13 144 läst · 44 svar
13k läst
44 svar
Renovering av Arboga E100 pelarborr
Idag har det hänt mer.
Har fått av den sista färgen på stora delen an huvudet. Det var knepigt även med en omgång stripper och stålull/slipduk. Det är en del vinklar runt vissa axelbussningar som är ordentligt smala
Sen tvättade jag av växellådans två delar (lyckades naturligtvis inte fota det, men de ser ut som innan fast lite mindre smutsiga inuti ).
Därefter var det dags för målning! Det blev penselmålning, jag känner inte att jag har tid att lära mig hur färgsprutan fungerar osv just nu. Dessutom hade jag såklart ingen lacknafta hemma så rengöringen hade blivit knivig.
Första delen uppställd och "maskerad"
6 minuter senare
"Och andra sidan med (musik-emoji)"
Färgen har inte hunnit flyta ut riktigt så man kan se penseldragen, det ordnade till sig på nån minut.
Några smådelar som skulle målas och som var lätta att lägga på en kloss
Sen blev det lite paus för att hämta barnen på föris, laga mat och ha fredagsmys. När allt hade lugnat ner sig blev det en kvällsmålning och resten av de "små" delarna är nu målade
Kvar är basen och pelaren samt stora delen på huvudet och veven som var i originalfärg ska rengöras och målas. Eventuellt så får skruvstycket en skvätt färg också, beroende på tid och hur mycket jag har blandat till.
I den manualen står "Några droppar vanlig maskinolja tillsättes lämpligen någon gång i veckan..." men även att man inte ska smörja för mycket, eller oljefylla växellådan. Jag tror ju att det är vid lite mer intensiv användning det behövs smörjas så ofta.
Har fått av den sista färgen på stora delen an huvudet. Det var knepigt även med en omgång stripper och stålull/slipduk. Det är en del vinklar runt vissa axelbussningar som är ordentligt smala
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen tvättade jag av växellådans två delar (lyckades naturligtvis inte fota det, men de ser ut som innan fast lite mindre smutsiga inuti ).
Därefter var det dags för målning! Det blev penselmålning, jag känner inte att jag har tid att lära mig hur färgsprutan fungerar osv just nu. Dessutom hade jag såklart ingen lacknafta hemma så rengöringen hade blivit knivig.
Första delen uppställd och "maskerad"
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
6 minuter senare
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
"Och andra sidan med (musik-emoji)"
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Färgen har inte hunnit flyta ut riktigt så man kan se penseldragen, det ordnade till sig på nån minut.
Några smådelar som skulle målas och som var lätta att lägga på en kloss
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen blev det lite paus för att hämta barnen på föris, laga mat och ha fredagsmys. När allt hade lugnat ner sig blev det en kvällsmålning och resten av de "små" delarna är nu målade
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kvar är basen och pelaren samt stora delen på huvudet och veven som var i originalfärg ska rengöras och målas. Eventuellt så får skruvstycket en skvätt färg också, beroende på tid och hur mycket jag har blandat till.
I denna manualen, som är till en äldre version med motvikt istället för fjäder för återgången av spindeln, så är de två olika borden bara olika tillbehör. Båda finns med, men ditt var nog extravalet.P pyro skrev:
I den manualen står "Några droppar vanlig maskinolja tillsättes lämpligen någon gång i veckan..." men även att man inte ska smörja för mycket, eller oljefylla växellådan. Jag tror ju att det är vid lite mer intensiv användning det behövs smörjas så ofta.
Skulle jag rätta mig efter den instruktionen så skulle jag ju smort den oftare än jag använder dene02jr skrev:
Men efter snart fyra år i min ägo, börjar det kanske bli dags för en skvätt ändå.
Kul info om borden också.
Är det möjligt att få en kopia på din manual? Kunde vara lite kul kuriosa att ha.
