 
  • Gilla
DataJonny och 16 till
  • Laddar…
N Nafs nafs skrev:
Bundna elavtal är ju per definition en avtalad riksfördelning.
"Vi tar risken och ansvaret. Ni tar konsekvenserna."
 
  • Gilla
jonas.o och 6 till
  • Laddar…
Rätta mig om jag har fel, men OKQ8 med andra som erbjuder endast grön el påverkas väl inte av gaspriset. Vinden blåser och solen skiner oavsett situationen i grannländerna och tillverkningskostnaden påverkas inte mer än av komponentbristen som kom ju med coviden.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
TRJBerg och 7 till
  • Laddar…
S Sobotson skrev:
Rätta mig om jag har fel, men OKQ8 med andra som erbjuder endast grön el påverkas väl inte av gaspriset. Vinden blåser och solen skiner oavsett situationen i grannländerna och tillverkningskostnaden påverkas inte mer än av komponentbristen som kom ju med coviden.
Du har fel. All el är dyr. OKQ8 har inte egen produktion.
 
  • Gilla
Juniperus och 3 till
  • Laddar…
K
S Sobotson skrev:
Rätta mig om jag har fel, men OKQ8 med andra som erbjuder endast grön el påverkas väl inte av gaspriset. Vinden blåser och solen skiner oavsett situationen i grannländerna och tillverkningskostnaden påverkas inte mer än av komponentbristen som kom ju med coviden.
Nej, elpriset sätts med tanke på att de som tillverkar den dyraste elen ska få bäst betalt. Det är ju lite det som är det sjuka. Tanken från början var väl att gas och olja var så billigt så att modellen skulle få folk att bygga vågkraftverk och annat dyrt...
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Du har fullständigt missförstått marknadsmodellen. Du kan aldrig få mer betalt än marknadspriset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.