C cpalm skrev:
"lån till elproducenter" står det i rubriken på regeringens pressmeddelande som jag länkade ovan. Hoppas verkligen att regeringen har koll på skillnaden mellan elproducenter och elhandlare, men vem vet? :thinking:
Som sagt; jag kan ha missförstått då jag körde bullrig bil när jag hörde det. Jag förstår dock inte varför producenterna behöver kredit på elbörsen. De levererar ju varan och skall håva in pengar.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tolkar det som just elproducenterna. Inte för att deras ekonomi äe dålig, tvärtom utan för att regelverket kan skapa likviditetsproblem.

"De kraftigt höjda elpriserna gör att elbolagen ökar i värde och därmed måste de kunna visa upp mer pengar som säkerhet för Nasdaq Clearing AB, som är den centrala motparten. Säkerheten är en andel, omkring 10 till 15 procent, av det totala värdet. Men när värdet på bolagen ökar snabbt riskerar säkerhetskravet att skapa en likviditetsbrist hos bolagen."
Elbolagen... Det kan ju betyda vilken part som?
 
Fairlane
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Elbolagen... Det kan ju betyda vilken part som?
Korrekt. Citatet är från DN

Här kommer ett till som är tydligare:
"De allra flesta elproducenterna gör extrema vinster. Så på en bred front är det inte ett solvensproblem. Men det handlar inte om 10, 15 miljarder kronor man ska få fram, utan 150 miljarder, säger han."
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
C
Enligt Cancerman_777 skrev DN skrev:
Men när värdet på bolagen ökar snabbt riskerar säkerhetskravet att skapa en likviditetsbrist hos bolagen."
Finns det potential till ett saftigt aktieklipp här, eller var finns dessa snabbt ökande värden?

Aktiediagram för Fortum som visar en nedgång från cirka 25,95 EUR till 9,20 EUR över ett år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Aktiediagram för Eon SE som visar en nedgång i pris över det senaste året från cirka 10,76 EUR till 8,93 EUR.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C cpalm skrev:
Finns det potential till ett saftigt aktieklipp här, eller var finns dessa snabbt ökande värden?

[bild]
[bild]
Det var inte jag som skrev det :)
 
C
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Det var inte jag som skrev det :)
Nä, jag vet, det var en öppen fråga. :)
 
C cpalm skrev:
Nä, jag vet, det var en öppen fråga. :)
Rensa bort citatet :)
 
C
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Rensa bort citatet :)
Nöjd nu?
 
Många företag kommer krossas av elpriserna, en tomatodling skulle stänga ner och vi kommer få läsa om allt från pizzerior,bagerier till sågverk som måste stänga. Läst att många företag redan börjat bomma igen i Storbritannien också. Dom som överlever kommer att behöva höja priserna mycket för att gå runt.

Enda sättet att trolla fram 150 miljarder i elprisstöd är att dra ner på mycket i den offentliga sektorn, eller att printa pengar och då späder man ut valutan så att den kommer sjunka som en sten mot euro och dollar. En utspädd valuta / smygdevalvering kommer ge ännu högre inflation och räntor.

En mycket kraftig lågkonjunktur väntar och det kommer märkas i vår nästa år. Förmodligen kommer kronan krossas och vi kommer att bli tvungna att snabb ansluta oss till euron.
 
C Crank skrev:
Många företag kommer krossas av elpriserna, en tomatodling skulle stänga ner och vi kommer få läsa om allt från pizzerior,bagerier till sågverk som måste stänga. Läst att många företag redan börjat bomma igen i Storbritannien också. Dom som överlever kommer att behöva höja priserna mycket för att gå runt.

Enda sättet att trolla fram 150 miljarder i elprisstöd är att dra ner på mycket i den offentliga sektorn, eller att printa pengar och då späder man ut valutan så att den kommer sjunka som en sten mot euro och dollar. En utspädd valuta / smygdevalvering kommer ge ännu högre inflation och räntor.

En mycket kraftig lågkonjunktur väntar och det kommer märkas i vår nästa år. Förmodligen kommer kronan krossas och vi kommer att bli tvungna att snabb ansluta oss till euron.
Det handlade inte om 150 miljarder och de skulle enligt förslaget tas från kapacitetsavgifterna. Det är i så fall pengar som finns.

Om det inte är kreditgarantierna till elbranschen du tolkat som stöd pengar. Det är de inte.
 
Fairlane
C Crank skrev:
Enda sättet att trolla fram 150 miljarder i elprisstöd är att dra ner på mycket i den offentliga sektorn, eller att printa pengar och då späder man ut valutan så att den kommer sjunka som en sten mot euro och dollar. En utspädd valuta / smygdevalvering kommer ge ännu högre inflation och räntor.
Syftar du på de 240 miljarder som godkänts till elbolagen? Det är ju kreditgarantier.

Eller syftar du på pengar man talar om att dela ut till privatpersoner och företag? Då är det ju pengar från Svenska Kraftnät, inte pengar från statsbudgeten.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Syftar du på de 240 miljarder som godkänts till elbolagen? Det är ju kreditgarantier.

Eller syftar du på pengar man talar om att dela ut till privatpersoner och företag? Då är det ju pengar från Svenska Kraftnät, inte pengar från statsbudgeten.
Jag syftade på pengarna vi ska ge till privatpersoner och företag. Visst kan man ta från svenska kraftnät, men det räcker inte i en evighet och dom pengarna måste väll tillbaka förr eller senare då som förmodligen är avsedda för investeringar i kraftnätet.
 
C Crank skrev:
Jag syftade på pengarna vi ska ge till privatpersoner och företag. Visst kan man ta från svenska kraftnät, men det räcker inte i en evighet och dom pengarna måste väll tillbaka förr eller senare då som förmodligen är avsedda för investeringar i kraftnätet.
Det är pengar som de får in nu och inte klarar av att göra sv med på investeringar. Så det är inget problem ur den aspekten.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är pengar som de får in nu och inte klarar av att göra sv med på investeringar. Så det är inget problem ur den aspekten.
Men elbristen kommer vara många år framöver och jag tror inte man kan mjölka svenska kraftnät allt för länge tyvärr.
 
Fairlane
C Crank skrev:
Men elbristen kommer vara många år framöver och jag tror inte man kan mjölka svenska kraftnät allt för länge tyvärr.
Man arbetar också på att ändra systemet.
Kapacitetensavgifterna brukade ligga runt 2-3 miljarder, 2020 blev det runt 8 miljarder och 2021 runt 22 miljarder. 2022 blir kanske 65 miljarder. Pengar som egentligen är tänkta för att bygga ut nätet, men det är så mycket pengar att svenska kraftnät inte kan spendera de pengarna. I längden fungerar det såklart inte att ta pengar där och betala tillbaks till kunderna, men för att minska en akut kris är det inte helt tokigt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.