Tror jag också får lägga mer tid på oljning än borrning om jag ska följa detP pyro skrev:
Jag skulle ju länkat till dokumentet också, skyller på klockslaget
http://www.hobbymekanik.se/Arboga_E100_sprängskiss.pdf
Idag har jag släpat in pelaren och basen och lagt upp dom på ett bord tillsammans med huvudet. Rena och fina med klossar under
Foten på pelaren blev först ut. Det krävdes en del att lyckas måla och snurra pelaren utan att den rullade iväg. Ett par tvingar fick agera nödstopp på ena klossen (syns i nästa bild)
Därefter fick basen ett lager färg. Halvvägs fick jag blanda en ny omgång
Till sist huvudet. Det är troligtvis några små fläckar under någon detalj som är dåligt målade, men det var lättare att låta huvudet stå still så bättrar jag sen. Färgskiftningen mellan vänstra delen och resten noterade jag först nu på bilden, men det kan vara penseldrag som gör att det blänker annorlunda
Det kommer även att bli lite efterarbete med att ta bort färg på ytor som inte ska vara målade. Troligtvis några hål som behöver städas också, alla hålen till smörjkoppar tex. kommer tog behöva lite uppmärksamhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Foten på pelaren blev först ut. Det krävdes en del att lyckas måla och snurra pelaren utan att den rullade iväg. Ett par tvingar fick agera nödstopp på ena klossen (syns i nästa bild)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Därefter fick basen ett lager färg. Halvvägs fick jag blanda en ny omgång
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Till sist huvudet. Det är troligtvis några små fläckar under någon detalj som är dåligt målade, men det var lättare att låta huvudet stå still så bättrar jag sen. Färgskiftningen mellan vänstra delen och resten noterade jag först nu på bilden, men det kan vara penseldrag som gör att det blänker annorlunda
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kommer även att bli lite efterarbete med att ta bort färg på ytor som inte ska vara målade. Troligtvis några hål som behöver städas också, alla hålen till smörjkoppar tex. kommer tog behöva lite uppmärksamhet.
Riktigt fint jobb! Man blir alldeles varm inombords och glad av att se alla bilder. Tack även för receptet på färgen. Det kommer med största sannolikhet lånas till något i framtiden.
Tack! Kul att höra att det uppskattas.A Anderscurl skrev:
Nu blir det lite lugnare tempo, minstingen är inskolad på föris så föräldraledigheten är slut och nytt jobb börjar idag.
Jag tycker det ser ut som om färgen har täckt lite dåligt på vissa ställen, metallen lyser igenom i "hammarslagen" så det blir lite målning till antagligen.
För några år sedan fanns fiberhjul att köpa från Machinery Scandinavia i Rosenfors. Fast jag har hört sägas att de har slutat med reservdelar och i så fall får man specialtillverka.
Ta kontakt med dem och fråga!
Ta kontakt med dem och fråga!
Jag tycker färgen ser riktigt "original" ut 👍e02jr skrev:
Har du nån känsla på ungefär vilka proportioner du hade i blandningen?
Jag har själv tänk måla upp min Arboga. Den har redan fått sig en mekanisk renovering med bl.a. lagerbyten, så nu börjar det bli dags för utsidan.
Frågade tidigare i tråden om blandningen, men det ju här att du redan angett det 😃👍e02jr skrev:Fortsätter på dagens tema, färg. Endast det bästa, Biltemas hammarlack.
Har provblandat för att se om jag kunde hitta en färg som matchar originalfärgen. Utgick från Alexandre Chappels youtube-video där han renoverar en Arboga.
Tänkte att jag börjar med blandningen han har: 65g silver, 24g grön, 11g blå, så får jag ändra om det inte blir bra, men en liten provkladd på veven i originalfärg indikerar ju att det kommer bli bra. Jag ska ju dessutom måla om hela så man kan ju inte jämföra när det är klart.
[bild]
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Lätt renovering - Arboga E100
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Demontering av borrspindel Arboga E100
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Tips inför transport av Arboga pelarborr (E100)
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Renovering (rengöring?) Arboga E413
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Solberga 1630 eller Arboga E100s
Verktyg, Maskiner & Fordon