Hej!

Satsade i somras på en billig AC till mitt 6 m2 stora arbetsrum. Säljaren sade att "det här är inget man värmer med - det går, men den är usel på det". Jag kan inte detaljerna, men har senare fått höra att "det där kan du fixa! Installera en värmeslinga vettu, det går på en femhundring!"

Hur pass väl stämmer det egentligen? Jag förstår ju att jag inte kan omvandla en billig pump till nåt polarmonster för 500 kr, men... går det att göra den skapligt effektiv runt t.ex. 5 plusgrader eller så? Eller är det bara att glömma?

Det är en "Auratsu 12" som sitter här. https://www.treza.se/webshop/luft-luft-varmepump/auratsu-12-ac/

Har du ingen radiator ?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du ingen radiator ?
Jo, fast den får inte plats i luftvärmepumpen. Frågan gällde om det gick att förbättra en billig AC med värmeslinga. :)

Har du provat att värma med den? Det krävs ju inte så mycket för att värma ett rum på 6 m². Jag har hört att ett problem med de som inte är byggda för att gå i Norden är att kondensvattnet fryser i botten på utedelen. Det kan man lösa genom att lägga en bit värmeslinga där. Men sedan gäller det ju att den klarar av att avfrosta sig också. Prova och håll ögonen på den. Blir det en isklump så gick det inte bra. Annars gick det. Och kanske det fungerar i vissa väder men inte alla.

Är den inte en ren AC? Går det ens alls att värma med den undrar jag.

A Avemo skrev:
Har du provat att värma med den? Det krävs ju inte så mycket för att värma ett rum på 6 m². Jag har hört att ett problem med de som inte är byggda för att gå i Norden är att kondensvattnet fryser i botten på utedelen. Det kan man lösa genom att lägga en bit värmeslinga där. Men sedan gäller det ju att den klarar av att avfrosta sig också. Prova och håll ögonen på den. Blir det en isklump så gick det inte bra. Annars gick det. Och kanske det fungerar i vissa väder men inte alla.
Klokt, det enklaste är väl att prova först ja... :)

Stefan N Stefan N skrev:
Är den inte en ren AC? Går det ens alls att värma med den undrar jag.
Jo, det går att värma, men den marknadsförs som AC och rekommenderades bara att använda till det av säljaren.
Därav min frågeställning.

Dessa luft/luftare har ingen värmeslinga i bottentråget på utedelen, så det riskerar att frysa på där och trycka sönder rören i förångaren. Om du bor i södra Sverige blir det nog aldrig så mycket is där, utan det hinner smälta bort varmare dagar.

Så kör din AC i värmedrift, men håll koll på hur mycket is det är i botten på utedelen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.